CRF1100L Africa Twin DCT 2025

Varenr. CRF1100D3S

Hondas offroad-eventyrer, CRF1100L Africa Twin, fortsetter sin søken etter nye horisonter sammen med Africa Twin Electronic Suspension, med oppdatert grafikk og en ny fargekombinasjon for 2025. Basismodellen er utstyrt med Showa-støtdempere, mens Electronic Suspension-varianten tilbyr dempingskontrollen Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERA™) og justering av forspenning bak samt varmehåndtak og ACC-kontakt. Begge modellene har slangeløse dekk og deler samme kåpe, sal og høydejusterbare vindskjerm i fem nivåer. Fire skreddersydde originale Honda-tilbehørspakker – Urban, Rally, Travel og Adventure – er klare til å skape den perfekte reisepartneren. På en ny Africa Twin takler du alt slags terreng. Den gir deg både utseendet til og følelsen av en ekte rallymaskin.

Finn forhandler

Beskrivelse

Det er over tre tiår siden Honda XRV650 Africa Twin først ble lansert på det europeiske markedet. Motorsykkelen som nå bærer dette navnet – lansert i 2016 som CRF1000L Africa Twin – er en helt ny maskin fra hjulene og opp, men har arvet essensen og ånden i det som gjorde originalen så populær.

Med 102 hestekrefter til disposisjon gir den 1084 kubikk store parallel twin-motoren potente ressurser opp gjennom hele registeret. I 2024 gjorde modellens utvikling et stort sprang fremover, med et nytt elektronisk fjæringsvalg, mer dreiemoment fra motoren og ytterligere DCT-forbedringer og utstyrsnivåer.

Africa Twin ble tegnet litt skarpere for 2024, og har fått ny front og sal. I tillegg sørget en ny, 5-trinns høydejusterbar vindskjerm (konstruert av miljøvennlig DUARABIO™-materiale) for bedre førerkomfort under lengre turer eller jobbreiser.

Til 2025 er sykkelen mekanisk uforandret, men fås nå i et nytt fargealternativ: Pearl Glare White. Den fortsetter i fargene Grand Prix Red og Matt Ballistic Black Metallic. Africa Twin Electronic Suspension kommer i Pearl Hawkseye Blue Metallic Tricolour.

Siden gjenintroduksjonen i 2016 har Africa Twin vært den nest mest populære modellen i Adventure-klassen over 1000 kubikk, med over 104 000 solgte enheter i Europa. Den har alltid vært blant Hondas tre mest solgte modeller, og var selskapets toppselger i seks av de åtte kalenderårene fra 2016 til 2023.

Robust og moderne

CRF1100L Africa Twin er konstruert for terrengkjøring, med utseendet og følelsen til en slank rallymaskin. Til 2024 ble den 1084 kubikk store motoren med to sylindere finjustert for å levere mer dreiemoment i lav- og mellomregisteret samt en økning på 7 prosent av toppmomentet til 112 Nm – mens toppeffekten forble på 75 kW, som tilsvarer 102 hestekrefter ved 7500 rpm.

Motoren har åtte ventiler, og maksimalt dreiemoment øker nå til 112 Nm ved 5500 rpm (opp fra 105 Nm ved 6250 rpm). Boringen er på 92 mm med 81,5 mm slaglengde, og kompresjonsforholdet er økt til 10,5:1 (fra 10,1:1). Sammenlignet med forrige modell har dette gitt betydelige gevinster i effekt av både kraft og ikke minst dreiemoment fra bunnen og gjennom midten av turtallsområdet.

Det ble gjort endringer i innsuget, og optimaliserte ECU-innstillinger kom på plass sammen med justerte eksosporter. Lyddemperen ble oppdatert internt for å matche innsuget og forbedre kjørbarheten. Sykkelen er gjort lettere enn forgjengeren og har en variabel eksoskontrollventil (ECV) som er veldig lik enheten som er montert på Fireblade. Den nye interne strukturen gir forbedret motorytelse og effektivitet når den åpner ved høyere turtall. Ved lavere turtall gir den fra seg en behagelig eksostone. Ved høyere turtall gir 2024- og 2025-utgaven en mer bassfylt tone enn tidligere.

For alle typer underlag

Africa Twin gir deg muligheten til å velge mellom ulike kjøremoduser som tilpasser motorsykkelen til underlaget. Off-road er på plass som egen kjøremodus. Her er offroad-tilpasset sving-ABS aktiv (kan deaktiveres på bakbremsen). Ellers kan man velge kjøremodusene Urban, Tour og Gravel. Disse gir deg en optimal kjøreopplevelse og et bredt bruksområde. I tillegg finnes det to User-nivåer som kan skreddersys til dine egne preferanser.

