Publisert

Drømmesommer i ny båt

Eirik Bergh og familiens første sommer med ny båt ble alt de drømte om.

NY BÅT: Det ble en drømmsommer i 2020 for Eirik Bergh og familien i ny Northmaster 685 Foto: Eirik Bergh

Da han kjørte ut fra Vollen på forsommeren i fjor med sin splitter nye Northmaster 685 stemte alt. Gradestokken viste 30 grader, og havet var speilblankt.

– Vi hentet båten og kruste sakte nedover mot Son der vi hadde vår første natt i båten. Dagen etter kjørte vi videre mot Ullerøy i Skjeberg der båten har sin faste plass.

Dette ble starten på det Bergh beskriver som en kanonsommer. Ferien i annerledesåret ble tilbrakt på familiehytta i Skjeberg, og det ble både hele dager, ettermiddager og netter i den nye Northmaster-båten.

Valget falt på Northmaster 685

Det hadde gått noen år uten egen båt da Bergh kjente at tiden var inne for ny båt. Etter en dårlig erfaring med bruktbåt fra tidligere, ønsket han nå å kjøpe ny båt med god garanti. Den nye båten skulle han ha i minst 10 år fremover, og da var det verdt å investere i noe som ville medføre minimalt med bryderier og ikke stoppe langt ute på fjorden.

– Vi hadde noen klare kriterier som at vi ønsket en stabil båt som var enkel å manøvrere. Vi ønsket stor uteplass og kalesje med mulighet for å sitte under tak. Overnattingsmulighet var også noe vi ønsket.

Eirik Bergh og familien ser for seg mange flotte sommeroppelvelser i båten i årene som kommer.

Bergh gikk grundig til verks og prøvekjørte mange båter før valget falt på Northmaster 685.  

– Den hadde alt vi ønsket oss og har vist seg i ettertid å være et helt rett valg. Den er svært stabil og scorer høyt på sjødyktighet. Enten vi er to, fire eller åtte ombord i båten, er den like god å kjøre, og vi har rikelig med plass fordi den har god bredde.

Den ferske båteieren kan absolutt anbefale båten til andre.

– Ønsker man en fritidsbåt som gir trygghet og romslig fleksibilitet innenfor et fornuftig budsjett. Da er Northmaster 685 perfekt. Denne kommer vi til å ha i mange år fremover.

Eirik Bergh

Med Honda-motor på hekken

Den nye Northmaster 685 ble utstyrt med en 150 hk Honda-motor. Denne motoren har også viste seg å være et godt valg for familien. Også for de to barna på 18 og 21 år.

– Den er stillegående og behagelig. Samtidig har den nok krutt til vannski og vannsport med ungene. Motoren responderer bra og med litt øvelse, er det enkelt å legge til. Barna skal nå ta Båtførerprøven, og vi vurderer å montere en baugpropell som gir bedre svingradius når de skal legge til på ulike brygger, det sikrer mindre stress for ferske «kapteiner.»

Nå gleder Bergh seg til å bli ferdig med vinter og skigåing. Planen er å få båten på vannet tidlig i mai. Som mange andre, blir det Norges-ferie i år også. Han satser på flere fantastiske opplevelser som da de fikk med seg noen av de lukkede konsertene på Hvaler-øyene i fjor. Et øyeblikk som ikke blir glemt er intimkonserten med Anita Skorgan i nydelig vær med gode venner. Livet blir ikke bedre enn det!

Se bildene fra drømmesommeren i ny båt med familie og venner

Publisert

Finn båten som passer deg

Hva er riktig båt for deg? Om din båtdrøm er å sove i båten, dra på fiske eller kanskje en romantisk rotur, finner du gode alternativer her.

BÅTIDYLL: Micore 550CC Classic er et godt valg til den norske sommeren.

Kellox importerer og samarbeider med båter fra anerkjente merker som Micore, Terhi, OceanMaster, Northmaster og Coaster. Dette er båter som er skapt for de gode opplevelsene til sjøs – enten du drømmer om en solid robåt, morsom skjærgårdsjeep, en daycruiser til varme sommerdager eller en lettkjørt bowrider. Men hva er riktig valg for deg?

