CRF450RX

Varenr. CRF450RXM

kr 109 990

Til 2021 er CRF450RX slanket med 2,3 kilo. Alt er nytt bortsett fra motor og hjul.

Finn forhandler

Beskrivelse

I 2017 introduserte Honda CRF450RX som en konkurranseklar maskin i sitt offroad-modellprogram. Den bunnsolide grunnmuren i form av motor og chassis ble hentet fra crosseren CRF450R, men RX-modellen fikk større bensintank, 18-tommers bakhjul, oppdatert PGM-FI-mapping og endringer i støtdemperne. CRF450R var den perfekte plattformen å bygge videre på, og ga CRF450RX det rene MX-DNAet for å takle et hvert enduro-løp med stier, utfordrende klatringer og trøblete seksjoner på en enkel måte.

Til 2021 har CRF450RX gjennomgått en stor forvandling i likhet med CRF450R (som nesten er totalt redesignet av HRC). Nå er den et enda mer formidabelt offroadvåpen, knusende rask med høy kvalitet og en pålitelighet som gjør den enkel å leve med i mange år fremover.

Store chassis-endringer I likhet med sitt motocross-søsken, får CRF450RX et bredt spekter av forbedringer til 2021. Utviklingstemaet har vært «The ultimate off-road weapon». Den nye modellen er hele 2,3 kilo lettere, primært på grunn av en ny ramme og underramme.

Den nye rammen og svingarmens stivhetsbalanse, kombinert med en tightere chassisgeometri, større bakkeklaring og endringer i støtdempere, er alle endret for å levere en optimal svingytelse.

Takket være en smalere ramme på 8,4 kilo, er den nå slanket med 700 gram. Underrammen er nå 320 gram lettere. Mens vridningsstivheten er opprettholdt, har sidestivheten blitt redusert med 20 prosent for å øke svinghastigheten, grepet og styringsnøyaktigheten. Støtdemperne foran har nå en 5 mm lengre slaglengde (310 mm), mens bakdemperen nå responderer raskere samtidig som den er slanket med 200 gram.
Demping/fjær-forholdet er nytt foran og bak til 2021-modellen, og de er lavere enn CRF450R for å passe flere ulike kjøremiljøer og gi økt komfort ved lengre etapper.

Setet er kortere, lettere og 10 mm lavere bakerst for å gi større bevegelsesfrihet. Den nye maskinen er nå hele 70 mm smalere, og tørrvekten på nye CRF450RX er 107,6 kilo – 2,3 lettere enn den forrige modellen.
Bensintanken i plast er redesignet og rommer 8 liter. Styret kan justeres for fire ulike kjørestillinger.

CRF450RX har dessuten fått nye håndbeskyttere og hendler. Sidestøtten i aluminium stikker mindre ut og forstyrrer ikke under kjøring.

Bunnsolid motor
Til 2021 er fokuset på kraftleveringen i lav- og mellomregisteret, vektreduksjon og forbedring av svingkjøringen. Luftboksen har vokst fra 1,8 liter til 4,1 liter og toppytelsen over 5000 rpm er økt med 0,6kW.

Den største endringen er de doble eksosportene. Disse er ovale, i likhet med CBR1000RR-R Fireblade, for å gi forbedret ytelse. Vekten for eksossystemet er redusert med 1,24 kilo.

En oppgradering som er hentet direkte fra Gajsers sykkel er hydraulisk clutch. Den forbedrer både kontroll og følelse i hendelen (10 prosent lettere). Clutchkapasiteten har økt med 27 prosent med en ekstra plate, og maksimerer kraftoverføringen og levetiden med en ekstra friksjonsfjær.

Boring og slaglengde er uforandret med 96 x 62.1 mm med et kompresjonsforhold på 13.5:1. En girindikator-sensor gjør det mulig å bruke tre spesifikke tenningskonfigurasjoner for 1.-5. gir.

Det er ellers gjort flere små endringer for å spare verdifulle gram, samtidig som vedlikehold og service er gjort enklere.

Omfattende elektronikk HSTC i CRF450RX er uendret til 2021. Systemet arbeider for å minimere bakhjulsspinn og maksimere grepet. Løsningen byr på tre ulike kjøremoduser, men kan også deaktiveres. En oppdatering til 2021-modeller er plassering og betjening av de ulike hjelpemidlene. Launch Control-indikator, EFI-varsler, EMSB-modusknapp (Engine Mode Select Button), LED-indikator samt HSTC-knapp er nå å finne på venstre styrehalvdel.

En ny mappingoppdatering til 2021-modellen gjør at HRC Setting Tool kan levere en Smoot-modus som gir en snillere gassrespons for uerfarne crosskjørere. Men man kan også bruke Aggressive-modus med hypersensitiv gassreaksjon og motorrespons for racekjøring.

Tilleggsinformasjon

Brand

Honda

ColorDescription

Extreme Red

TransferPim

Yes

  • Ny og slankere ramme og svingarm
  • Endringer i geometri for bedre svingkjøring
  • Støtdempere med nye konfigurasjoner
  • Redesignet og mer kompakt plast og sete
  • Nytt eksossystem
  • Større luftboks
  • Launch Control for optimale starter
  • HSTC med tre kjøremoduser
  • Engine Mode Select Button med tre nivåer
  • HRC Setting Tool
  • 2,3 kilo lettere enn forgjengeren