Beskrivelse
Honda CRF450R har vært referanse-motocrosseren siden introduksjonen i 2002. Modellen har alltid hatt som mål å tilby føreren – enten det er amatørentusiast eller pro-racer – total kontroll gjennom balanse og smidighet. I tillegg er den selvfølgelig bygget med kvaliteten, holdbarheten og den lange levetiden som Honda lenge har vært kjent for.
2023-utgaven får ny grafisk behandling med et helt nytt redesign av de ikoniske HRC-logoene. Og for å markere fem tiår siden den ikoniske CR250M Elsinore tok til banen som Hondas første MX-racer, vil en spesiell CRF450R 50-års jubileumsmodell også bli tilgjengelig. Den henter sin estetiske inspirasjon fra de legendariske CR-ene på 1980-tallet.
Forbedret ramme og demping
Justeringer av rammestivhet gjør at fjæringen – med reviderte innstillinger – kan fungere mer effektivt. For å matche rammens egenskaper, endres også Showa-bakdemperens egenskaper. Den reviderte dempingen gir økt drivkraft, spesielt ved sporete underlag – uten en stivere følelse. Det er 11 justeringsposisjoner for retur og 6 for høy- og lavhastighetskompresjon. Svingarmen i aluminium er 585,2 mm lang og behandler støtene gjennom Pro-Link.
Showa 49mm opp/ned-gaffelen er basert på «fabrikk-enheten» levert til MX-løpsteam i det japanske mesterskapet. Den bruker en 310 mm slaglengde med 387 cc oljevolum og har 13 justeringsposisjoner for retur og 15 for kompresjon. Innstillingene har blitt revidert for en optimal balanse foran/bak. Tørrvekten er 105,8 kg med en balanse på 49/51 % foran/bak.
Økt dreiemoment
Mye mer kraft er nå å finne i det lavere turtallet til 2023-utgaven av den 449,7 kubikk store
Unicam-motoren med fire ventiler. Dette gjør det mye raskere og enklere å komme seg ut av en hver sving. Maksimalt dreiemoment forblir som før, men ved 5000 rpm er det økning på 10,7 % for å kunne bruke høyere gir – noe som gjør det mindre slitsomt å gjennomføre et løp.
2023-utgaven av CRF450R har nye, smalere innsugsporter, lengre lufttrakt, mindre gasspjeldhus med en diameter på 44 mm og revidert fabrikkspesifikasjon for kamtider som hjelper motoren med å levere over 10 % mer dreiemoment ved lavt turtall. Dette er supplert med en økt – og jevnere – kraftleveranse, som hjelper CRF450R å kjøre hardere gjennom svingene. Den bakre lyddemperen er også mer holdbar gjennom bruk av tøffere aluminium, men uten vektøkning.
CRF450R er utstyrt med tre nivåer av HSTC (Honda Selectable Torque Control) som arbeider for å minimere bakhjulsspinn og maksimere trekkraften. Funksjonen kan også deaktiveres.
HRCs Launch Control-systemet gir alle førere det beste alternativet for en sterk start og har tre moduser å velge mellom:
Nivå 3 – 8250 rpm, gjørmete forhold / nybegynnere.
Nivå 2 – 8500 rpm, tørre forhold / standard.
Nivå 1 – 9500 rpm, tørre forhold / ekspert.
Engine Mode Select Button (EMSB) endrer motorens egenskaper, og tre moduser er tilgjengelige for å passe kjøreforhold eller førerpreferanser: Mode 1 (Standard), Mode 2 (Smooth) og Mode 3 (Aggressive).
HRC Setting Tool kan gi en ECU-mapping med en mye mer lettgående Smooth-modus, med mildere gassrespons for mindre erfarne førere. Den kan også aktivere Aggressive-modus med en hyperfølsom gassreaksjon og motorrespons beregnet for løpskjøring.
En unik jubileumsmodell
CRF450R 50th Anniversary-modellen kommer i et begrenset opplag og markerer et halvt århundre siden CR250M Elsinore inntok banene. Som en hyllest til de mektige CR-ene på 1980-tallet, kommer den komplett med signaturfunksjoner, inkludert den blå salen, hvite talltavler, gullfelger og styre, metallisk grå styrekroner og unik radiatordekselgrafikk, samt Hondas vingelogo på forskjermen.