GL1800 Gold Wing DCT 2025

Varenr. GL1800BDS

kr 499 990,00

Honda Gold Wing markerer sitt 50-årsjubileum i 2025 med en eksklusiv jubileumsutgave i matt svart lakk og unike detaljer. Modellen har dobbel Wishbone-frontfjæring, sekssylindret motor, syvtrinns DCT og avansert teknologi som syv-tommers TFT-skjerm, gyrokompass-navigasjon og elektrisk vindskjerm. Komfortoppdateringer inkluderer Apple CarPlay, Android Auto via Wi-Fi, forbedret Bluetooth intercom og oppgradert høyttalerutgang. Modellen er også EURO5+-godkjent.

Finn forhandler

Beskrivelse

Siden 1975 har Gold Wing reist verden rundt. Nå, for 2025, er 50-års jubileumsutgaven av Gold Wing her, komplett med imponerende matt svart lakk og unike jubileumsdetaljer. En begrenset utgave av en «half and half» skalamodell kombinerer den originale og nyeste modellen. 2025-utgaven inkluderer dobbel Wishbone-frontfjæring og den karakteristiske sekssylindrede motoren. Den er også utstyrt med syvtrinns DCT, syv-tommers TFT-skjerm, gyrokompass-navigasjon, elektrisk vindskjerm, Smart Key-operasjon, fire kjøremoduser og Hill Start Assist. 2025-oppdateringer for fører/passasjerkomfort inkluderer Apple CarPlay og Android Auto-tilkobling via Wi-Fi, forbedret Bluetooth intercom-funksjonalitet og oppgradert høyttalerutgang. EURO5+ samsvar er også oppnådd.

Honda Gold Wing feirer 50 år med touring i 2025, siden den ble introdusert som en naken 1000-kubikker i 1975. Den har hele tiden representert det ultimate innen tohjulsreiser, og det er en motorsykkel som har vokst i fysisk størrelse og kubikk gjennom flere tiår. Samtidig har den skapt et varig og uovertruffent rykte for luksus, kvalitet og komfort.

Den siste omfattende oppgraderingen kom til 2018, da den gjorde et radikal avvik fra det som ville ha vært en tradisjonell oppdatering. GL1800 Gold Wing og Gold Wing Tour tok en ny retning og ble helt ny fra hjulene og opp. Sykkelen ble de slankere, lettere og mer smidig, samtidig som den la til en rekke nye funksjoner for å befeste sitt rykte som et teknologisk flaggskip.

Som et resultat ble Gold Wings appell umiddelbart bredere, og nådde ut til en yngre generasjon motorsyklister som kan ha oversett – eller rett og slett ikke vært klar over – den forrige inkarnasjonen.

Til 2020 komplementerte forbedringer av fjæring og manøvrerbarhet med lav hastighet ytterligere den stemningsfulle motoren med seks sylindere. Til 2021 fikk Gold Wing en lydoppgradering og til 2022 kom den i en rendyrket Dual Clutch Transmission (DCT)-utgave, mens 2023-modellen fikk et dekktrykkovervåkingssystem (TPMS).

Nå, i 2025, markerer 50-års jubileumsutgaven av GL1800 Gold Wing de millioner av kilometer denne utrolige maskinen har tilbakelagt – sammen med sine hengivne motorsyklister – siden 1975. Legenden fortsetter.

De første 1833 GL1800 Gold Wing 50-års jubileumsmodellene solgt i Europa vil komme komplett med en premium «half and half» skalamodell. Denne er 11 tommer bred og 6 tommer høy, og har den originale Gold Wing på den ene siden og den nye modellen på den andre.

Frihet og kjøreglede

Gold Wings motor og chassis ble designet i fellesskap til 2018. Kjørestillingen ble flyttet litt fremover og motorsykkelen ble langt mer kompakt enn tidligere. Motoren med seks sylindere og 24 ventiler ble også optimalisert med hensyn til størrelse, men opprettholdt sin kraft, grad av dreiemoment og avhengighetsskapende kraftleveranser.   

