CBR1000RR-R FIREBLADE SP 30th Anniversary

Varenr. CBR1000RRRSPN

kr 389 990

CBR1000RR-R Fireblade SP var en helt ny motorsykkel i 2020, og bygget med et urokkelig fokus på banekjøring. Til 2022 har utviklingen av den firesylindrede motoren vært fokusert spesielt på akselerasjon og drivkraft i og ut av svingene. Fireblade SP 30th Anniversary som kommer i et begrenset antall. Jubileumsmodellen hyller den originale Fireblade fra 1992 – sykkelen som startet det hele for 30 år siden.

Finn forhandler

Beskrivelse

Hondas ikoniske Fireblade har utviklet seg til å bli en fantastisk sportsmotorsykkel på 999,9 kubikk etter at den ble introdusert i 1992. Fireblade SP lener seg tungt på motor- og chassis-teknologi fra den «gatelovlige MotoGP-maskinen», RC213V-S. Den aerodynamiske utformingen er hentet fra MotoGP-sykkelen RC213V og Fireblade SP ble i 2020 helt ny fra scratch – når det gjelder motor, styring og aerodynamikk.  

2022 er et viktig jubileumsår for Honda – og Fireblade, siden det markerer 30 år med det som over tid har vist seg å være en virkelig banebrytende sportsmaskin. En rekke detaljoppdateringer forbedrer akselerasjonen ut av svingene, HSTC-styring og gassfølelse. Og for å markere tre tiår med ren ytelse, vil CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary være tilgjengelig for Europa i et begrenset opplag – med et umiddelbart gjenkjennelig fargealternativ.

Forbedret mellomregister
Den spenstige motoren beholder toppeffekten på 217,5 hestekrefter ved 14 500 rpm, samtidig som den nå er optimalisert for akselerasjon og kraft ut av svingene. Innsugsporter, luftboks, luftbokstrakter og eksosmidtseksjon har blitt revidert for å gi ekstra kraft i mellomregisteret. Bakdrevet går opp 3 tenner, til 43, for sterkere akselerasjon gjennom hvert utvekslingsforhold. Quickshifteren har dessuten blitt oppgradert for enda bedre ytelse.  

Honda Selectable Torque Control (HSTC) har også blitt optimert, og gassfølelsen forbedret ytterligere. Resten av chassiset – bestående av en aluminiumsramme i diamantstil, svingarm i RC213V-S-stil, seksakset IMU og 3-nivås Honda Electronic Steering Damper (HESD) – er uendret. Støtdemping av full racingkvalitet leveres av Öhlins Smart Electronic Control (S-EC) og OBTi-brukergrensesnitt, med bremser foran og bak fra Brembo. Karosseriet og kjøreposisjonen opprettholder et kompromissløst fokus på aerodynamisk ytelse, og kåpen har MotoGP-baserte winglets for å generere downforce. En 5 tommers TFT-skjerm i farger gir intuitiv kontroll over kjøremoduser og justering av kraft, motorbrems, HSTC, Wheelie Control, startmodus og ABS-nivåer. En Smart Key er prikken over i-en. 

Teknologistinn
Det er tre standard kjøremoduser, med alternativer for å endre motoreffekt og karakter. Power (P) opererer gjennom nivåene 1-5, hvor 1 gir den ultimate direkte kraften. Engine Brake (EB) styrer ytelsen på en lukket gass gjennom nivåene 1-3, hvor 1 er den sterkeste motorbremsen; Wheelie (W) administrerer nivåene 1-3 (pluss av), hvor 1 gir den svakeste intervensjonen.

Wheelie Control bruker informasjon samlet inn av IMU-en om Fireblade SPs pitchvinkel, sammen med hastighetssensorer for for- og bakhjul for å opprettholde dreiemomentet og håndtere hjulet uten å ofre fremdriften.

