CRF450R 2022

Varenr. CRF450RN

kr 104 990

Etter et stort evolusjonært sprang til 2021 mottar CRF450R ytterligere forbedringer til 2022, og tilbyr jevnere kjørbarhet fra nye ECU-innstillinger, pluss oppdatert Showa-fjæring som gir bedre dempingsbalanse mellom front og bak. 

Finn forhandler

Beskrivelse

Honda CRF450R har vært referanse-motocrosseren siden introduksjonen i 2002. Modellen har alltid hatt som mål å tilby føreren – enten det er amatørentusiast eller pro-racer – total kontroll gjennom balanse og smidighet. I tillegg er den selvfølgelig bygget med kvaliteten, holdbarheten og den lange levetiden som Honda lenge har vært kjent for. 

Bortsett fra hjulene og den grunnleggende motorarkitekturen, var CRF450R 2021-utgaven faktisk en helt ny maskin. Utviklingstemaet i fjor var Razor-sharp cornering. 2022-utgaven av CRF450R bringer med seg ytterligere forbedringer av motor og fjæring. Og den er i kjernen en HRC-racer det er mulig å kjøpe.

Balansert fjæring 
Chassiset er uendret på 2022-modellen, bortsett fra intern justering av Showa-demperne foran og bak. Showa 49 mm USD coil spring AF2-gaffelen gir fastere innstillinger for både kompresjon og returdemping. Oljevolumet er redusert med 8cc til 380cc; det er nå 13 justeringsposisjoner (i stedet for 15) for returdemping med 15 for komprimering, som før.     

Showa MKE AF2-bakdemperen gir nå en fastere kompresjonsdemping. Det er 11 justeringsposisjoner for returdempingen (fra 8 tidligere) og 6 for høy- og lavhastighet kompresjonsdemping (fra 12). Oljevolumet øker 1cc til 422cc.

Den helt røde grafiske utføringen kompletterer CRF450Rs aggressive linjer.

Jevnere kraftleveranse
Til 2022 er den 449,7 kubikk store motoren med fire ventiler uendret – bortsett fra en oppdatert ECU-mapping som ytterligere forbedrer den lineære gassreguleringen fra forgjengeren.    

Endringene som ble gjort til 21-utgaven var betydelige. En økning (opptil 0,6 kW) i toppeffekt over 5000 rpm ledsaget av et sterkere dreiemoment ved lavt turtall, mye takket være at luftboksen hadde vokst fra 1,8 liter til hele 4,1 liter. Den største endringen var de to eksosportene: I likhet med CBR1000RR-R Fireblade ble utgangen deres ovale i stedet for runde for å gi forbedret effektivitet. Eksosrøret ble også plassert 74 mm nærmere senterlinjen, mens den enkle lyddemperen hadde to resonatorer for å redusere støy og samtidig øke kraften. Vekten for eksossystemet ble ellers redusert med 1,24 kilo.

Ny var også en 8-platers hydraulisk clutch som forbedrer både kontroll og følelse i hendelen (10 prosent lettere). Clutchkapasiteten økte med 27 prosent med en ekstra plate, og maksimerer kraftoverføringen og levetiden med en ekstra friksjonsfjær.
 
CRF450R er utstyrt med tre nivåer av HSTC (Honda Selectable Torque Control) som arbeider for å minimere bakhjulsspinn og maksimere trekkraften. Funksjonen kan også deaktiveres. 
HRCs Launch Control-systemet gir alle førere det beste alternativet for en sterk start og har tre moduser å velge mellom:

Nivå 3 – 8250 rpm, gjørmete forhold / nybegynnere.
Nivå 2 – 8500 rpm, tørre forhold / standard.
Nivå 1 – 9500 rpm, tørre forhold / ekspert. 

Engine Mode Select Button (EMSB) endrer motorens egenskaper, og tre moduser er tilgjengelige for å passe kjøreforhold eller førerpreferanser: Mode 1 (Standard), Mode 2 (Smooth) og Mode 3 (Aggressive).

HRC Setting Tool kan gi en ECU-mapping med en mye mer lettgående Smooth-modus, med mildere gassrespons for mindre erfarne førere. Den kan også aktivere Aggressive-modus med en hyperfølsom gassreaksjon og motorrespons beregnet for løpskjøring.

Tilleggsinformasjon

ColorDescription

Extreme Red

Cubic

449.7

TransferPim

Yes

CylindersQty

1

SeatHeight

965

Height

1267

Length

2182

Width

827

Weight

110.6

EngineType

Væskekjølt 4-takts, ensylindret Unicam

FueltankVolume

6.3

BrakesFront

260 mm enkel skive, tostemplet kaliper

BrakesRear

240 mm enkel skive, enstemplet kaliper

SuspentionFront

49 mm opp/ned teleskopgaffel

SuspentionBack

Showa-enkeldemper med Prolink

TyresFront

80/100-21-51M Dunlop MX33F

TyresBack

120/80-19-63M Dunlop MX33

  • Oppdatert ECU-mapping
  • Jevnere kraftleveranse
  • Optimalisert støtdemping
  • HRC Setting Tool
  • Launch Control for optimale starter
  • Hydraulisk clutch
  • HSTC med tre kjøremoduser
  • Engine Mode Select Button med tre nivåer
  • Kjøreklar vekt på 110,6 kilo

Crf 450R

ytterligere forbedret 

interessert i denne?