Finn roen på sjøen

Terhi 385 og Terhi 440 er to lettroddebåter som også kan ha en lett påhenger. Dette er båter som egner seg godt på hytta, og til tross for størrelsen er dette to sjøsikre og selvlensende båter, noe som gjør at du trygt kan forlate båten på hytta selv om du skal være borte fra den over lengre tid. Velger du det største alternativet er dette også en båt som er velegnet når garn skal settes eller fangsten skal tas om bord på fisketurer.

TERHI 385: Både robåt og motorbåt

For den miljøbevisste båteieren kan Saiman Solar være et spennende valg. Båten egner seg svært godt å ro, men her ivaretas stillheten også når du kjører for motor. Som standard får man med et integrert 30 W solpanel, batteriregulator og batterihus, ferdig installert. Du trenger bare å legge til et batteri som passer ditt behov, samt en eldrevet motor. Hvis du velger en elmotor med integrert batteri, trenger du nødvendigvis ikke et separat batteri – men kan bruke solenergien direkte.

TERHI SAIMAN HV: Den perfekte robåt

Vil du kun ro, uten motor på hekken, kan vi anbefale Saiman HV, en klassisk fantastisk fin robåt som er laget med respekt for gamle tradisjoner og former.

Terhi 400 er en stor båt i lite format. Båten er stabil å ro takket være skrogets fasong og den lille, stabiliserende kjølen.Samtidig gjør den gode lastekapasiteten gjøre Terhi 400 til en stor båt i et lite format til en meget fornuftig pris. Som transportmiddel tar den hele familien eller en større last trygt til og fra hytta. Den går lett i plan med en Tohatsu-påhengsmotor fra 5-15 hk.

TERHI 400: Ukomplisert og smart

Konsollbåtens mange muligheter

Med en konsollbåt får du straks nye muligheter. Til aktiviteter som vannleker, eller for raskt å komme deg ut fiskeplassen, er dette et godt alternativ. Dette er også båter som egner seg til enkle transportetapper, og som båt til skjærgårdshytta. Enkelte konsollbåter byr til og med på enkel overnatting, som i Northmaster 645 Open hvor du raskt kan slå opp et sovetelt som gir overraskende god soveplass. Når du har funnet den perfekte plassen en nydelig sommerkveld, er denne muligheten gull.

NORTHMASTER 645 OPEN: Bestselgeren i Norge

Perfekt for barnefamilier

Konsollbåter med litt mer størrelse har også ofte gjerne litt ekstra plass i konsollen. Et eksempel på dette er Coaster 640 SC. Med høye skrogsider er dette også en barnevennlig båt. Og ekstra populært for barna er nok stikkabinen som er glimrende lekeplass for barna eller til nødovernatting. Her kan det også monteres toalett om ønskelig. Mindre barn elsker kabinløsningen der foreldrene kan se dem til enhver tid, og de har muligheter for lek og hvile.

COASTER 640 SC: GOD BESKYTTELSE BAK HØY SKROGSIDER

En fordel med konsoll er også at du sitter mer beskyttet mot vær og vind. Og båten trenger da heller ikke koste så mye. Ser vi på eksempelvis Nordic 6020 C har vi her en båtpakke velegnet for familie- og fisketurer. Styrekonsollens vindusrute skjermer mot vind og sjøsprøyt, mens robuste håndrekker øker sikkerheten og gjør det mer komfortabelt å gå ombord og i land fra båten.

Vi må også trekke fram nyheten Micore xw57sc som er bygd på storselgeren 570CC offshore, med nytt moderne design og fantastiske sjøegenskaper. Båten har godt med stueplass, stolene er påkostet og fine, men fremfor alt veldig behagelige. Båten går som en drøm i sjøen og må bare prøvekjøres. Båten er godkjent for motorer fra 100 til 150 hestekrefter, og her kan Tohatsu MFS115A WETL være et godt valg.

