Beskrivelse
PCX125 er en av de mindre kjente suksesshistoriene når det gjelder Hondas tohjulinger, men modellen har solgt over 140 000 eksemplarer i Europa siden den kom i 2010. Det karakteristiske og moderne designet gjør at den passer perfekt inn i en urban livsstil, og den lille størrelsen er den en lek både å manøvrere gjennom travel trafikk, og å parkere.
2021-modellen tok scooteren noen skritt videre, med ny motor og rammekombinasjon, økt bekvemmelighet og komfort, pluss en dristig utvikling av den avantgarde-stilen. I tillegg fikk modellen enda bedre beinplass, både foran og på sidene.
2025-utgaven av PCX125 har fått en kraftig videreutvikling av sin avantgarde-design, med oppgraderinger både av chassis og teknologi. Den kommer med de nye fargene Mat Dim Gray Metallic, Pearl Snowflake White og Pearl Dark Ash.
Kraftig motor
PCX125 sin enhanced Smart Power Plus (eSP+) firetakter er væskekjølt, og leverer en toppeffekt på 12,5 hestekrefter ved 8 750 rpm. Maksimalt dreiemoment på 11,7 Nm oppleves ved 6 500 rpm. Akselerasjonen fra stillestående er god, og PCX cruiser lykkelig i 90 km/t. Toppfarten er oppgitt til 98 km/t og forbruket er på lave 0,21 liter per mil, så med den 8,1 liter store tanken kan man kjøre 385 kilometer mellom hver fylling.
PCX er også utstyrt med Honda Selectable Torque Control (HSTC) som arbeider i bakgrunnen for å håndtere drivkraften til bakhjulet. En T vises i instrumentpanelet når HSTC aktivt reduserer hjulspinn, men systemet kan enkelt deaktiveres hvis ønskelig. Idling Stop-funksjonalitet stopper motoren etter at den har gått på tomgang i tre sekunder, og motoren starter igjen så snart man beveger på gassrullen.
For å oppfylle Euro 5+ miljøkravene, er nye ECU-innstillinger tilpasset et redesignet eksosanlegg, med en reposisjonert katalysator og ny O2-sensor. Den kjøreklare vekten er 134 kg for PCX125 DX.
Stiloppgradering og ny modell
Designet til PCX125 har utviklet seg elegant til 2025. Den stramt definerte frontkåpen dominerer i den øvre delen, men trekkes elegant inn i midjen. Sammen med en mørk vindskjerm gir dette effektiv vindbeskyttelse. Modellen er kraftfull og vakker, og ingen annen scooter har en slik futuristisk stil. Med full, premium LED-belysning skiller også PCX125 seg fra mengden. Frontlykten har en utviklet stil, bygget rundt en slanket V-formet lyssignatur.
Mens standardmodellen bruker en LCD-skjerm for å formidle viktig informasjon til føreren, kommer den nye DX-modellen med en ny fem-tommers fullfarge TFT-skjerm som bruker optisk binding for forbedret lesbarhet i sterkt sollys. DX-utgaven har også bedre støtdemping bak, med fjærer som er optimalisert for å gi behagelige turer selv på dumpete bygater.
For 2025 er systemet klargjort for sømløs IOS/Android Honda RoadSync-tilkobling*. Denne funksjonen, sammen med en ny forenklet og brukervennlig, bakgrunnsbelyst fireveis vippebryter på venstre håndtak, gir enkel, sving-for-sving-navigasjon på skjermen, samt muligheten for at føreren kan ringe eller lytte til musikk via et Bluetooth-headset.
Smart Key-betjening er også praktisk. I tillegg til hovedtenningen og låsing av oppbevaringsrommene, kan den også brukes til den 35 liter store toppboksen (tilbehør). Når Smart Key er i nærheten, er boksen ulåst. Den låses automatisk når føreren forlater tohjulingen, men den kan også låses manuelt med nøkkelen.
Bremsene består av en tostemplet kaliper og en 220 mm skive foran, som nå er matchet med en 220 mm skive og en enstemplet kaliper bak.
Tilbehør
En rekke originalt Honda-tilbehør er tilgjengelig for PCX125.
Winter Pack er satt sammen for å forbedre førerens komfort under kaldt og rufsete vær. Den inkluderer:
- Vindskjerm
- Varmehåndtak
Også tilgjengelig som individuelle produkter, er:
- Overtrekk
- 35 liter Smart Top Box
- 35 liter manuell toppboks
- Alarm