Med Throttle By Wire kan man velge mellom de fire kjørenivåeene TOUR, SPORT, ECON og RAIN. Dual Combined Brake System (D-CBS) endrer egenskaper ut i fra hvilket kjørenivå som er valgt. Modellen er ellers utstyrt med Hill Start Assist (HSA) og tomgangsstopp som gir brukervennlighet og forbedret drivstoffeffektivitet. DCT har 7-trinn med opp-/nedgiring skreddersydd for hvert kjøremodus. Den har også en funksjon for krypkjøring forover og bakover.

Gold Wings støpte aluminiumsramme har en tykkelse som er optimalisert i hvert område for å levere en jevn og stabil tur, fra gangfart og oppover, enten i trange bygater eller ute på åpen vei.

Bortsett fra å flytte forhjulet fremover under full fjæringskompresjon, er en annen fordel med det doble Wishbone-opphenget reduksjonen i glidefriksjon som en standard teleskopgaffel skaper.

Gold Wings kjøreklar vekt er på 373 kg, og Dual Combined Brake System (D-CBS) fordeler optimalt bremsekreftene til for- og bakhjulene. Det fungerer også i forbindelse med den valgte kjøremodusen, og justerer automatisk bremseegenskapene til kjøresituasjonen. Doble 320 mm skiver foran gripes av 6-stemplede kalipere. Den bakre 316 mm skiven gripes av en 3-stemplet kaliper.

Gold Wing drar også nytte av en Pro-Arm svingarm, som festes til rammen på venstre side. Høyre side fungerer som en vedlikeholdstilgang. Dette gir mye større designfrihet og gjør maskinen lettere å håndtere, og bidrar til stabilitet. Pro-Link gir progressiv fjæringshandling og komfort mens sfæriske ledd brukes gjennomgående, og kansellerer ut torsjon. Forspenningen bak er manuelt justerbar. 

En luksuriøs reise

Gold Wing tilbyr en total følelse av frihet, med ren kjøreglede og ytelse matchet med stilig design. En aerodynamisk effektiv kåpe kanaliserer fartsvinden rundt føreren, mens den elektrisk styrte vindskjermen justeres etter dine preferanser. De luksuriøse setene tilbyr komfort hele dagen. Setene er designet slik at fører og passasjer er adskilt, noe som gir føreren mulighet til å fokusere fullt ut på kjøringen. Førersetet er komfortabelt og støttende, samtidig som det tillater bevegelse og enkel bakkekontakt. Lydsystemet byr på en fantastisk god lydkvalitet, og funksjoner som Smart Key, Apple CarPlay, Android Auto og Bluetooth gir moderne bekvemmeligheter og tilkoblingsmuligheter.

En 7-tommers TFT-fargeskjerm gir all informasjon for lyd- og navigasjonssystemene, samt kjøremodus og justering av fjæring. Informasjonen vises i adskilte segmenter i en svært funksjonell rekkefølge, slik at føreren kan få alle relevante data med minimal øyebevegelse. Lysstyrken justeres automatisk og føreren kan også velge mellom 8 lysstyrkenivåer. Systemet inkluderer et gyrokompass – noe som betyr at veiledningen fortsetter selv inne i en tunnel. Dekktrykket vises som et tall nederst til venstre på skjermen, og føreren varsles raskt og tydelig hvis dekktrykket blir for lavt.

Gold Wings linjer utstråler en slank og atletisk stil som balanserer komfort med de dynamiske egenskapene til chassis og motor, samtidig som den opprettholder Gold Wings tradisjonelle premiumnivå av passform, utførelse og materialer. Fronten er dristig fremoverlent, og sammen med de kompakte kåpeproporsjonene gir den et energisk uttrykk. Kåpen, med sine skarpe og solide flate overflater og nyanserte aerodynamiske detaljer, tilfører en spenning som antyder ytelsespotensialet.