Micore xw57cc på brygge
MICORE xw578cc: EN NYHET I MODERNE DESIGN

DAYCRUISER NÅR DU VIL HA MULIGHET TIL OVERNATTING

For mer behagelig overnattingsmulighet kan det være lurt å vurdere en daycruiser. OceanMaster 680 DC er en båt med finesser og en rekke praktiske løsninger, og er blitt en bestselger blant daycruisere. Båten har spiseplass for opptil seks personer, og båten har full pantry med tilgang til kjøleskap, kokeapparat og vask. Det er også montert dusj akter på den romslige badeplattformen. Når dagen med sommeridyll tar slutt er dette en båt med soveplass til en familie på fire-fem personer i kabinen og under kalesjen, så her er det mye båtbruk for pengene. Og som om det ikke er nok, er OceanMaster 680 DC også en båt som byr på gode kjøreopplevelser med sin markante V-bunn. Med en 250 hk Honda-motor blir båten en kraftpakke med toppfart på nesten 45 knop. For en rimeligere båt, kan den utstyres med 150 hk fra Honda.

OceanMaster 680 DC
OCEANMASTER 680 DC: Med plass til opplevelser

Er det ikke riktig så mange som skal på tur, er det godt mulig du klarer deg med et noe mindre alternativ. Men selv om Coaster 600 DC er nesten en meter mindre er det en romslig cockpit med plass til seks voksne rundt spisebordet. Sjøegenskapene her er også gode, og den har i tillegg en god kabin, med muligheter for enda flere soveplasser i sofagruppen i cockpiten.

Ikke minst må vi nevne Northmaster 685 Cruiser, nyheten som nå tar Norge med storm. Dette er en nyutviklet daycruiser som er spesialbygd for den nordiske båtsesongen med ståhøyde under kalesjen og klassens største kabin. Dette er en daycruiser som virkelig tar vare på alle om bord, da vindskjermen er trukket lengre akterover enn normalt for å beskytte passasjerer og kaptein for vind.

Northmaster 685 Cruiser
NORTHMASTER 685 CRUISER: Spesialbygget for nordiske somre

Designerne har brukt mye tid på å utvikle funksjonelle rom til bagasje, fendere og småting som mobiltelefon. Og blir det regn er det ingen grunn til bekymring. Northmaster 685 cruiser kan enkelt konverteres fra å være en solskinnsbåt til å bli en regnværsbåt med en smart kalesjeløsning.

Bowridere med mye uteplass

De siste årene har bowridere blitt stadig mer populære, og det ikke helt uten grunn. Her har du båt med mye uteplass, og samtidig kan hele familien sitte beskyttet mot fartsvinden bak den store vindskjermen. Og frister det likevel med litt vind i håret er det bare å sette seg foran. Regner det er det gode kalesjeløsninger som vi kjenner igjen fra mer klassiske daycruisere.

BOWRIDER: Med plass til venner og familie

Coaster 600 BR er uten tvil en av de mest gjennomførte bowriderne i klassen. Dette gjelder alt fra kvalitet og plass til praktiske løsninger. Det er også den mest romslige bowrideren i seks-meterklassen. Selv om uteplass er i fokus har denne også en stikkabin, som har enkel adgang på babord side via en stor skyvedør. Kabinen er glimrende for mindre barn. Her kan de sitte i skyggen, sove eller leke.

MICORE 400 BR OFFSHORE: God beskyttelse bak vindskjerm

Ønsker du en mindre bowrider kan du kanskje ta en titt på Micore 480BR Offshore. Dette er en praktisk bowrider som er godt beskyttet av en stor vindskjerm. Skal du ferdes i for eksempel regnvær så finnes komplett kalesje som ekstrautstyr. Båtens styrke er at den er liten og komfortabel samt at den er lett og håndtere samtidig som den føles romslig. Vi mener det ikke finnes en båt i denne størrelsen som oppleves like stor som denne.

