Monkey 125 2025

Varenr. Z125MAS

kr 54 990,00

Hondas kompakte gledesspreder er klar for 2025. Spesifikasjoner inkluderer en luftkjølt 124cc motor, 5-trinns girkasse, stålramme, USD-gaffel, 12-tommers hjul og IMU-styrt ABS-bremsing. Full LED-belysning og en elegant LCD-skjerm er premium-detaljer som toppes av et skarpt – og passende retro – nytt tofarget lakkskjema.

Finn forhandler

Beskrivelse

Honda Monkey er kanskje mest kjent som et stilig ikon fra 1970-tallet, men sykkelen så dagens lys allerede i 1961. Den ble opprinnelig utviklet som et 49cc leketøy for barn i Tama Tech, en fornøyelsespark i Tokyo. Den ble så populær at en versjon for vei ble utviklet, som først ble eksportert til USA og Europa i 1963, med sin karakteristiske kromtank, sammenleggbare styre og hjul med 5-tommers diameter.

Populariteten var basert på det søte, umiddelbart sjarmerende designet, små dimensjoner og svært lav vekt – noe som gjorde den utrolig morsom å bruke i byen. Innen 1969 hadde hjuldiameteren økt til 8 tommer, og fra 1970 ble den enda mer populær da hurtigkoblingsgaffelen gjorde det mulig å få plass til den i bagasjerommet på en liten bil.

Innen 1978 – et punkt som markerte starten på storhetstiden for Monkey – hadde sykkelen fått en omarbeidet drivstofftank i dråpeform og ble enormt populær blant eiere av campingkjøretøy som trengte praktisk transport når de var parkert. Her etablerte den frekke Monkey-sykkelen seg i hjertene til millioner; med sin 3-trinns girkasse og sentrifugalclutch (som ikke krevde tradisjonelle motorsykkelferdigheter) ga den tusenvis av førere sin første opplevelse av å vri på gassen på et motorisert tohjuls kjøretøy.

Fordi den var så morsom og enkel å kjøre, gjorde den mer for å selge konseptet motorsykler til en bredere offentlighet enn kanskje noen annen maskin. Med sine tykke dekk, mini-ape styre, lille drivstofftank og store, myke sete, har Monkey-designet et umiskjennelig retro-preg, men – akkurat som kjærligheten folk har til den – også tidløst.

I 2018 var tiden inne for Monkey igjen. Inspirert av originalen (men også som en nyttig og morsom 125cc motorsykkel tilpasset det 21. århundre) brakte en helt ny Monkey glede tilbake til veiene i Europa. For 2022-modellen ble Monkey oppgradert med en bedre motor, et ekstra gir i girkassen, forbedret fjæring og andre detaljer som økte både smilfaktoren og den daglige brukervennligheten.

På 2025-modellen er det ingen mekaniske endringer, bortsett fra at den nå oppfyller EURO5+-standarder. Nye lakkalternativer betyr at den kompakte Monkey-en aldri har sett bedre ut.

2. Modelloversikt

Monkeys to-ventilers luftkjølte motor produserer 9,8 hk og 11 Nm dreiemoment. Den er slitesterk og enkel å bruke, mens en 5-trinns girkasse åpner for lengre turer. EURO5+-kompatibilitet er også på plass for 2025. Stålrammen, USD-gaffelen, doble bakdempere og 12-tommers hjul gir en jevn opplevelse. For ekstra sikkerhet er ABS-bremsene kontrollert av en IMU (Inertial Measurement Unit).

Og selvsagt har den det umiskjennelige Monkey-utseendet, fra mini-ape-styret til den oppoverbøyde eksosen. Denne sykkelen fremkaller smil – både til føreren og alle den passerer.

For 2025 leveres Monkey i følgende, svært kule, lakkalternativer:

  • NY! Sheen Silver Metallic og Pearl Shining Black
  • NY! Millenium Red og Pearl Himalayas White
  • NY! Turmeric Yellow og Knight Silver Metallic

3. Nøkkelfunksjoner

3.1 Motor

  • 124cc luftkjølt motor leverer 9,8 hk og 11 Nm dreiemoment
  • 5-trinns girkasse for enkel cruisefart
  • OBD2-2-sensor lagt til for EURO5+-kompatibilitet, sammen med oppdatert katalysator og ECU-innstillinger

Motoren på Monkey er designet for å være morsom og enkel å kjøre; 124cc, SOHC med 50 mm boring, 63,1 mm slaglengde og kompresjonsforhold på 10,0:1. Den produserer makseffekt på 6,9 kW ved 6 750 o/min med maksimalt dreiemoment på 10,7 Nm ved 5 500 o/min.