All belysning er LED-basert. Den nedre delen av frontlyktene bruker fem polerte optiske linser på begge sider for å skape en unik nærlyssignatur. Bruk av fjernlys (i den øvre delen) skaper et stereoskopisk inntrykk. Blinklysene foran er plassert i speilene og slås automatisk av ettersom systemet sammenligner hastighetsforskjellen mellom for- og bakhjul og beregner når blinklysene skal kanselleres i forhold til kjøresituasjonen.

Når du kjører, vises hastigheten som er satt med cruise control-bryteren (plassert på høyre styrehalvdel) i nedre venstre område av speedometeret. Gjennom TBW oppnår systemet en jevn overgang til den spesifiserte hastigheten og en ultra-jevn drift, spesielt når du kjører oppoverbakker. Og etter å ha fullført en nedbremsing med cruise control-systemet i drift, går Gold Wing tilbake til den forhåndsinnstilte hastigheten med en passende girskiftplan.

På midtkonsollen og på smartnøkkelen finner du Gold Wing-emblemet med detaljer som 50th Anniversary og «since 1975». Smart Key aktiverer alle motorsykkelens systemer og inkluderer også nødnøkkelen. Tennings- og styrelåsen kan slås på eller av mens du bærer Smart Key.

Det totale bagasjevolumet på 60 liter er rikelig for noen dagers touring. Eksklusivt designede innerposer er tilgjengelige som et alternativ. Med Smart Key til stede, åpnes sideveskene med et enkelt knappetrykk. Hydrauliske dempere jevner ut åpning og lukking.

Gold Wing tar nå i bruk Wi-Fi slik at føreren kan bruke den personlige informasjonen og innholdet i smarttelefonen, som telefonnumre og musikkspillelister. Intercom-tilkobling via Bluetooth har blitt forbedret. Tidligere måtte både fører og passasjer koble til uavhengig. Nå, til 2025, fungerer sykkelen som mellomledd og til og med enkeltstående Bluetooth-hodesett kan opprettholde lyd mens de muliggjør samtaler mellom passasjer og fører. En «Ducking»-funksjon senker automatisk bakgrunnsmusikknivået under samtaler, for klarere og mer komfortabel prat. Det er ellers to USB Type-C-porter for lading av smarttelefoner.

Høykvalitets, lette høyttalere – optimaliserte for 2025 – oppnår superb lydkvalitet med levende tilstedeværelse, og enda mer nå ved høy hastighet. Et bryterpanel for passasjeren er tilgjengelig for å sikre en enda mer behagelig kjøreopplevelse. Dette er plassert på øvre del av høyre sideveske og justering av volum, bytte av kilde og spoling fremover er mulig.

Bensintankens kapasitet er 21 liter med et drivstofforbruk på 0,54 liter/mil.

Silkemyk og kraftfull

For å utnytte chassiset fullt ut – og beholde den kraftige og avhengighetsskapende ytelsen – bruker Gold Wings 1833 kubikks sekssylindrede motor fire ventiler per sylinder.

Toppeffekt på 126,5 hestekrefter oppnås ved 5 500 rpm, med maksimalt dreiemoment på 170 Nm levert ved 4 500 rpm. Boringen på 73 mm matcher slaglengden på 73 mm, og kompresjonsforholdet er satt til 10,5:1. Nye ECU-innstillinger samt implementering av en O2-sensor sikrer EURO5+ samsvar.

Throttle By Wire (TBW) motorstyring legger til fire kjøremoduser for å endre karakter og kraftlevering, koblet til fjæringsdemping og Dual Combined Brake System (D-CBS).

TOUR-modus er grunninnstillingen for komfort og kraft. Den gir et direkte 100 prosent åpningsforhold mellom gasshåndtak og gasspjeld, med «standard» demping og for-/bak bremskraftfordeling.

SPORT gir det høyeste gass-til-gasspjeld-forholdet og gir sterk akselerasjon, med fastere demping og hendeltrykk til bakbremsen.