Publisert

Tohatsu lanserer nye firetaktere med revolusjonerende design

Etter flere år med design, utvikling og testing, har den japanske produsenten ferdigstilt en ny serie med firetakts utenbordsmotorer.

Ny påhengsmotor fra Tohatsu plassert på båt parkert på strand

– Tohatsu har brukt flere år med å designe, utvikle og teste disse modellene slik at de skal overgå våre kunders forventninger, sier Linda Karlsen, salgssjef Kellox Marine.

De nye firetaktsmotorene med 75, 90, 100 og 115 hestekrefter har det høyeste momentet, den raskeste topphastighet og den beste akselerasjonen i sin klasse. Dette oppnås ved hjelp av Tohatsus spesialutviklede eksosmanifold, som er helt unik i bransjen. 4-2-1 Performance Tuned Exhaust har eksosganger som er like lange. Dette eliminerer helt muligheten for eksosinterferens og forbedrer momentet drastisk. Det resulterer i at båten planer raskere og at man kommer opp i topphastighet hurtigere.

Vår 4-2-1 Performance Tuned Exhaust gjør at vi nå har de beste 75 hk, 90 hk, 100 hk og 115 hkmotorene i hele bransjen

Linda Karlsen, salgssjef i Kellox Marine

Nye modeller og nye farger

De nye modellene er tilgjengelige i Tohatsu Aqua Marine Blue. 115 hk er i tillegg tilgjengelig i Beluga White. Motorene kommer med ulike stammelengder og forskjellige valg for rorkult eller fjernstyring.

Den nye serien består av nøye utvalgte komponenter som til sammen skaper robuste og tøffe motorer uten å redusere ytelsen. Vekten er også optimalisert, og en avansert elektronisk styreenhet (ECU) samler all motorinformasjon – og beregner hele tiden den optimale kraftleveransen. Dette gir de nye motorene en særdeles høy manøvrerbarhet og pålitelighet.

Se de nye motorene til Tohatsu her

Relaterte
artikler

Finn båten som passer deg

Hva er riktig båt for deg? Om din båtdrøm er å sove i båten, dra på fiske eller kanskje en romantisk rotur, finner du gode alternativer her.
Publisert

Båtprodusenten Micore og Kellox marine satser sammen

– Sammen blir vi kjempesterke, stråler Micore-eier Peter Tholérus, administrerende direktør i Kellox, Per-Anton Vinje og Linda Karlsen, salgssjef marine.

AS Kellox har 70 års fartstid som importør, og svenske Micore Plast AB har en variert serie med test-vinnende fritidsbåter.

Kellox har importert Honda Outboard siden 1970 og Tohatsu Outboard siden 1975. Pr i dag importerer de mer enn 25 internasjonale merkevarer til 150 forhandlere i Norge innen marine og MC. Nå satser de med stor styrke innenfor marine.


Micore Plast AB startet produksjon i 1986 og er nå blant Sveriges største produsenter av båter i sine segmenter. I 2016 bygde de et nytt produksjonsanlegg i Lidköping. Fabrikken er blant de mest moderne i Europa, blant annet med sine spesielt sterke miljøløsninger. Familien Tholérus, som nå driver Micore Plast i andre generasjon, har vokst opp i den svenske skjærgården og vet hva som skal til for å oppleve gode sommerdager på sjøen. Dette gjenspeiler seg i hele det test-vinnende båtsortimentet, som strekker seg fra mindre passbåter til kraftige skjærgårdsjeeper.


Nå satser Micore og Kellox sammen i det norske markedet, for å utvide Micores nedslagsfelt i Kellox sitt sterke forhandlernett og dermed få det flotte sortimentet ut til enda flere båtinteresserte nordmenn.

Satser på båt i tillegg til påhengsmotorer

Honda er verdens største motorprodusent, og Tohatsu er verdens nest største produsent av påhengsmotorer.

– Vi har gradvis økt distribusjonen av Honda og Tohatsu, sammen med en rekke båtmerker, til både det private og profesjonelle markedet. Med denne nye avtalen med Micore får vi et perfekt supplement til våre øvrige båtmerker, forklarer adm. dir. Vinje.