Nytt til 2024 var Showa EERA™ elektronisk styrt fjæring, med innstillinger spesielt utviklet for CRF1100L Africa Twin ES. Systemet er allerede velprøvd på Africa Twin Adventure Sports-modellen. Dempingsnivået justeres basert på informasjon fra ECU, IMU og slagsensoren. Kontrollenheten for dempingen justerer fjæringen innen bare 15 millisekunder (0,015 sekunder) etter at disse beregningene er utført.

Systemets fleksibilitet betyr at dempingsjusteringen kan programmeres til å endres etter hvert som kjøretøyets hastighet endres – for eksempel tillates fastere demping ved høyere hastigheter. I tillegg kan den tilpasse seg spesifikke omstendigheter som å «klargjøre» fjæringen for landing fra et hopp eller redusere «dykk» under hard bremsing.

Showa EERA™ betyr ganske enkelt at føreren kan velge kjørekomfort i lav hastighet, høyhastighetsstabilitet, sportslig ytelse på veien og offroad-respons ved å trykke på skjermen.

Fem fjæringsmoduser er tilgjengelige:

MID sitter mellom hard og myk, for enkel håndtering i en lang rekke situasjoner. Den velges automatisk med Urban-kjøremodus.

HARD er stabil, responsiv og den fasteste dempingen for fullastet touring. Den velges automatisk ved Tour-kjøremodus.

SOFT tilbyr en komfortabel, sikker tur på dårlige veier med lavest dempingskraft. Den velges automatisk med Gravel-kjøremodus.

OFF-ROAD gir optimal terrengytelse, med gradvis økende gaffeldemping i forhold til slaghastighet og fastere støtdemping bak. Den velges automatisk med Off-road-kjøremodus.

Mens de ovennevnte fjæringsinnstillingene velges automatisk i henhold til kjøremodus, kan føreren justere forspenningen gjennom 24 trinn, foran og bak, i User-kjørmodus.

Africa Twin kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse. DCT-utgaven kan betjenes manuelt i MT-modus ved å skifte gir fra brytere på styret. D-modus er optimalisert for by og motorvei, mens S gir deg tre nivåer av mer sportslig kjøring. Ved å aktivere G-modus via TFT-skjermen blir motorsykkelen mer fintfølende for tilgjengelig grep og motorkontroll, og skåner clutchen ved girskift.

CRF1100L Africa Twins DCT er nå utviklet for å gi en mye mer naturlig clutchfølelse ved igangkjøring og mellom første og andre gir. Dette er oppnådd ved forbedringer av den hydrauliske kontrollen for å bedre clutchresponsen. Systemet er ellers justert for å utnytte motorens økte dreiemoment, og girer ned tidligere. Det bruker også svingdeteksjon – når IMU oppdager at sykkelen er lent over, justerer den girprogrammet umerkelig for å oppnå mest mulig naturlige girskift.

Slangeløse dekk

Africa Twin er utstyrt med hjul på 21 tommer foran og 18 tommer bak. Dekkene er i størrelsene  90/90-21 og 150/70-18 – og er nå slangeløse, noe som muliggjør enklere reparasjoner uten behov for å fjerne hjulet.

Bensintanken rommer 18,8 liter og gir en potensiell rekkevidde på over 380 kilometer, takket være en drivstofføkonomi på 4,9 l/100 km (20,4 km/l) MT og 4,8 l/100 km (20,8 km/l) for DCT-utgaven.

Så. Hvor vil du dra? Hva vil du gjøre? Spørsmålet er ikke hvor langt din nye Africa Twin vil gå, men hvor langt du er villig til å ta den.

Tilbehør

Det er enkelt for en ny eier å skreddersy sin Africa Twin ved hjelp av tilbehørspakkesystemet. Basert på fire ulike pakker og individuelle deler er tilpasningsmulighetene nesten ubegrensede for en eier som ønsker å bygge sin ultimate Africa Twin.

Rally Pack er designet for å forbedre offroad-holdbarheten og ytelsen. Pakken har brede rallyfothvilere for ekstra utnyttelse. Motorbeskyttelse/radiatorgrill er på plass for å minimere skade. For Africa Twin med manuell girkasse er en quickshifter inkludert, mens DCT-alternativet får en girpedal. Fargematchede håndbeskyttere gir værbeskyttelse, og hjulstriper gir en eksklusiv fargeklatt som kompletterer utseendet.