En korrigeringsplate styrer luftstrømmen og mater et inntaksrør designet for å jevne ut luftstrømmen. Formen på luftboksen fremmer også jevn dreiemomentproduksjon og fleksibel kjøreevne. EURO5+-kompatibilitet er oppnådd via oppdaterte ECU-innstillinger, en ny katalysator og en ekstra OBD2-2-sensor.

5-trinns girkassen gir et bredere giringsforhold for lengre reiser og mer avslappet cruisefølelse. Toppfarten er 91 km/t. Manuell clutch gir en motorsykkelopplevelse i full skala, mens 12-tommers hjul gir smidig respons i byen. Monkeys lille størrelse og stødige balanse ved lave hastigheter gir enkel manøvrering gjennom tett trafikk.

Motoren er også økonomisk, med et forbruk på 1,5 liter/100 km (WMTC-modus), takket være lavfriksjonsteknologier som en forskyvning i sylinderen og en valsearm for ventilstyringen. Avansert PGM-FI (innsprøytning) sikrer effektiv forbrenning.

3.2 Styling og utstyr

  • Leken stil med referanser til 1970-tallet, inkludert mini-ape styre og oppovervendt eksos
  • Kraftige dekk som fullfører det karakteristiske utseendet
  • Sirkulær LCD-skjerm med drivstoffindikator

Den klassiske Monkey-stilen (mini-ape styre, forkrommede skjermbuer, oppovervendt eksos med preget varmeskjold, kraftige dekk, polstret sete og ‘peanøtt’-tank) er en trofast hyllest til originalen og inneholder alle designelementene som appellerer både til en eldre generasjon og en ny generasjon motorsyklister.

Eldre førere vil kjenne igjen en viss 70-talls frekkhet – kanskje knyttet til et minne om deres første følelse av frihet på motorsykkel – mens yngre førere, som allerede er fascinert av retrodesign, får både dette og noe umiskjennelig kult som skiller dem ut fra vennene sine. Det som forener alle, enten de kjører en Monkey eller bare ser en på gaten, er den umiddelbare «smilefaktoren». Det er den typen motorsykkel.

Den glansede drivstofftanken på 5,6 liter bærer stolt Hondas historiske 3D Classic Wing-logo. Moderne teknologi er sømløst integrert i det klassiske utseendet: En digital, sirkulær full-LCD-skjerm viser speedometer (som blunker lekent når tenningen slås på), kilometerteller med to triptellere og en drivstoffmåler med seks segmenter. All belysning er LED.

En nøkkel med «wave»-mønster (som også er prydet med Classic Wing-emblemet) har et «answer back»-system som får lysene til å blinke ved et knappetrykk, slik at den enkelt kan lokaliseres på en overfylt parkeringsplass.

3.3 Chassis

  • Stålramme, USD-forgaffel og 12-tommers dekk
  • Doble bakdempere med totrinns fjærer for å håndtere ujevnt underlag
  • 775 mm setehøyde for enkel håndtering

Monkeyens stålramme med ryggbensdesign er utviklet for en ideell balanse mellom stivhet og fleksibilitet – perfekt for de varierte kjøreforholdene den er laget for. Svingarmen har et ovalt tverrsnitt og viderefører den sirkulære designtematikken som går igjen på hele motorsykkelen.

Akselavstanden er satt til 1 145 mm, med styrevinkel og etterløp på 25°/82 mm, og en minimal svingradius på kun 1,9 meter. Våtvekten er 105 kg, og setehøyden er 776 mm. Det komfortable setet er laget av høydensitets uretanskum for maksimal sittekomfort.

USD-forgaffelen har 100 mm fjæringsvei og en eksklusiv Alumite-finish. De doble bakdemperne har totrinns fjærer i tilpasset farge for å bevare kjørekvaliteten på ujevne veier og redusere bunnslag. De har 102 mm akselbevegelse, og maksimal bakkeklaring er 175 mm.

En enkelt 220 mm bremseskive foran og 190 mm bak sørger for sikker bremseytelse, kontrollert av IMU-basert ABS for å forhindre at bakhjulet løfter seg ved kraftig nedbremsing. Brede, blokkformede dekk gir en behagelig kjøreopplevelse og har dimensjonene 120/80-12 65J foran og 130/80-12 69J bak.

4. Tilbehør

Et omfattende utvalg av originale Honda-tilbehør er tilgjengelig for Monkey. For å øke den daglige brukervennligheten tilbys et bakre krom bagasjebrett, samt en dyp, venstremontert canvas-sideveske med en vanntett innerpose i sort stoff.

For ekstra trygghet kan det monteres en startsperrealarm, i tillegg til varmehåndtak og en USB-kontakt for å holde personlige enheter ladet. Praktiske tilleggsfunksjoner inkluderer også en valgfri klokke og en girposisjonsmåler.