Med disse motor- og båtmerkene, samt flere samarbeidende merker, kan Kellox sette sammen et variert utvalg av attraktive båtpakker. Og disse skal nå kunne leveres ferdig til sjøsetting.

– Fra sesongen 2021 bygger vi opp et håndteringslager som kan klargjøre båtpakkene med både montert motor og bunnstoff, ferdig levert til forhandler. Dette er en svært god nyhet for båtkjøpere som helst vil på sjøen så fort som mulig, forteller salgssjef marine Linda Karlsen.

Forventninger til toppsesong

Micore-eier Peter Tholérus har klare forventninger til sesongen 2021 og satsingen i Norge.

– Vi har vært i det norske markedet en stund, men dette blir en helt annen satsing. Og timingen kunne jo ikke vært bedre – 2021 er vel spådd til å bli tidenes båtsesong i Skandinavia så langt, smiler Tholérus.

Kellox Magasinet

OceanMaster 630 på sjøen sett bakfra

– Genial hyttebåt

Rolf Nederberg byttet ut stor båt med hytte. Da startet jakten på den perfekte hyttebåten, og han ble så godt fornøyd med valget at han kjøpte samme båt – to ganger.

Finn båten som passer deg

Hva er riktig båt for deg? Om din båtdrøm er å sove i båten, dra på fiske eller kanskje en romantisk rotur, finner du gode alternativer her.
Honda NC750X 2021

Syv 2021-nyheter fra Honda

Hele syv modeller innenfor områdene pendling, eventyr og roadster har fått nye oppdateringer for 2021-sesongen. Dermed fortsetter Honda å utvide sitt brede og mangfoldige utvalg for å tilby tohjulinger til førere i alle aldre, med ulik erfaring og kjørestil.

Publisert

Satser stort innen marine

Vi i AS Kellox utvider satsningen og vår posisjon innenfor marine ved oppkjøp av tre nye båtmerker.

AS Kellox har importert og distribuert Honda MC siden 1959, Honda Outboard siden 1970 og Tohatsu Outboard siden 1975. Per i dag importerer vi mer enn 25 internasjonale merkevarer til 150 forhandlere i Norge, og vi utvider nå satsningen med stor styrke innenfor Marine. 

Kellox Marine team
Per-Anton Vinje, Ola Torvaldsen, Thomas Erling Doherty og Linda Karlsen

 Import av båtmerker 
– De siste årene har vi videreutviklet og økt distribusjonen rundt motormerkene Honda og Tohatsu sammen med en rekke båtmerker, både innenfor det private og det profesjonelle markedet. Honda som verdens største motorprodusent, og Tohatsu er verdens nest største produsent av påhengsmotorer. Nå har vi i tillegg overtatt import- og distribusjonsrettighetene til noen av Norges mest populære merker, Coaster, NorthMaster og OceanMaster, forklarer administrerende direktør i AS Kellox, Per-Anton Vinje. 

 Design til forbrukspris 
Det er nordmannen Knut Haneborg som har utviklet merkene Coaster, NorthMaster og OceanMaster, som nå Kellox overtar import og distribusjon av. 
– Dette er fantastiske båter som kombinerer design, funksjonalitet og kostnadseffektivitet på en unik måte. Vi har veldig stor tro på god match mellom disse båtmodellene og Hondas og Tohatsus motorserier, forteller Vinje. 

– Med disse båtmerkene og våre to sterke motorserier vil vi kunne sette sammen en rekke flotte båtpakker i flere størrelser og til mange ulike bruksområder, reklamerer Kellox-direktøren. 

Knut Haneborg og Per-Anton Vinje.

Ferdige båtpakker 
Et annet ledd i Kellox sin satsing innen marine, er at båtene kan rigges med motor og bunnstoff før levering til våre forhandlere. Dette alternativet vil forenkle og effektivisere salget og vil gi våre kunder rask levering av ønsket båt, særs i høysesong. 

