Beskrivelse
MX2-klassen er en ubarmhjertig nærkamp, og Hondas CRF250R har vist seg å være et verdig våpen. Konkurransen har stadig drevet utviklingen videre gjennom mange trinn, til en plattform som både amatør-MX-entusiaster og profesjonelle kan hente det ytterste ut av, meter for meter i hver runde.
2022-modellen fikk omfattende oppgraderinger for å gjøre den til «The Strongest Ever», blant annet chassisforbedringer arvet fra 2021-utgaven av CRF450R. Dette ga både bedre kjøreegenskaper og økt smidighet, i tillegg til sterkere dreiemoment ved lavt turtall for å utnytte det nye chassiset optimalt. Som en ekstra fordel ble også seigheten og holdbarheten forbedret.
CRF250R har vært uendret siden den gang, men til 2025 er det en oppgradert sykkel som er klar for tøffe tak – med helt nytt chassis og en mer hardtslående motor.
Råsterk motor
CRF250R har en 249,4 kubikk stor DOHC-motor med fire ventiler, som lenge har vært ansett som en av de beste på banen når det gjelder toppytelse, men den bygger også dreiemoment og kraft fra lave turtall. For 2025-modellen har målet vært å forbedre kraftuttaket utover toppturtallet, generere mer moment fra mellomregisteret til høye turtall – og dermed også mer akselerasjon – samt å jevne ut gassforbindelsen.
Veivakselen er redesignet og mer robust, noe som gjør den i stand til å fungere raskere. Luftstrømruten er dessuten mer direkte enn i forrige design, noe som reduserer motstanden og forbedrer gasskontrollen. Eksosanlegget har fått en rettere og jevnere bane for eksosen, som forbedrer akselerasjonen i mellom- og toppregisteret. Lyddemperen er laget av varmebehandlet aluminium for å tåle slitasje fra førerens støvel. Den oppfyller ellers den nye FIM 109 dB-støyforskriften.
Den kjøreklare vekten er på 107 kilo med en front/bak-vektfordeling på 48,6 / 51,4%. Den nye 49- mm USD-gaffelen fra Showa gir forbedret kontroll fra den første bevegelsen og hele veien gjennom støtet. Den har en slaglengde på 310 mm, og oljespesifikasjonen er oppdatert for å gi bedre lavhastighetsdemping. Det er 16 justeringsposisjoner for både retur og kompresjon, og alle innstillinger er revidert for 2025-modellen.
Showa-bakdemperen er tilpasset frontgaffelen og er fullstendig redesignet for å gi jevn og konsistent kontroll gjennom hele fjæringsslaget, med redusert friksjon i bunnen. Det er 17 justeringsposisjoner for retur, 3,5 omdreininger for høyhastighetskompresjon og 13 justeringsposisjoner for lavhastighetskompresjon. Alle innstillingene er revidert for 2025-modellen. Den oppdaterte Pro-Link-strukturen er 11% stivere, med optimalisert utveksling og akselvandring for å gi jevnere støtkontroll.
HSTC – også brukt på CRF450R – jobber for å minimere bakhjulsspinn og maksimere trekkraften. Systemet justerer tenningstidspunktet og kontrollerer PGM-FI når en turtallsendring overstiger en bestemt verdi.
Tre moduser er tilgjengelig for ulike kjøreforhold:
Modus 1: griper inn på den mildeste måten og etter lengst tid, noe som er nyttig for å redusere hjulspinn.
Modus 2: gir en balanse mellom Modus 1 og 3 når det gjelder hastighet og styrke på inngrep, og bidrar til å opprettholde kontroll i svinger.
Modus 3: reagerer raskest og mest kraftfullt, og er derfor ideell for glatte og gjørmete forhold.
HSTC kan også deaktiveres helt, og når motoren startes, vil systemet bruke den sist valgte innstillingen.
Launch Control har også tre moduser: Modus 1 har en høy turtallsgrense, Modus 2 (fabrikkinnstillingen) bruker en middels grense, mens Modus 3 er satt til lav turtallsgrense. Via Engine Mode Select Button (EMSB) kan du velge mellom tre moduser for å justere motorkarakteristikken: Modus 1 er fabrikkinnstillingen, 2 er jevn og 3 er aggressiv.