Fireblade SP er også utstyrt med startmodus for racingstarter. Den begrenser motorturtallet til 6 000, 7 000, 8 000 og 9 000 rpm settpunkter, selv med vidåpen gass, og lar føreren fokusere på clutch (og startlys). Den standardmonterte quickshifteren er nå også raskere. Den har vært gjennom utvikling for en kortere drivstoffkuttetid ved giring, og jevnere dreiemoment etter giring.

CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary
For å feire den originale, banebrytende Fireblade fra 1992, vil en Limited Edition Tricolour-lakkering være tilgjengelig for 2022, designet av Mr. Hiroaki Tsukui, som også var ansvarlig for det originale fargedesignet fra 1992. Umiddelbart gjenkjennelig, alle detaljene er tilstede og korrekte, med den ultramoderne følelsen av 2020 stripe-layouten slått sammen med penselstrøk-stilelementer som gir en klar hyllest til originalen. Den blå passasjersalen kompletterer temaet.

Ved oppstart er det en «Ring of Fire»-skjermanimasjon når skjermbildet lastes inn. Det unike serienummeret for hver sykkel er lasergravert på øvre gaffelkrone, og det er 30-års jubileumslogoer på bensintankdekselet, Smart Key, og lasergravering på Akrapovič-lyddemperen.

Tilbehør
Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for 2022-utgaven av CBR1000RR-R Fireblade SP, både individuelt eller som en del av tilbehørspakkene Carbon, Racing og Long Distance.

  • Carbon luftboksdeksel
  • Carbon underdeksel
  • Carbon forskjerm
  • Carbon bakskjerm
  • Fargetilpasset saldeksel
  • Rammeglidere
  • Drevdeksel
  • Høy vindskjerm (sotet og klart)
  • Tankbeskytter
  • Alcantara-sal
  • HRC-oljepåfyllingslokk  
  • Hjulstriper
  • USB-uttak
  • 7 liters tankveske
  • Utvidbar 15-22 liter salveske
  • Motorsykkeltrekk for ute og inne

Tilleggsinformasjon

ColorDescription

Pearl Glare White

Cubic

1000

TransferPim

Yes

CylindersQty

4

HP

217.5

KW

160

LicenceClass

A

TransmissionType

manual

Consumption

0.66

CO2perKM

153

SeatHeight

830

RpmMax

14500

TorqueMax

112

RpmMaxTorque

12500

Height

1140

Length

2100

Width

745

Weight

201

EngineType

Væskekjølt 4-takts,16-ventils DOHC rekkefirer

StartEngine

Elektrisk

DriveTrainType

Kjede

GearsQty

6

FueltankVolume

16.1

BrakesFront

330 mm dobbel, 4-stemplet kaliper

BrakesRear

220 mm, 2-stemplet kaliper

SuspentionFront

Öhlins NPX Smart-EC. Fullt justerbar. 125 mm slaglengde

SuspentionBack

Pro-Link med gassbasert Öhlins TTX36 Smart-EC. 143 mm slaglengde. Fullt justerbar

TyresFront

120/70-ZR17

TyresBack

200/55-ZR17

  • Optimalisert for kraft ut av svingene
  • Kjøreklar vekt på 201 kilo
  • 217,5 hestekrefter
  • Semiaktiv-demping fra Öhlins
  • Quickshifter er standard
  • Oppgraderte bremser fra Brembo
  • 1000 cm3 rekkefirer, ultrakompakt design
  • 5 tommers TFT-skjerm i farger
  • Optimalisert Throttle By Wire for raskere respons og forbedret følelse
  • Tre ulike kjørenivåer, pluss muligheter for skreddersøm
  • Launch Control for optimale starter
  • Ny ramme og svingarm for bedre håndtering
  • Seksakset IMU gir bedre kontroll
  • Effektiv aerodynamikk
  • Hondas Smart Key System

Orginalt tilbehør

Limited Edition Tricolour

interessert i denne?

LES MER OM VÅRE BETINGELSER