– Norge er et lite marked med kort sesong. Når mange skal ha brukte og nye båter på vannet rundt påske, er det en utfordring for forhandlerne våre å ha kapasitet til å klargjøre nye båter raskt nok. Derfor blir det en stor fordel for både forhandlere og sluttkunder at vi nå skal kunne tilby nye «nøkkelklare» båter som kan sjøsettes på dagen, forteller Per-Anton Vinje entusiastisk. 

– Forhandlerne er selvsagt avgjørende viktige for oss, Kellox selger jo ingenting direkte til sluttkunder. Fra kommende sesong vil vi samarbeide enda tettere med våre utvalgte forhandlere om salg, opplæring, sertifisering, markedsføring og service, forteller Kellox-direktør Vinje. 

God 2021-sesong 
Hvorfor gjør Kellox denne satsingen nå? 

– Innen våre bransjer skjer det stadig mindre og større endringer globalt og regionalt, så i løpet av våre drøyt 70 år har en stor del av jobben hele tiden vært å korrigere strategien for å utnytte potensialet i markedet på riktig måte – sammen med riktige konstellasjoner. Innen marine har det skjedd flere ting globalt og lokalt det siste året, og nå var det et gunstig tidspunkt for Kellox å gjøre disse grepene på. At vi i tillegg har hatt en god sesong i 2020 og forventer omtrent tilsvarende god 2021-sesong, gjør selvsagt beslutningene om satsing noe enklere, avslutter administrerende direktør Per-Anton Vinje i AS Kellox. 

Kellox Magasinet

OceanMaster 630 på sjøen sett bakfra

– Genial hyttebåt

Rolf Nederberg byttet ut stor båt med hytte. Da startet jakten på den perfekte hyttebåten, og han ble så godt fornøyd med valget at han kjøpte samme båt – to ganger.

Finn båten som passer deg

Hva er riktig båt for deg? Om din båtdrøm er å sove i båten, dra på fiske eller kanskje en romantisk rotur, finner du gode alternativer her.
Honda NC750X 2021

Syv 2021-nyheter fra Honda

Hele syv modeller innenfor områdene pendling, eventyr og roadster har fått nye oppdateringer for 2021-sesongen. Dermed fortsetter Honda å utvide sitt brede og mangfoldige utvalg for å tilby tohjulinger til førere i alle aldre, med ulik erfaring og kjørestil.

Publisert

Trygghet på vannet

Denne sommeren forventer vi et høyt trykk av fritidsbåter ute på sjøen, både erfarne og ikke så erfarne båtførere. Trygghet på vannet for store og små er derfor avgjørende for et godt båtliv.

Redningsselskapet har mange gode tips på sine nettsider, og arrangerer blant annet et kurs for damer som ønsker å bli tryggere på sjøen. Vi i Kellox lånte ut båter med Honda Marine motorer da 16 jenter skulle delta på kurset forrige lørdag, slik at de fikk prøvd seg skikkelig ute på sjøen. Se videoen fra dagen under!


En viktig faktor når du skal ut på sjøen i sommer er å kunne sjøvettreglene. Det ansvaret ligger på hver og en av oss, enten man er landkrabbe med splitter ny båt eller erfaren sjøulk. Les alle syv reglene under, og få noen gode huskelapper og tips på vei ut i båten.

SJØVETTREGLENE:

1. Tenk sikkerhet

Kunnskap og planlegging reduserer risikoen og øker trivselen.

2. Ta med nødvendig utstyr

Utstyret må holdes i orden og være lett tilgjengelig.

3. Respekter vær og farvann

Båten må bare benyttes under egnede forhold.

4. Følg Sjøveisreglene

Bestemmelsene om vikeplikt, hastighet og lanterneføring må overholdes. Les dem her.

5. Bruk redningsvest eller flyteplagg

Det er påbudt med godkjent flyteutstyr til alle om bord.

6. Vær uthvilt og edru

Promillegrensen er 0,8 når du fører båt.