ECON-modus tilbyr maksimal drivstofføkonomi og enkel cruising, med lavere gass-til-gasspjeld-forhold og standard demping og bremsekraft.

RAIN justerer det hele ned for å passe våte og glatte forhold, med laveste gass-til-gasspjeld-forhold, standard bremsekraftfordeling og myk fjæringsdemping.

For å komplementere motorens dype bass-signatur, avgir lyddemperne kraftige dunk, uten overdreven støy. Tverrsnittsarealene til eksosrørene for to av de seks sylindrene er redusert med 20 prosent, noe som gir lydvolum og dybde.

Når du stopper ved et trafikklys med Idling Stop på, stopper motoren automatisk etter 3 sekunder, og når du starter på nytt, trenger føreren bare å vri på gassen, som umiddelbart starter motoren.

Idling Stop kan slås PÅ eller AV fra bryter på høyre styrehalvdel.

Bakkestart på en konvensjonell motorsykkel innebærer samtidig å slippe bremsene, gi gass og bruke clutchen i henhold til bakkens stigning. For å lette denne oppgaven er Gold Wing utstyrt med Hill Start Assist (HSA). Etter å ha stoppet i en bakke, vil ytterligere klemming av bremsehendelen raskt resultere i at ABS-modulatoren genererer hydraulisk trykk for bakre bremsekaliper. Når du setter i gang – selv når bremsehendelen er sluppet – beholder det hydrauliske trykket midlertidig bremsekraften (i omtrent tre sekunder) slik at det er mulig å starte i oppoverbakke med gassen. Når HSA er i bruk, tennes indikatoren for å informere føreren.

Sømløse girskift

Honda har solgt over 250 000 motorsykler utstyrt med DCT i Europa siden systemet først dukket opp som et alternativ på VFR1200F i 2009. Det gir konsekvente, sømløse girskift opp eller ned og blir veldig raskt en naturlig del av kjøringen. Det bruker to clutcher: en for start og 1., 3., 5. og 7. gir, og den andre for 2., 4. og 6. gir.

Resultatet er et konsekvent, raskt og sømløst girskift. Videre, ettersom de to clutchene overfører kraft fra ett gir til det neste med minimalt avbrudd av kraften til bakhjulet, minimeres girskiftstøt og pitching av maskinen, noe som gjør skiftet føles direkte så vel som jevnt. Ekstra fordeler inkluderer holdbarhet (ettersom girene ikke kan bli skadet ved å hoppe over et gir), umulighet for å stoppe, lavt stress i bykjøring, redusert førertretthet og økt evne til å fokusere på kjørelinjer, bremsing og akselerasjonspunkter.

DCT-systemet tilbyr to distinkte kjøremåter – de automatiske innstillingene, med forhåndsprogrammerte skiftemønstre som kontinuerlig leser kjøretøyets hastighet, valgt gir og motorturtall for å bestemme når et skift skal skje, og den manuelle girskiftingen ved bruk av brytere på venstre styrehalvdel.

Ved å bruke tredje generasjon – og den eneste som har 7 gir – er Gold Wings DCT spesifikt designet for langdistansekjøring. Det er også ekstremt jevnt og raskt skiftende.

Det er også optimalisert for manøvrerbarhet ved lav hastighet, med tette girforhold som reduserer skiftstøt. I høyere hastighetsområde er de satt bredere fra hverandre for å redusere motorturtall.

Gold Wings DCT har en 1,8 km/t Gåmodus fremover og en revers på 1,2 km/t, som betjenes umiddelbart fra en +/- bryter på venstre styre.

De fire kjøremodusene er sammenflettet med DCT og har DCT-spesifikke parametere:

TOUR bruker standardinnstillingen for jevnt clutchengasjement og girskift i AT-modus, med et lavt-til-høyt turtallsområde for girskift.

SPORT bruker et mer direkte clutchengasjement, med girskift programmert i et middels-til-høyt turtallsområde.

