Beskrivelse
Honda CRF450R har vært referanse-motocrosseren siden den ble introdusert i 2002. Modellen har alltid hatt som mål å tilby føreren – enten det er amatørentusiast eller pro-racer – total kontroll gjennom balanse og smidighet. I tillegg er den selvfølgelig bygget med kvaliteten, holdbarheten og den lange levetiden som Honda lenge har vært kjent for.
Utviklingen av CRF450R har alltid gått hånd i hånd med behovene til HRCs MXGP-fabrikkkjørere. Ingen har vært så innflytelsesrik som den femdobbelte verdensmesteren #243 Tim Gajser.
2025-utgaven av CRF450R skal gjøre det enklere å kjøre fort – veldig fort. Spesielt på tøffe baner. Oppgradert stabilitet på svingytelsen med økt gasskontroll på motoren bidrar til å oppnå dette.
Forbedret motor
Bedre gassfølelse og dreiemoment i mellomregisteret og ekstra kraft etter at toppen er nådd, er resultatet av HRCs utvikling av 2025-utgaven av Unicam-motoren med fire ventiler og 449,7 kubikk. Dette gjør det mye raskere og enklere å komme seg ut fra krappe svinger – i tillegg til å kjøre hardere og lenger på tredjegiret.
Luftstrømveien er mer direkte enn på den forrige designen, og reduserer motstanden og forbedrer gasskontrollen. Et nytt eksosrør gir en mer kontrollerbar karakter for det nedre og mellomste turtallsregisteret. Nye innstillinger for PGM-FI samsvarer med motorens nye ytelsesparametere. Lyddemperen er konstruert av varmebehandlet aluminium for bedre å håndtere førerens støvel, og oppfyller dessuten den nye FIM 109dB-støyforskriften.
Boring og slag er satt til 96 × 62,1 mm med et kompresjonsforhold på 13,5 : 1. En girposisjonssensor tillater bruk av tre spesifikke tenningskart for henholdsvis 1. gir, 2.–3. gir og 4.–5. gir. En 8-platers hydraulisk clutch gir enestående kontroll og følelse ved hendelen. Bunnsolid pålitelighet har alltid vært en stor faktor i suksessen til CRF450R, og en stempeloljestråle med fem dyser og dobbel 12 mm trommelrensepumpe håndterer den viktige smøringen.
Optimalisert demping
Forbedret stabilitet og kontroll – over de tøffeste baneforholdene – har vært målet for 2025-utgaven av CRF450R. Aluminiumsrammen er 70 % ny, med en fullstendig revidert stivhetsbalanse og nye festepunkter. Showa-fjæringen har blitt gjennomgripende forandret og har som mål å levere konsistent demping og fjæringsreaksjon fra bunn- til toppslag. Både bakdemperen og forgaffelen på 49 mm har nye innstillinger. HRC står for tegningen av den nye bremsekaliperen foran, som blant annet har fått nye stempler.
For forbedret gasskontroll, drivkraft og ytelse utover toppeffekten har den 4-ventils Unicam-motoren en rettere bane for luftstrømmen på innsugssiden, et utvidet eksosrør og reviderte PGM-FI-innstillinger. Redesignede sidedeksler, radiatorskjermer og CRF-grafikk markerer 2025-utgaven av CRF450R – sammen med en Honda-vinge på forskjermen.
CRF450R er utstyrt med HSTC som arbeider for å minimere bakhjulsspinn og maksimere trekkraften. Tenningstidspunktet forsinkes, og PGM-FI kontrolleres når det registreres at turtallsendringene har overskredet en bestemt verdi.
Tre moduser er tilgjengelige for forskjellige kjøreforhold:
Modus 1 griper mildest inn, og etter lengst tid – nyttig for å redusere hjulspinn.
Modus 2 tilbyr et midtpunkt mellom 1 og 3 når det gjelder hastighet og styrke på inngrep og opprettholdelse av kontroll i svinger.
Modus 3 gjør det mulig for systemet å gripe inn raskere og kraftigere, og er derfor nyttig under glattere og mer gjørmete forhold.
HSTC kan også slås helt av. Når motoren er slått på, bruker systemet den sist valgte innstillingen.
Launch Control har også tre moduser: Modus 1 har en høy turtallsgrense, 2 (fabrikkinnstillingen) bruker et midtpunkt, mens modus 3 er satt til lav turtallsgrense. Det er tre moduser tilgjengelig via Engine Mode Select Button (EMSB) for å endre motorkarakteren. Modus 1 er fabrikkinnstillingen, 2 er jevn, og 3 er aggressiv.