Mange har et forhold til de italienske scooterne fra Vespa, og de både klassiske og innovative kjøretøyene har vært på toppen siden 1946.
Fra den første modellen så dagens lys på fabrikken Pontedera, i etterdønningene etter andre verdenskrig, har nye modeller kommet som perler på en snor i 70 år. Totalt er nå over 18 millioner Vespaer solgt på verdensbasis.
I jubileumsåret 2016 lanseres jubileumsserien Vespa Settantesimo – der produsentene i Italia har bestrebet seg på å fange elegansen som har gjort at Vespa mest sannsynlig kan kalles verdens mest kjente og elskede scooter.
Les mer om jubileumsmodellene her:
Azzurro-farge og personlige detaljer
Hos den norske importøren Loxkel, som har samarbeidet med Vespa i en årrekke, er det salgssjef Arne-Henning Larsen som jobber tettest med italienerne. Det er han stolt av.
– Vespa er et merke som henvender seg til et stort publikum, og forhandlerne våre merker stor interesse, både for det nostalgiske og for det de helt nye modellene. Mange nordmenn – både ung og gammel – har et eller annet forhold til Vespa, sier Larsen.
Det er modellene Primavera, GTS og PX som kommer i jubileumsdrakt.
– Modellene kommer i et begrenset antall og jeg synes selv de er råstilige med den nye retrofargen, sier Arne Henning Larsen.
Alle jubileumsutgavene er lakkert i de nye unike og eksklusive fargene Azzurro 70 og Grigio 70. Det unike fargevalget fremhever flere av de andre personlige detaljene som preger modellene; som nytt mørkebrunt sete med kant i kontrastfargen beige og egen Settantesimo-logo, egen grafikk og felger i spesialfarge.
Vespa faller i smak
Hos Oslo Scooter Central (link) på Ulven tar de også del i feiringen.
– Vi får inn et par jubileumsmodeller, og her i lokalene prates det jo scooter hele året. I tillegg til den litt eldre garde av Vespa-elskere som ofte er innom, merker vi nå mer og mer at ungdommen kommer til butikken etter å ha tenkt i hele vinter på et mulig scooter-kjøp. Vespa virker å falle i smak hos de fleste, sier eier Lars ”Larsen” Gamborg-Nielsen.
Se bildeserie fra Oslo Scooter Sentral
Gamborg-Nielsen er selv ihuga Vespa-entusiast og reiser i begynnelsen av juni til Danmark med scooterklubben Restless på femdagers tur i forbindelse med jubileet.
Tre modeller i nye drakter
Hver av modellene som er blitt ikledd ny drakt holder en spesiell plass i Vespas feiring: PX er en tidløs legende som takket være sitt klassiske design er umiskjennelig den dag i dag.
Primavera er den yngste og frekkeste av modellene, men som ved å introdusere ABS på 125cc har satt fokus på sikkerheten og teknologien som alltid har fulgt merkets historie.
GTS er italienernes mest sporty og kraftfulle modell, ofte omtalt som Vespa-familiens mest teknologisk banebrytende.