Beskrivelse
Den originale CB600F Hornet fra 1998 vokste til å bli en svært populær motorsykkel i Europa, og det var det mange grunner til. Den kompakte, nakne formen passet godt rundt i byen, samtidig som den hadde motorkraften og håndteringsevnen til å gi stor kjøreglede. I 2007 fikk den RR-avledet toppkraft og en mer sportslig utstråling. Alle som eide en Hornet hadde flere grunner til å elske sykkelen, men to ting har vært konstant gjennom hele livsløpet og utviklingen: Den var kjempegøy å kjøre, og moroa kom med en rimelig prislapp.
Hondas ingeniører introduserte til 2023 noe helt nytt, nemlig en splitter ny CB750 Hornet. Den hentet inspirasjon og føringer fra sin forgjenger, men tok det berømte Hornet-navnet helt til topps når det gjaldt modernitet. Honda utviklet CB750 Hornet med et klasseledende kraft-til-vekt-forhold, og modellen kunne oppsummeres med tre ord: Rask, smidig og morsom.
Til 2025 forsterkes Hornets slanke og stramme design gjennom noe som gir sykkelen et helt eget utseende i Hornet-familien: En nyutviklet og kraftig LED-dobbeltprojektor frontlykt som sitter lavt og sentrert for en ekte streetfighter-silhuett.
Reviderte fjæringsinnstillinger og en ny fem-tommers TFT-skjerm følger også med, og oppdaterer CB750 Hornets stil og teknologi.
2025-utgaven av CB750 Hornet kommer i fire fargealternativer, hvorav tre nye: Mat Ballistic Black, Digital Silver Metallic og Glint Wave Blue Metallic, samt eksisterende Mat Pearl Glare.
Klasseledende ytelse
Hornets motor pakker Hondas tekniske dyktighet inn på en kompakt plass. Kort fortalt: En 755-kubikk stor parallelltwin, 91,8 hk toppeffekt og 75 Nm maksimalt dreiemoment. Med en kjøreklar vekt på 192 kg har den et klasseledende effekt-til-vekt-forhold på 0,48 hk per kg / 2,09 kg per hk.
Toppeffekten inntreffer ved 9 500 rpm, mens maksimalt dreiemoment kommer ved 7 250 rpm. En 270 graders veivaksel og ujevn tenningsrekkefølge sørger for at motoren får en egen karakter.
Med et drivstofforbruk på 23 km/l (0,43 liter per mil) gir det en mulig rekkevidde på over 340 km på den 15,2 liter store drivstofftanken.
Nye justeringer til 2025 gir forbedret kjørefølelse. Stålrammen veier bare 16,6 kilo og er koblet til full Showa-fjæring. Foran sitter det en 41 mm Separate Fork Function Big Piston (SFF-BPTM) USD-gaffel. Bakdemperen opererer gjennom stålsvingarmen via Pro-Link, og her kan forspenningen nå justeres i syv ulike nivåer. Foran er det to radialmonterte fire-stemplede kalipere som biter hardt og effektivt om de to 296 mm store bremseskivene.
Moderne elektronikk
Throttle By Wire-motorkontroll tilbyr tre standard kjøremoduser som justerer motorens levering og følelse for å passe forholdene og førerens ønsker.
Det er 3 nivåer av Engine Power (EP), Engine Brake (EB) og Honda Selectable Torque Control (HSTC) med integrert Wheelie Control tilgjengelig. HSTC kan også slås av. Kjøremodusene tilbyr forskjellige kombinasjoner av hver parameter.
SPORT bruker nivå 3 EP og nivå 1 EB og HSTC for å levere maksimal ytelse med minimum intervensjon.
STANDARD bruker nivå 2-innstilling for EP, EB og HSTC.
RAIN bruker nivå 1 på EP-innstillingen for minst aggressiv kraftleveranse, med nivå 2 EB og 3 HSTC.
USER lar føreren velge mellom de 3 innstillingene for hver parameter, for så å lagre innstillingen for fremtidig bruk.
Andre nyheter er en fem-tommers TFT-fargeskjerm som leverer informasjon i sanntid og betjening av alle systemer, samt mulighet for tilkoblingen til Honda RoadSync* for både Android- og IOS-enheter. Den betjenes enkelt med en 4-veis vippebryter på venstre side av styret.
Hornet er dessuten utstyrt med Emergency Stop Signal (ESSVed hastigheter på over på 56 km/t vil varsellysene blinke ved harde innbremsinger for å advare andre trafikanter bak. Varslingen kanselleres automatisk når bremsingen er over. Alle lys er for øvrig LED-baserte
Hornet har for Honda alltid vært den ultimate streetfighter-sykkelen, og denne nye utgaven bærer stolt tradisjonen videre.
Tilbehør
Et komplett utvalg av originalt Honda-tilbehør er tilgjengelig for Hornet, klar for personalisering etter eiers preferanser og bruk.
Nytt for 2025-modellen er en radiatorgrill, tankpads og frontlysstriper som pent utfyller sykkelens nye front. Annet tilbehør har blitt oppdatert for å matche de nye fargene og endringene, som hjulstriper, vindskjerm og saldeksel.
For å gjøre det enkelt er det satt sammen tre pakker som praktisk grupperer tilbehøret:
Style Pack
Praktisk og attraktiv utstyrspakke for både å beskytte og forbedre din Hornet. Styreholderen og styreendene i aluminium gir stil og beskyttelse, mens spesielle fothvilere øker premiumfølelsen. Det tofargede PVC-læret og førersalen med rød dobbeltsøm gir en økt følelse av luksus. Frontlysstriper og hjulstriper – tilgjengelig i svart, grått, hvitt og blått – gir ekstra personlig tilpasning.
Sports Pack
En ekte ytelsesoppgradering: Den justerbare quickshifteren tillater umiddelbare oppgiringer med full gass, og blipper automatisk gjennom clutchløse nedgiringer. Og for ekstra sportslig stil er saldekselet – tilgjengelig i rødt eller grått – matchet med et instrumentdeksel. Tankbeskyttere og skid pad gir ekstra trygghet når du kjører.
Comfort Pack
Comfort Pack er en allsidig kolleksjon satt sammen for å forbedre førerens komfort og brukervennlighet. Her får du ekstra oppbevaring av nødvendigheter, med en salveske og en 3 liter tankveske som sikrer bekvemmelighet på turer. Varmehåndtakene gir økt komfort i kaldt vær, og beskyttelsesfilmen reduserer riper på den nye TFT-instrumenteringen.
Ekstra tilbehør inkluderer sidevesker. Alt tilbehør er tilgjengelig separat.