Adventure Pack er klar for langturen. Nye siderør beskytter karosseriet og er konstruert av 25 mm rustfritt stål med et polert, elektrolytisk belegg som motstår korrosjon – og også er lett å rengjøre. De monterer også de doble tåkelysene i en høyere, mer aggressiv posisjon enn på tidligere modeller. En 4,5 liters tankveske gir fleksibel, lett tilgjengelig oppbevaring, mens tankbeskyttelse på sidene beskytter lakken og gir ekstra grep ved terrengkjøring.

Urban Pack er tilgjengelig i to alternativer – plast eller aluminium. I plast kompletterer et nydesignet stripedesign 58 L-toppboksen (plass til 2 helhjelmer, kommer med bærebrakett, ryggstøtte og innerveske). 42 L-toppboksen i aluminium har sin egen bærebrakett og innerveske. Urban-pakkene inkluderer også lettmonterte nye varmehåndtak og ACC-ladekontakt, som Africa Twin ES har som standard. En midtstøtte sørger for enkelt vedlikehold av bakhjul/kjede.

Travel Pack kommer i likhet med Urban Pack i plast eller aluminium. Den 40 liters venstre og 30 liters høyre plastkofferten – også de med de nye stripene – har innervesker i én størrelse. Aluminiumskoffertene (37 liter venstre / 33 liter høyre) kommer komplett med monteringsstag og individuelle høyre/venstre innerposer. Redesignede øvre deflektorer kanaliserer luftstrømmen rundt armer og skuldre, og nedre deflektorer for bena forbedrer komforten ved motorveihastigheter. Komfortable fothvilere for passasjeren er prikken over i-en.

Salalternativer

Sammenlignet med standardsalen har Comfort Seat 8 prosent større overflate enn tidligere modeller og bruker en 15 mm tykkere skumpute med optimalisert tetthet for å redusere tretthet ved langdistansekjøring. Comfort Seat gir et salhøydeområde på 865/885 mm og er tilgjengelig i tre fargevalg: Svart/Svart, Rød/Svart og Blå/Svart. Alternativet Low Seat gir salhøydene 825/845 mm.

Serien kompletteres av en 38 liters toppboks, sidetankputer i svart gummi og SC-Project Slip-on lyddemper, tilgjengelig i to farger, Titanium Silver og Matt Black.

Tilleggsinformasjon

Kubikk

1084

Overføring PIM

Yes

Sylindere

2

Effekt (HK)

102

Fargebeskrivelse

Grand Prix Red, Pearl Glare White Tricolour

Førerkortklasse

A

Girkasse

DCT

Forbruk l/mil

0.49

CO2 g/km

114

Sittehøyde

870

Omdreininger ved maks ytelse

7500

Maks dreiemoment

112

Omdreininger ved maks dreiemoment

5500

Høyde

1485

Lengde

2330

Bredde

960

Vekt

244

Motortype

Væskekjølt 4-takts, 8-ventils parallel twin

Antall gir

6

Bensintank

18.8

Bremser foran

310 mm dobbel, flytende hydraulisk skive

Bremser bak

256 mm hydraulisk skive

Demping foran

SHOWA Teleskopisk opp/ned-gaffel med en indre rørdiameter på 45 mm, og elektronisk kontrollenhet (SHOWA EERATM) med kompresjons- og returdemping, 230 mm slaglengde.

Demping bak

Monoblokk svingarm i aluminium (Pro-Link m/ SHOWA gassladet demper), hydraulisk fjernkontroll forspenningsjustering og el. kontrollenhet m/ kompresjons- og returdemping, 220 mm slaglengde

Dekk foran

90/90-21M/C 54H slangeløst

Dekk bak

150/70R18M/C 70H slangeløst

  • Showa EERA™ – elektronisk justering av støtdemperne
  • Cruisekontroll, ACC-kontakt og varmehåndtak
  • Slangeløse dekk
  • 1084 cm3 parallel twin-motor med 102 hk og et moment på 112 Nm
  • 6,5 tommers stor touch-basert TFT-skjerm i farger
  • Stort utvalg av ekstrautstyr tilgjengelig, som bagasjeløsninger og annet tilbehør som øker komforten
  • Fire ulike kjørenivåer for et bredt bruksområde
  • Dobbel LED-basert frontlykt
  • Justerbar salhøyde
  • Lett og robust ramme
  • Smidig offroadsykkel, oppreist kjørestilling
  • Sving-ABS med offroad-modus
  • Bagasjebærer i aluminium
* Bilder som vises kan være en blanding av gjeldende og tidligere årsmodell *

CRF1100L Africa Twin

Forged Through Toughness

interessert i denne?

LES MER OM VÅRE BETINGELSER