Beskrivelse
Frem til 2023 var det CB750 Hornet som brakte det stemningsfulle Hornet-navnet tilbake til Europa. Med sin stramme streetfighter-silhuett, spennende kraft og sylskarpe smidighet ble denne motorsykkelen raskt veldig populær og ettertraktet – dette var faktisk den bestselgende nakne sykkelen i Europa i 2023.
Siden slutten av 1990-årene – først med CB600F Hornet, med sin firesylindrede CBR-motor, dernest med CB900F Hornet på begynnelsen av 2000-tallet – har Hornet-navnet hatt et solid omdømme og en tydelig identitet: For å være en Hornet må motorsykkelen være rask, morsom og rimelig. Denne trenden fortsatte med lanseringen av den glitrende, A2-vennlige CB500 Hornet til 2024. Nå, for 2025, kommer de helt nye CB1000 Hornet og CB1000 Hornet SP.
CB1000 Hornet SP leverer store mengder ekte kraft, har førsteklasses utstyr og en vakker fargekombinasjon. Her er det lov å ha mer enn skyhøye forventninger!
CB1000 Hornet SP vil være tilgjengelig i ett unikt fargealternativ: Mat Ballistic Black Metallic med Desert Gold Metallic felger og Gold forgaffel.
Potent cocktail
Sykkelen er drevet av CBR1000RR Fireblades formidable motor fra 2017 – som har ekstra kraft og dreiemoment sammenlignet med CB1000 Hornet – 157 hestekrefter / 107 Nm (i motsetning til 152 hestekrefter / 105 Nm). Ved å ta i bruk Öhlins- og Brembo-deler blander CB1000 Hornet SP en enda sterkere cocktail av kraftig firesylindret ytelse og ultraskarp håndtering med et sterkt sportslig fokus.
Toppeffekten inntreffer ved 11 000 rpm, mens maksimalt dreiemoment kommer ved 9 000 rpm. Økningen i effekt og dreiemoment i forhold til standardutgaven av CB1000 Hornet oppnås takket være en Revolutionary Controlled (RC)-ventil i eksosanlegget. Denne er helt lukket i alle gir frem til turtallet når 5700 rpm. Da åpnes den helt, slik at motoren kan «puste» hardere. For øvrig er motorspesifikasjonen den samme som for CB1000 Hornet.
Mye detaljarbeid er utført på motoren for å skape endring i karakter og levering. Girkassen har også blitt tilpasset Fireblade-motoren. Gir to til fem er optimert for akselerasjon for å matche motorens allround-drift, mens det sjette gir avslappet motorveiskjøring. En hjelpe-/slipperclutch bidrar til å håndtere bakhjulshopp under bremsing og harde, raske nedgiringer. Den standardmonterte 3-nivås justerbare quickshifteren gir clutchfrie oppgiringer med full gass og clutchfrie nedgiringer med auto-blip-funksjon.
Motoren gir en drivstoffeffektivitet på 16,9 km/liter (0,59 liter per mil), og drivstofftanken rommer 17 liter.
Bruker kvalitetskomponenter
Throttle By Wire (TBW) gir føreren maksimal kontroll over motorsykkelens kraftige motor via tre standard kjøremoduser med forhåndsinnstilte kombinasjoner av Power, Engine Brake og HSTC (med integrert Wheelie Control), pluss to brukerdefinerte alternativer som lar føreren velge sin egen foretrukne kombinasjon av innstillinger. Valget styres enkelt via venstre styrehalvdel og TFT-skjermen. Tre nivåer av Engine Power (P) og Engine Brake (EB) samt 4 nivåer av Honda Selectable Torque Control (HSTC) er tilgjengelig. HSTC kan også slås av.
Rammen gir deg den klassiske Hornet-følelsen med smal midje, og dessuten en 70 prosents økning i vridningsstivhet sammenlignet med 2024-utgaven av CB1000R, noe som muliggjør skarpere svinger og smidighet fra side til side. Vektfordelingen er en fremoverfokusert 50,9 % / 49,1 %. Kjøreklar vekt er satt til 212 kg. Kjørestillingen er oppreist i ren streetfighterstil, og salhøyden er 809 mm.
Showa 41 mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-gaffelen er justerbar med tanke på forspenning og retur-/kompresjonsdemping. Bak virker Öhlins TTX36 gjennom Pro-Link. Her kan man justere forspenningen hydraulisk. Kompresjon og returdemping er fullstendig justerbar. Svingarmen i støpt aluminium – 619,1 mm lang – gir avstemt stivhetsbalanse for optimalt grep og følelse. Foran sitter det to radialmonterte Brembo Stylema firestemplede kalipere som griper om 310 mm flytende skiver. Den bakre 240 mm-skiven bruker en enstemplet Nissin-kaliper. Fem eikers felger er hentet fra konseptet til CBR1000RR-R Fireblade og er støpt i lett aluminium. Dekkene har dimensjonene 120/70-ZR17 foran og 180/55-ZR17 bak.
Nye Hornet SP er dessuten utstyrt med Emergency Stop Signal (ESS). Varsellysene vil blinke ved harde innbremsinger for å advare andre trafikanter bak. Varslingen kanselleres automatisk når bremsingen er over. Alle lys er for øvrig LED-baserte.
En 5-tommers TFT-fargeskjerm bruker optisk binding for å forbedre synligheten i sterkt sollys. Spalten mellom dekkglasset og TFT-skjermen er forseglet med harpiks, noe som reduserer gjenskinn og gir bedre sikt. Selve skjermen kan tilpasses mellom visningsalternativene Bar, Circle og Simple, og tilbyr også smarttelefontilkoblingen til Honda RoadSync. Systemet leveres med en ny, forenklet, brukervennlig og bakbelyst 4-veis bryter på venstre styrehalvdel og tillater enkel sving-for-sving-navigasjon på skjermen samtidig som det gir føreren mulighet til å ringe eller lytte til musikk ved hjelp av et Bluetooth-headsett. Vi gjør oppmerksom på at lanseringsdato for Honda RoadSync i Norge foreløpig ikke er bekreftet.
Tilbehør
En rekke originale Honda-tilbehør er tilgjengelig for CB1000 Hornet SP og kan enkelt monteres rett på sykkelen.
Style Pack: Designet for å legge enda mer stil til Hornet-pakken. Alcantara-førersalen gir en førsteklasses følelse sammen med en oljepåfyllingshette, styreholder, radiatorgrill og fothvilere. Hjulstriper er prikken over i-en.
Sport Pack: Pumper opp den visuelle dynamikken med instrumentskjerm, underdeksel og saldeksel. En Tank Pad gir praktisk beskyttelse.
Comfort Pack: Oppnå bedre kjøreegenskaper i kaldt vær med varmehåndtak pluss en praktisk og fleksibel tankveske og salveske med god oppbevaringskapasitet.
Alle produktene kan kjøpes enkeltvis.