7. Vis hensyn

Sikkerhet, miljø og trivsel er et felles ansvar.

NB! Forbered deg på at det kan skje en ulykke, og tenk igjennom hvordan du bør forholde deg: Behold roen, bli ved båten og tilkall hjelp.

Honda Marines motorer er kjent for sin holdbarhet, pålitelighet, høy ytelse kombinert med lav vekt, lave utslipp – og markedets beste garanti på hele 6 år.

Publisert

Hvordan få råd til drømmebåten?

Årevis med sparing eller økt boliglån er for mange den lange veien til båtkjøp. Men det finnes andre måter.

Svein Vekterli fra Drøbak kjøpte drømmehytta ved sjøen for fem år siden. Da hytta var i boks, kom raskt drømmen om båt. 

– Jeg tok kontakt med en bekjent som skulle selge båten. Han skulle kjøpe hytte på fjellet og ønsket å selge båten. Jeg visste at dette var en god båt som ville passe perfekt.

Båten i havn!

Sola skinte, og Vekterli satt på hytta og ønsket å kjøpe båten like raskt som båtselgeren ønsket å kjøpe seg hytte. For mange er veien til båtdrømmen lang med sparing over flere år eller en lengre søkeprosess i banken. 

– Jeg kunne valgt å sitte på hytta og se på båtlivet mens jeg sparte til drømmebåten. Men det er livet for kort til.

Dermed ble finansiering løsningen.

– Jeg vurderte å øke rammelånet på huset eller hytta. Det ville tatt tid, og mest sannsynlig ikke lønt seg i mitt tilfelle. Da tok jeg kontakt med Santander.

Hvordan få råd til drømmebåten?

Siw Solbakk, brand manager i Santander sier finansieringen tilbys av båtforhandlerne til Honda. Gjenstander som ikke vinner seg i pris, de forringes i forhold til boliger. Da sitter du med verdier som ikke gir verdi til selve lånerammen på boligen. Beholder du båten i fem år, betaler du fortsatt på den båten i mange år til. Til slutt sitter du med flere båter i huslånet. Da blir den reelle kostnaden høyere enn ved finansiering fra Santander. 

En annen ulempe med å innlemme båten i boliglånet, er at rammen da blir bundet opp.

– Vi ser at snittalderen til kunder som kjøper ny båt ligger på rundt 50 år. Da begynner barna å bli voksne, og kanskje rammen på boliglånet heller burde være en buffer som kan hjelpe barna ut på boligmarkedet. Rammen kan uansett være god å ha den dagen man trenger likviditet. 

Forhandleren søker for deg

Solbakk oppfordrer båtkunder til å ta en prat med forhandleren om finansiering. Forhandleren kan gi gode råd til hva som lønner seg for nettopp deg som kunde. Finansiering inngår som en del av servicekonseptet hos forhandleren, og de hjelper deg med gjennomføring av søknaden og svar på spørsmålene dine.

Andreas Haneborg hos Fritid-senteret i Asker snakker ofte med kunder om finansiering av båt. 

– Vi tilbyr båtlån fra Santander. Vi trenger personnummer for å gjennomføre søknaden, så ordner vi med papirer og følger kunden fra A-Å.

Drømmen om ny, flott båt kan realiseres med finansiering fra Santander. Kriteriet er at kunden har 35 % av kjøpesummen selv, og Santander foretar en kredittvurdering før båtlånet er havn.

Nyter drømmen

Svein Vekterli nyter nå sin femte sommer i hytte og båt. Han er ikke i tvil om at han gjorde et smart valg.

– Nå nyter jeg livet og drømmen. Om ikke lenge er båten nedbetalt, og bufferen fra hytte og hus ligger der urørt, som en ekstra trygghet.

Her er en god båtpakke fra Terhi.

Eksempel på båtlån fra Santander: 5,95% nom./ 7,96% eff. 35 % EK Lånebeløp: 160 511,- o/7 år, Kostnad 46 546,- Totalt: 287 632,-