5. Viktige milepæler for Monkey

  • 1961 Z100: Den første modellen – utviklet for bruk i fornøyelsesparker – med 5-tommers hjul, stiv fjæring, sammenleggbart styre og en Super Cub (C50) 3,1 kW OHV 49cc motor. Ramme med ryggbensdesign og trekantet drivstofftank.
  • 1963 CZ100: Den første modellen for offentlig vei – eksportert til Nord-Amerika og Europa.
  • 1967 Z50M: Den første modellen solgt i Japan – med sammenleggbart sete, styre og fothvilere for å få plass i bagasjerommet på en bil (den nye bensinlokket ble også lagt til for å hindre lekkasjer når sykkelen ble lagret på siden under transport). Sentrifugalclutch.
  • 1969 Z50A: Teleskopgaffel foran, 8-tommers forhjul, lavtliggende eksos og blinklys for første gang.
  • 1970 Z50Z: Hurtigavtakbar frontfjæring for å gjøre sykkelen enda mer kompakt og lettere å få plass til i bagasjerommet på en liten bil. Senterstøtte for å holde sykkelen oppe ved fjerning av forgafler.
  • 1974 Z50J: Bakfjæring og uavhengig svingarm. Første modell med trapesformet drivstofftank og blokkdekk.
  • 1978 (Z50J-I): Første modell med en «tear drop»-formet drivstofftank i custom-stil, med økt kapasitet på 5 liter.
  • 1979 (Z50J-I): Krombelagt utgave.
  • 1984 (Z50J-I): Begrenset spesialutgave i gull.
  • 1985 A-Z50J: Første modell med håndbetjent clutch.
  • 1987 A-AB22: «R»-modell med dobbeltrørs ramme, enkel støtdemper bak og hydraulisk skivebrems foran. 10-tommers Comstar-hjul med bokssvingarm.
  • 1988 A-Z50J: Dobbeltspeil introduseres for første gang.
  • 1991 A-Z50J: Offroad-inspirert «Baja»-modell med doble frontlykter.
  • 2000 Millennium-modell: Produsert for å markere overgangen til det nye årtusenet.
  • 2004 Freddie Spencer Special: Lakkert i farger inspirert av CB750F, motorsykkelen Freddie Spencer vant Daytona 100 med.
  • 2006: 40-årsjubileumsutgave.
  • 2009 Monkey Limited Edition JBH-AB27: Den første modellen med drivstoffinnsprøytning, utstyrt med vippearm med rullelager og forskjøvet sylinder. Trapesformet drivstofftank.
  • 2017 50-årsjubileumsutgave: Laget for å feire 50 år med Monkey-salg i Japan.
  • 2018 Monkey 125: En helt ny Monkey 125, redesignet for det 21. århundret, tar veiene i Europa.
  • 2022 Monkey 125: Femtrinns girkasse og økt motoreffekt ga Hondas lille sykkel lengre rekkevidde og gjorde den mer egnet for lengre turer.

 

Tilleggsinformasjon

Forbruk l/mil

0.15

Overføring PIM

Yes

Vekt

104

CO2 g/km

35

Effekt (KW)

6.9

Effekt (HK)

9.8

Kubikk

124

Sylindere

1

Førerkortklasse

A1

Girkasse

Manuell

Sittehøyde

776

Fargebeskrivelse

Millennium Red2, Sheen Silver Metallic, Turmeric Yellow

Omdreininger ved maks ytelse

6750

Maks dreiemoment

11

Omdreininger ved maks dreiemoment

5500

Høyde

1030

Lengde

1710

Bredde

755

Motortype

Luftkjølt ensylindret med to ventiler

Kraftoverføring

Kjede

Antall gir

5

Bensintank

5.6

Bremser foran

220 mm skive. IMU-basert ABS

Bremser bak

190 mm skive

Demping foran

USD teleskopgaffel, 100 mm vandring

Demping bak

Dobbel, 102 mm vandring

Dekk foran

120/80-12M/C 65J

Dekk bak

130/80-12M/C 69J

  • 124cc luftkjølt motor leverer 9,8 hk og 11 Nm dreiemoment
  • 5-trinns girkasse for enkel cruisefart
  • Forbruk på 0,15 liter/mil
  • LCD-skjerm med drivstoffindikator
  • OBD2-2-sensor lagt til for EURO5+-kompatibilitet, sammen med oppdatert katalysator og ECU-innstillinger
  • 3 nye lakkalternativer

Last ned katalog

Monkey 125

ren kjøreglede

interessert i denne?

LES MER OM VÅRE BETINGELSER