Beskrivelse
Frem til 2023 var det CB750 Hornet som brakte det stemningsfulle Hornet-navnet tilbake til Europa. Med sin stramme streetfighter-silhuett, spennende kraft og sylskarpe smidighet ble denne motorsykkelen raskt veldig populær og ettertraktet – dette var faktisk den bestselgende nakne sykkelen i Europa i 2023.
Siden slutten av 1990-årene – først med CB600F Hornet, med sin firesylindrede CBR-motor, dernest med CB900F Hornet på begynnelsen av 2000-tallet – har Hornet-navnet hatt et solid omdømme og en tydelig identitet: For å være en Hornet må motorsykkelen være rask, morsom og rimelig. Denne trenden fortsatte med lanseringen av den glitrende, A2-vennlige CB500 Hornet til 2024. Nå, for 2025, kommer de helt nye CB1000 Hornet og CB1000 Hornet SP.
CB1000 Hornet leverer ekte kraft og gir bemerkelsesverdig mye for pengene. Her er det lov å ha skyhøye forventninger!
Maksimal kjøreglede
CB1000 Hornet drives av CBR1000RR Fireblades formidable motor fra 2017 – her med en toppytelse på 152 hestekrefter og 104 Nm dreiemoment – og er bygget som en potent cocktail av sterk firesylindret ytelse og ultraskarp håndtering for å gi maksimal kjøreglede hele veien.
Toppeffekten inntreffer ved 11 000 rpm, mens maksimalt dreiemoment kommer ved 9 000 rpm. Denne motoren er innstilt for å levere dreiemoment med tung slagkraft i lav- til mellomregisteret, med ytelse og gassrespons som fungerer jevnt under bykjøring. Ute på landeveien er toppen spennende, med et spektakulært rush av kraftlevering ved høyere turtall – helt til rødmarkeringen.
Mye detaljarbeid er utført på motoren for å skape endring i karakter og levering. Girkassen har også blitt tilpasset Fireblade-motoren. Gir to til fem er optimert for akselerasjon for å matche motorens allround-drift, mens det sjette gir avslappet motorveiskjøring. En hjelpe-/slipperclutch bidrar til å håndtere bakhjulshopp under bremsing og harde, raske nedgiringer.
Motoren gir en drivstoffeffektivitet på 16,9 km/liter (0,59 liter per mil), og drivstofftanken rommer 17 liter.
Full kontroll
Throttle By Wire (TBW) gir føreren maksimal kontroll over CB1000 Hornets kraftige motor via tre standard kjøremoduser med forhåndsinnstilte kombinasjoner av Power, Engine Brake og HSTC (med integrert Wheelie Control), pluss to brukerdefinerte alternativer som lar føreren velge sin egen foretrukne kombinasjon av innstillinger. Valget styres enkelt via venstre styrehalvdel og TFT-skjermen. Tre nivåer av Engine Power (P) og Engine Brake (EB) samt fire nivåer av Honda Selectable Torque Control (HSTC) er tilgjengelig. HSTC kan også slås av.
Rammen gir deg den klassiske Hornet-følelsen med smal midje, og dessuten en 70 prosents økning i vridningsstivhet sammenlignet med 2024-utgaven av CB1000R, noe som muliggjør skarpere svinger og smidighet fra side til side. Vektfordelingen er en fremoverfokusert 51,2%/48,8%. Kjøreklar vekt er satt til 211 kg. Kjørestillingen er oppreist i ren streetfighterstil, og salhøyden er 809 mm.
Showa 41 mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-gaffelen er justerbar med tanke på forspenning og retur-/kompresjonsdemping. Bak virker Showa-bakdemperen gjennom Pro-Link. Svingarmen i støpt aluminium – 619,1 mm lang – gir avstemt stivhetsbalanse for optimalt grep og følelse.
Nye CB1000 Hornet er dessuten utstyrt med Emergency Stop Signal (ESS). Varsellysene vil blinke ved harde innbremsinger for å advare andre trafikanter bak. Varslingen kanselleres automatisk når bremsingen er over. Alle lys er for øvrig LED-baserte.
En 5-tommers TFT-fargeskjerm bruker optisk binding for å forbedre synligheten i sterkt sollys. Spalten mellom dekkglasset og TFT-skjermen er forseglet med harpiks, noe som reduserer gjenskinn og gir bedre sikt. Selve skjermen kan tilpasses mellom visningsalternativene Bar, Circle og Simple, og tilbyr også smarttelefontilkoblingen til Honda RoadSync. Systemet leveres med en ny, forenklet, brukervennlig og bakbelyst 4-veis bryter på venstre styrehalvdel og tillater enkel sving-for-sving-navigasjon på skjermen samtidig som det gir føreren mulighet til å ringe eller lytte til musikk ved hjelp av et Bluetooth-headset. Vi gjør oppmerksom på at lanseringsdato for Honda RoadSync i Norge foreløpig ikke er bekreftet.
Style Pack: Designet for å legge enda mer stil til Hornet-pakken. Alcantara-førersalen gir en førsteklasses følelse sammen med en oljepåfyllingshette, styreholder, radiatorgrill og fothvilere. Hjulstriper er prikken over i-en.
Sport Pack: Pumper opp den visuelle dynamikken med instrumentskjerm, underdeksel og saldeksel. En Tank Pad gir praktisk beskyttelse.
Comfort Pack: Oppnå bedre kjøreegenskaper i kaldt vær med varmehåndtak pluss en praktisk og fleksibel tankveske og salveske med god oppbevaringskapasitet.
Alle produktene kan kjøpes enkeltvis.