ECON har et mykt clutchengasjement, med lav-til-middels turtalls girhold og standard skiftefølelse.

RAIN opererer også en myk clutch, lav-til-høyt turtalls girholdsområde og langsommere skifting i AT-modus.

Tilbehør

Et bredt utvalg av ekte Honda-tilbehør er utviklet for å forbedre Honda Gold Wing-eieropplevelsen ytterligere. Disse er tilgjengelige enten som en pakke eller enkeltvis.

Full Option Gold Wing inkluderer følgende tilbehør:

  • Innerposer til sidevesker og gulvmatter
  • Midtstøtte
  • Ryggstøtte for passasjer
  • Høy vindskjerm
  • Tåkelys

Følgende tilbehør er også tilgjengelig:

  • Lydbryter for passasjer inkl. feste: Lar passasjeren justere volum, kilde og spor.
  • Stereoforsterker med feste: Gir ren og klar musikk for den ultimate lydopplevelsen på veien.
  • Bakre høyttalere og feste: Disse 55w høyttalerne lar deg utvide lydsystemet til 4 høyttalere på din Gold Wing.
  • Hjulstriper
  • Deksel til frontkalipere (tilgjengelig i krom/svart)
  • Sidestøtte i krom
  • Halvt motorsykkeldeksel
  • Høye passasjerhåndtak
  • Tilpasset sete
  • Øvre og nedre luftdeflektorer
  • Bredere fothvilere
  • Ryggstøtte for fører: Tilpasset, høykvalitets ryggstøtte med preget Gold Wing-logo, gir støtte for økt komfort.
  • DCT girpedal: Et komplett sett som gjør det mulig å skifte gir i tradisjonell 1 ned – 5 opp format på DCT-modeller ved bruk av en venstre girpedal.
  • Alarmsystem: Alarmen begynner å pipe når en unormalitet oppdages.
  • 12V stikkontakt

Tilleggsinformasjon

CO2 g/km

124

Fargebeskrivelse

Mat Ballistic Black Metal

Effekt (HK)

126.5

Effekt (KW)

93

Sylindere

6

Førerkortklasse

A

Girkasse

DCT

Forbruk l/mil

0.54

Kubikk

1833

Overføring PIM

Yes

Sittehøyde

745

Omdreininger ved maks ytelse

5500

Maks dreiemoment

170

Omdreininger ved maks dreiemoment

4500

Høyde

1340

Lengde

2475

Bredde

905

Vekt

373

Motortype

Væskekjølt 4-takts, 24-ventils SOHC rekkesekser

Antall gir

7

Bensintank

21

Bremser foran

320 mm dobbel, 6-stemplet kaliper

Bremser bak

316 mm enkel, 3-stemplet kaliper

Demping foran

Dobbel Wishbone

Demping bak

Pro Link

Dekk foran

130/70R 18

Dekk bak

200/55R 16

  • Forbedret Wi-Fi og Bluetooth-tilkobling
  • Overvåker dekktrykk
  • 1 833 kubikk og seks sylindere
  • Lydsystem med fantastisk lydkvalitet
  • Rikelig bagasjekapasitet for helgeturer
  • 7 tommers TFT-skjerm i farger
  • Hill Start Assist
  • Fire ulike kjørenivåer
  • Tredje generasjon DCT med 7 trinn
  • Forbedret manøvrering ved lav hastighet
  • Elektrisk justering av vindskjerm
  • Smart Key
  • Full LED-belysning og blinklys som slås av automatisk
  • Mat Ballistic Black 50th Anniversary-utgave

50-års jubileum

I år er det 50 år siden lanseringen av den originale Gold Wing GL1000 i 1975. Dette er en anledning til å feire hvordan vår legendariske tourer har forvandlet motorsykkelverdenen. For 2025 lanseres en eksklusiv 50th Anniversary-modell i Bordeaux Red Metallic eller Eternal Gold, med unike designdetaljer som markerer jubileet.

interessert i denne?

LES MER OM VÅRE BETINGELSER