Beskrivelse
Honda lanserte Transalp i 1986, med en V-twin-motor på 583 kubikk. Målet deres var å lage en komfortabel alt-i-ett crossover som kunne takle tøffere underlag takket være fjæring med lang vandringsvei og lette offroad-egenskaper. Med 2000-utgaven vokste motoren til 647 kubikk, før den vokste videre til 680 kubikk med 2008-utgaven.
XL750 Transalp debuterte i 2023, og hentet mye inspirasjon fra originalen. Sykkelen er velegnet for alt fra lengre turer gjennom varierte landskap, til bykjøring og pendling.
Til 2025 er Transalp oppdatert med noen gjennomtenkte detaljer som eiere vil sette pris på, og en forfriskende front med en kraftig ny frontlykt. For de som skulle være i tvil fremstår XL750 fortsatt som en strålende allrounder. Det er bare ett spørsmål man må stille seg selv: Hvor langt vil du kjøre?
Kompakt og lett motor
Hondas ingeniører har utviklet en tosylindret motor på 755 kubikk som gir en toppeffekt på 91,8 hestekrefter ved 9 500 rpm. Dette kommer sammen med store mengder av dreiemoment i lav- og mellomregisteret, med en topp på hele 75 Nm ved 7 250 rpm. Resultatet er en motor med en ytelse som både er nyttig og underholdende, for alle distanser og for alle typer førere.
Motoren er ekstremt kompakt og lett. En 270 graders veivaksel og ujevn tenningsrekkefølge sørger for at motoren har en egen karakter. Eksostonene er finjusterte for behagelig vellyd ved lavt turtall, mens lydbildet preges av mer snerr når turtallet økes.
Modellen har fått en estetisk forbedring for 2025, der lufterøret som løp på siden av motoren er omplassert for å skape et renere utseende.
En assist-/slipperclutch gjør at clutch-hendelen er lett å bruke, samt at oppgiringer går som en lek. Den hindrer dessuten at bakhjulet låses ved hard bremsing og ved raske nedgiringer. Med et drivstofforbruk på 23 km/l (0,43 liter per mil) gir det en potensiell rekkevidde på 390 km fra den 16,9 liter store drivstofftanken. Kjøreklar vekt for Transalp er 210 kilo.
Moderne elektronikk
Throttle By Wire-motorkontroll tilbyr fire standard kjøremoduser som justerer motorens levering og følelse for å passe forholdene og førerens ønsker: SPORT, STANDARD, RAIN og GRAVEL. I tillegg er det en USER-modus der føreren kan finjustere egne preferanser.
Det er 4 nivåer av Engine Power (EP), 3 nivåer av Engine Brake (EB), 2 nivåer av ABS og 5 nivåer av Honda Selectable Torque Control (HSTC). HSTC og ABS bak kan deaktiveres, og kjøremodusene tilbyr forskjellige kombinasjoner av hver parameter. Wheelie Control er også standard og integrert i HSTC.
SPORT bruker nivå 4 EP, nivå 1 EB og nivå 2 ABS og HSTC for å levere maksimal ytelse med minimum intervensjon. STANDARD bruker nivå 3 for EP og HSTC, samt nivå 2 for EB og ABS.
RAIN bruker EP-innstillingen på nivå 1 for minst aggressiv kraftleveranse, med nivå 2 EB og ABS, pluss 5 HSTC. GRAVEL bruker nivå 2 EP, nivå 3 EB og nivå 4 HSTC, med nivå 1 ABS for trygg kjøring i tøffere terreng off-road.
USER lar føreren velge mellom innstillingene 1-4 EP, 1-5 HSTC og 1-3 EB, og gjør det mulig å lagre oppsettet for fremtidig bruk. Det er også mulig å deaktivere ABS bak.
Den rike spesifikasjonslisten toppes av en oppdatert og justerbar fem-tommers TFT-fargeskjerm. Her får føreren informasjon gjennom et utvalg av tre skjermtyper og administrasjon av alle systemer, samt tilkobling til Honda RoadSync-systemet for både Android- og IOS-enheter. Skjermen betjenes enkelt med en 4-veis vippebryter på venstre side av styret. Blinklysene slås av automatisk, og kommer med ESS-teknologi (Emergency Stop Signal) for å advare andre trafikanter om brå og kraftig bremsing.
Allsidige egenskaper
Spesifikasjonene rundt støtdempingen er valgt med allround-konseptet i tankene. Lang fjæringsvei og suveren støtdemping leverer jevn ytelse og komfort på veien, i tillegg til betryggende kontroll i terrenget. Showa 43 mm SFF-CATM (Separate Function Fork-Cartridge) USD-gaffelen tilbyr 200 mm vandring med mulighet for å justere forspenningen. Bakdemperen har 190 mm fjæringsvei, og også her kan forspenningen justeres. Dempingen er også revidert. Foran er den litt mykere både i kompresjon og tilbakeslag, og bak er den fastere for økt tilpasning i tøffere terreng, samtidig som stabiliteten på veien opprettholdes. Bakkeklaringen på XL750 Transalp forblir 210 mm.
Salhøyden er lav for klassen med 850 mm, (en lavere sal på 820 mm er tilgjengelig som ekstrautstyr) og kjørestillingen er oppreist for naturlig kontroll og håndtering.
2025-modellen kommer med en redesignet front, med stilelementer hentet fra flaggskipet Africa Twin, bygget rundt en ny frontlysenhet bestående av doble LED-projektorlinser. Over denne sitter en ny omprofilert vindskjerm (nå konstruert av bærekraftig, høy transparens DurabioTM). Den er montert på en revidert øvre kåpe som bruker en sentral inntakskanal for å kontrollere mottrykket, slik at turbulensstøy rundt hjelmen reduseres.
Tilbehør
Et stort utvalg av originalt Honda-tilbehør er tilgjengelig for XL750 Transalp, enten individuelt eller fordelt på fem pakker for enkelhets skyld. Nytt for 2025 er 20-26 liters myke og vanntette side-/toppvesker, 20 mm tykkere komfortsal, oppdatert høy vindskjerm, øvre vindskjermdeflektorer, tåkelys og alarm.
URBAN PACK
50 liters toppboks, aluminiumspanel, monteringsbase, innerveske, høy vindskjerm og midtstøtte.
TOURING PACK
Sidevesker (H26L/V33L), aluminiumspaneler, støttestag, innervesker og 12V-ladekontakt.
ADVENTURE PACK
Siderør, LED-baserte tåkelys og radiatorgrill.
RALLY PACK
Quickshifter, motorbeskytter, bunnplate, off-road rally fothvilere og håndbeskyttere med forlengere. Hjulstriper utgjør prikken over i-en.
COMFORT PACK
Øvre/nedre-vinddeflektorer utvider vind- og værbeskyttelsen. Komforten er forbedret gjennom tillegg av en ekstra polstret sal og varmehåndtak, mens fothvilere i gummi reduserer tretthet. Den hendige tankvesken er et praktisk tillegg for lengre reiser.
Annet ekstra tilbehør er fargetilpassede tankpads. Alt tilbehør er tilgjengelig separat.