Beskrivelse
I 2016, da Honda avduket X-ADV – delvis stor scooter, delvis eventyrmotorsykkel kledd i en helt ny ADV-stil – åpnet det en stor lyst på en sykkel som Europa ikke visste at den trengte.
Til og med september 2021 er X-ADV nummer to på salgslisten i den populære «on-off»-kategorien. Nå er det mellomklassen som får en ny eventyrscooter. Designet rundt konseptet «New Urban Adventure», blander den nye ADV350 raffinementet og det praktiske til en polert scooter med robust ADV-stildesign, og henter inspirasjon fra X-ADV.
Dette er en ny modell som vil appellere til en bred demografi (spesielt yngre førere) og som er beregnet for et populært europeisk segment. ADV350 er født til å utforske byen – og alt bortenfor.
Klar for eventyr
ADV350s styling gir mer enn en liten smak av eventyr. Doble LED-frontlykter (all belysning er LED) er plassert høyt over forhjulet, med kåpesidene kuttet ut for å vise frem USD-gaffelen. De lakkerte panelene fremhever terrengfølelsen ytterligere, og er satt høyt på mørke under- og baksetedeksler, og gir et inntrykk av det høyere tyngdepunktet til maskiner som X-ADV og konkurransemodellen CRF450R.
En rekke detaljfunksjoner forsterker ADV350 sin genuine allsidighet. Vindskjermen justeres enkelt med en skyvelåsmekanisme gjennom fire trinn og 133 mm vandring. I høy posisjon kontrolleres luftstrømmen for å vikle seg rundt skuldrene for å redusere tretthet under lengre reiser med høyere hastighet. For bymiljøer – der litt kjøleluft ofte er verdsatt, og åpen sikt – er den lave posisjonen perfekt.
Det er god plass under salen – 48 liter totalt – noe som betyr at to helhjelmer enkelt kan gjemmes bort. Rommet kan dessuten deles ved hjelp av en skilleplate, for å passe eierens preferanser. En USB Type-C-kontakt finnes i hanskerommet foran til venstre, for lading av smarttelefon. Salhøyden er på letthåndterte 795 mm.
I og utenfor byen
Den 330 kubikk store Enhanced Smart Power+ (eSP+)-fireventilsmotoren oppnår både høy miljøytelse og sterke krefter – for bruk i og utenfor byen – gjennom omfattende bruk av lavfriksjonsteknologi.
Toppeffekten på 29,2 hestekrefter ved 7 500 rpm er tilpasset 31,5 Nm dreiemoment ved 5 250 rpm. Boring og slag er satt til 77 mm x 70,8 mm, med kompresjonsforhold på 10,5:1.
ADV350s motor er også utstyrt med to-nivå Honda Selectable Torque Control (HSTC). Systemet oppdager enhver forskjell mellom for- og bakhjulets hastighet, beregner slippforholdet og kontrollerer deretter motorens dreiemoment via drivstoffinnsprøytningen for å gjenvinne bakhjulets trekkraft. HSTC kan slås PÅ-AV via en bryter på venstre styrehalvdel. En TC-indikator i instrumenteringen blinker når systemet styrer grepet.
Drivstofforbruket er på nøysomme 29,4 km/l (WMTC-modus); tankkapasiteten på 11,7 liter gir en potensiell rekkevidde på 340 kilometer+ og motoren er tilpasset EURO5-miljøkravene. Kjøreklar vekt er på 186 kilo, og modellen er utstyrt med 37 mm opp/ned-gaffel med 125 mm slaglengde foran.
Tilbehør
Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for nye ADV350. Listen over tilbehøret består av:
Smart toppboks på 50 liter, bagasjebærer bak, innerposer, varmehåndtak, U-lås og utendørs overtrekk.