Publisert

MC-utstyr: Kaldt, vått eller varmt på veien?

Vi gir deg noen tips som vil gjøre MC-turen mer komfortabel – uansett vær.

Det finnes visstnok ikke dårlig vær. Men kalde fingertupper, frosne tær, heteslag og vått utstyr finnes såvisst for dem som elsker å utnytte hele MC-sesongen. Rett bekledning og MC-utstyr gjør været litt mindre viktig, og turen blir både bedre og tryggere.

MC-utstyr til regnvær og våte veier

Når det regner er det viktig å ha vanntette klær. Man kan bruke regntøy utenpå klærne, men man bør unngå flagrende regntøy som er irriterende og kan revne når farten er høy på motorveien. I dag finnes det et stort utvalg av vanntette MC-klær som gir mye bedre kjørekomfort. Det aller nyeste på markedet er laminert membran – da er den vanntette membranen laminert fast i ytterstoffet slik at vannet ikke kommer gjennom ytterlaget. Når plagget ikke trekker vann, blir det heller ikke så tungt. Ønsker man en rimeligere løsning finnes det regndresser tilpasset til MC-kjøring og et stort utvalg av jakker og bukser med vanntett fôr.

Det er også viktig å huske at hanskene bør være vanntette. Noen foretrekker skinnhansker uansett vær og synes det er helt greit å bli våt. Ønsker man en vanntett hanske, finnes det gode alternativer. Toronto-hansken kan man bruke uansett vær, og hvis regnet plutselig kommer, holder man seg god og tørr.

Ikke glem føttene! Med et par støvler av god skinnkvalitet med impregnering utenpå og Gore-Tex på innsiden, holdes bena tørre uansett regn og vannsprut. Husk at selv om det ikke regner, kan veien være våt, så et par vanntette støvler er uansett et godt valg.

MC-utstyr på kalde dager

Alle klær som tåler vann og vind, egner seg i kulde. Det som skiller hvordan du holder varmen i kulda, er foret i jakka og undertøyet. Undertøy med termofôr er vindavvisende og vil holde deg lun og varm – selv i sterk vind og kulde. Dessuten holder det ofte med ett lag under kjøredressen, noe som gjør deg mer mobil og gir større kjørekomfort.

Kjører man når det er kaldt, er varmehåndtak helt uunnværlig. Hendene er ekstremt utsatt samtidig som du er avhengig av at de ikke stivner av kulde. Varmehåndtaket kobles til strømuttaket og har ulike nivåer avhengig av hvor mye varme man har behov for. Glemmer du å skru av varmehåndtakene, trenger du ikke være redd for at de tapper batteriet – de skrur seg automatisk av når motorsykkelen skrus av. Det finnes også gode, varme hansker med fôr, men ulempen med for tykke hansker er at de for kan bli klumpete å kjøre med.

Det er alltid lurt å lade batteriet selv om motorsykkelen står i vinteropplag. Nye vedlikeholdsladere kan stå plugget i for vinterlading hele tiden uten at du trenger å passe på å plugge den inn og ut.

MC-utstyr til varme sommerdager

I dag er MC-klær mer enn bare tykke skinnklær og store støvler. Man kan få klær med godkjent beskyttelse som ser ut som vanlige klær. Det eneste som skiller er en fiberduk i Kevlar® på innsiden og CE-beskyttelse. Man kan få gensere som er heldekkende i Kevlar® og bukser med ekstra Kevlar®-beskyttelse rundt knær, hofter og rumpe og sydd med tråd i Kevlar®. Det finnes til og med leggings til damer i beskyttende Kevlar®. MC-klær fra Oxford har svært konkurransedyktige priser og er CE-godkjente.

Det finnes også gode alternativer til klassiske MC-støvler. Lavere, lettere sko slipper inn mer luft, samtidig som de er CE-godkjente med ekstra beskyttelse til ankelkulene og avstivet såle.

Hvis man ikke har nedfellbart solvisir i hjelmen, kan det være smart å skifte til mørkt visir når solen skinner. Det kan være en idé å ha en halvhjelm tilgjengelig til de varme dagene. Da kommer det mer luft inn, og man kan virkelig nyte godværsdagen på sykkelen. Hvis man også har en sommerhanske med lufting og glidelås, kan man virkelig få kjenne på vinden mens man nyter godværet.