5. og 6. november 2024 var det igjen duket for EICMA – Europas største motorsykkelmesse. Tusenvis av bransjefolk, journalister og kunder tar turen til Milano for denne messen, noe som gjør EICMA til det ideelle stedet for Honda å lansere og vise frem sine nyeste modeller.
–Årets EICMA-messe imponerte stort, og Honda var en av hovedattraksjonene med en imponerende stand og et bredt spekter av spennende nyheter. Kanskje mest interessant var Hondas nye V3-hybridmotorkonsept, som med lave utslipp kan bli en viktig nyhet for det norske markedet. Alt i alt leverte Honda på EICMA-messen i år på alle fronter!
Anton Vestavik, salg- og markedssjef for Honda MC i AS Kellox.
Dette er konseptmodellene:
EV Fun Concept – første elektriske sportsmodell
EV Fun Concept er Hondas første elektriske sportsmodell. Den har ytelse tilsvarende en motorsykkel med mellomstor forbrenningsmotor og kommer etter planen i salg i løpet av 2025. I tillegg til de svært gode håndteringsegenskapene som Honda har utviklet gjennom flere tiår, kan EV Fun Concept by på stille, vibrasjonsfri kjøring som bare er mulig med elmotorer. Dette er en lett håndterlig og naken motorsykkel med et elegant, futuristisk designspråk.
Batteriet på EV Fun Concept bygger på ekspertise og teknologier som er utviklet i arbeidet med Hondas elbiler og andre elektrisk drevne produkter. Det er kompatibelt med CCS2-hurtigladere (samme standard som for biler) og er konstruert for å ha en optimal balanse mellom lav vekt og rask lading. Batteriet vil gi en rekkevidde på over 100 km.
EV Urban Concept
EV Urban Concept er et godt eksempel på Hondas engasjement for urban elektrisk mobilitet, med funksjonsfokusert design, tilkoblede teknologier og selskapets egenutviklede batteripakke. Sykkelen demonstrerer visjonen om en nær fremtidig mobilitet som samarbeider med og vinner gjenklang hos mennesker og samfunn. Den har enkel og sofistikert styling og et intuitivt menneske-maskin-grensesnitt, og fusjonen av programvare og maskinvare byr på helt nye opplevelser. Honda ønsker å gjøre motorsykkelkjøring tilgjengelig for mange, og tilby sykler som gir alle kunder fleksibilitet og mobilitet.
V3-hybridmotorkonsept
På EICMA 2024 viste Honda også frem et nytt, svært effektivt konsept for forbrenningsmotorer med høy ytelse, som er under utvikling for motorsykler med større slagvolum. Den vannavkjølte 75° V3-motoren er designet for å være ekstremt slank og kompakt. Den er utstyrt med verdens første elektriske kompressor for motorsykler, som kan kontrollere komprimering av innsugningsluften uavhengig av turtallet. Det betyr at motoren kan levere dreiemoment raskt i hele turtallsområdet. I tillegg gir den elektriske kompressoren stor frihet i plasseringen av andre komponenter på den begrensede tilgjengelige plassen på en motorsykkel, samt en effektiv sentralisering av massen.
Dette er 2025 modellene:
CUV e:
Den helt nye CUV e: er den andre elektriske tohjulingen fra Honda som bekreftes for masseproduksjon i Europa etter lanseringen av den elektriske mopeden EM1 e: i 2024. CUV står for Clean Urban Vehicle, og CUV e: tilbyr utslippsfri kjøring med håndtering og ytelse som minner om en 125 cc scooter med forbrenningsmotor.
Den drives av to utbyttbare Honda Mobile Power Pack e:-batterier som gir en rekkevidde på over 80 km. Spesifikasjonene omfatter valg mellom fem-tommers eller fullt tilkoblet (via Honda RoadSync Duo-appen) sju-tommers TFT-skjerm, full LED-belysning, USB-C-kontakt, tre kjøremoduser og ryggeassistent.
GB350S
Den nye GB350S er en rimelig mellomtung motorsykkel i sjarmerende retrostil som en hyllest til Hondas velkjente historie. Den er drevet av en iøynefallende luftkjølt énsylindret motor og designet for å gi føreren ren kjøreglede uansett erfaring. Sykkelen har et tidløst utseende, en rimelig pris og moderne teknologi som 41 mm forgafler, 310 mm skivebrems foran, slureclutch, LED-lykter og Honda Selectable Torque Control.
NC750X
Den oppdaterte versjonen av NC750X ble også vist for første gang på årets EICMA. I tillegg til nytt design med skarpere linjer har NC750X nå mer bremsekraft, takket være doble bremseskiver foran, mer komfort med et redesignet sete og større brukervennlighet med en ny TFT-skjerm med Honda RoadSync-tilkobling. Den valgfrie dobbeltclutchgirkassen gjør kjøringen mer komfortabel, særlig i lave hastigheter. Dette er også den første motorsykkelen med farget DurabioTM i de viktigste fargede delene (med fargene Earth Ivy Ash Green og Earth Black).
CB750 Hornet – stil og ytelse
CB750 Hornet var den første modellen i den nyeste Honda Hornet-serien. 2025-versjonen fås med et nytt frontpanel med kraftig LED-frontlykt og tettsittende kåpe som understreker den moderne streetfighter-stilen. Den har også en oppdatert fem-tommers TFT-skjerm og nye fjæringsinnstillinger som gir enda mer sporty kjøreegenskaper.
XL750 Transalp
XL750 Transalp er også oppdatert for 2025, med et slående nytt Afrika Twin-inspirert frontdesign, inkludert en ny LED-frontlykt med to lamper. Den nye kåpen forbedrer aerodynamikken og førerkomforten, mens de nye fjæringsinnstillingene gir bedre stabilitet på ujevnt underlag.
PCX125
Europas bestselgende scooter i 2023 har fått en imponerende oppgradering av sitt moderne og strømlinjeformede design for 2025. I tillegg har den fått bedre bremser med en ny bakskivebrems som gir økt bremsekraft.
Den kommer også en ny Deluxe-versjon av scooteren, som byr på ekstra funksjoner som en 5-tommers TFT-skjerm og mulighet for tilkobling til Honda RoadSync-appen.
SH350i
SH350i bygges ved Hondas fabrikk i Atessa i Italia og er toppmodellen i Hondas populære SH-serie. 2025-versjonen skal styrke denne langvarige populariteten ved hjelp av et oppdatert design med ny LED-frontlykt med delt lysstråle, fire nye fargealternativer og et større hanskerom med en praktisk innvendig lampe.
ADV350
ADV350 produseres også ved Atessa-fabrikken og har en unik kombinasjon av egenskaper, spesifikasjoner og stil. Dette er ytterligere forbedret på 2025-versjonen, som har fått en ny fem-tommers TFT-skjerm med Honda RoadSync-smarttelefontilkobling, en ny fireveis vippebryter, lys i bagasjerommet og blinklys som slukkes automatisk. De nye bakdemperne med justerbar forspenning og eksternt reservoar gjør den enda mer allsidig.
Nyhetene må oppleves
EICMA 2024 bød på masse spennende nyheter fra Honda, med både lansering av innovative elektriske konsepter og oppgraderinger av populære modeller. Lanseringene viser hvordan Honda utvikler konsepter og modeller som passer inn i fremtidens utvikling og behov. Det er mye å glede seg til fremover for både erfarne motorsykkelentusiaster og nye kjørere.