Årets første tur – Pinsen 2018

 

Årets første tur for Honda Riders Club of Norway var ikke bare klubbens første langtur, det ble også tidenes beste tur for HRCN.

For oss som har dilla på motorsykkel kan vinteren være en traurig årstid. Sist vinter var så jævlig at selv de sterkeste av oss sleit med vinterdepresjoner. Sett i lys av dette var forventningene til årets første tur med Honda Riders skyhøye. Og snakk om å starte sesongen med et brak!

Historiens første langtur for HRCN

For første gang, gjennom våre ni års lange historie, skulle vi på skikkelig langtur. Vår Herre har vært raus med å dele ut fridager i mai, og disse skulle benyttes til det vi liker aller best. Og det var tydelig at folket forstod at noe var i emning. 18 stykker overlot sjøsetting av båten, gudstjenestene og turen til plantasjen til øvrig familie, alt for å få med seg denne turen. Og for et eventyr det ble!

Reiseruten fredag: Drammen – Åmeli

Vi hadde oppmøte noen mil sør for Drammen. Ruta gikk via Hvittingfoss, sørover på riktig side av Lågen (østsida) for så å ta den obligatoriske stoppen på Vindfjelltunet. Passerte Skien, for så å knekke inn i landet. Lunsj i Neslandsvatn. Så en liten mil på grusvei til Gjerstad. Derfra til Åmli og nattens overnatting, Pangarden. Her kan du se ruta fredag.

Pangarden er et nytt sted for oss. Passe rølpete, greie priser, god mat og hyggelig betjening.

Store deler av kvelden ble tilbrakt i sola med leskende drikke og tvilsomme historier, og etter hvert som kvelden skred fram ble det klart at det ikke bare var i pinsen for 2000 år siden at folk prata i tunger.

Reiserute lørdag: Åmeli – Årdal

Lørdagen startet som fredagen sluttet – med strålende vær. Første etappe gikk til Evje for etterfylling av tidligere nevnte leskende drikke. Veien fra Evje til Tonstad er en opplevelse av de sjeldne. Flotte svinger og et fantastisk landskap. Når i tillegg ”pinsebilistene”  kun benytter bilen fredag kveld og mandag kveld fikk vi dette paradiset for oss selv.

Å finne noen kafeer langs bortgjemte veier kan være en utfordring. Finner vi noen, kan det ta tid før 18 stykker har fått seg mat. Vi hadde derfor smurt matpakke som ble fortært langs veien. Hyggelig og billig!

Etter Tonstad fortsatte vi til Sinnes, Byrkjedal og fergeleie på Lauvvik. Vi har en maritim del i HRCN som stadig må fores med båtturer. Så var det bare sjarmøretappen fram til dagens mål, Høiland Gard Gardshotellet i Årdal. Dette er en perle som undertegnede besøkte to ganger i fjor. Hyggelig betjening, god mat, greie priser og bare helt fantastisk vakkert. Jeg sliter med å forklare hvor vakkert det er. Dere får se på bildene.

Her kan du se ruta lørdag.

Reiserute søndag: Årdal – Haukelifjell

Neste dag startet som dagen før, og dagen før der. Rutevalget denne dagen var til Sauda, over fjellet til Røldal. Videre over Haukelifjellet til dagens mål Haukelifjell Gjestehus. Men før vi startet på dagens etappe tok vi en liten tur til Songesand. Dette er en liten perle langs Lysefjorden. Her kan man også skimte Prekestolen, og mye annen vakker natur.

Når vi blir så mange som vi var denne gangen deler vi oss ofte i to grupper. En gruppe kjører litt aktivt, mens den andre gruppa tar det litt mer med ro, og ser muligens enda mer av vakre Norge. Undertegnede ledet gruppa for de med god tid, mens Erik (takk til deg) tok ansvar for de som hadde det litt mer travelt. Dagens motorsyklister har selvfølgelig moderne kommunikasjon. Og da Erik ringte og fortalte at vi hadde en punktering i første gruppe uten at noen der hadde lappesaker, var det bare for meg å finne et egnet sted å stoppe og forhøre meg om noen av mine hadde lappesaker. Fire stykker hadde. Så da ble det vel bevist at de med dårligst tid på veien i hvert fall ikke bruker tiden de sparer inn på å pakke.

Jeg ble fortalt at havaristen, med hjelpere, stod klønete til i uoversiktlig sving. Det ble derfor besluttet at kun de med lappesaker skulle stoppe, vi andre skulle dra til Sauda. Undertegnede ble faktisk litt rørt da vi passerte; to mann dirigerte trafikken mens resten var mekanikere. Det er faktisk orden på oss.

Etter en liten halvtime dukket alle opp og dekket var fikset. Veien fra Sauda til Røldal er et spektakulært stykke Norge. På denne årstiden er det spesielt fint med all snøen. (Hmmm og der blei jeg plutselig glad i snø). Etter Røldal krysset vi Haukelifjell. Haukelitunnelen var turens eneste sted med antydning til kulde. Det var faktisk forfriskende. Her er ruta søndag.

Haukelifjell Gjestehus, som var turens siste overnattingssted var også helt greit. Skal man klage på noe må det være at det var i overkant dyrt. Dette var også stedet hvor vi innførte terningspillet ”Rafle” Dette er et spill som er sterkt vanedannende, og nå innført som en tradisjon på fremtidige turer.

Tidenes beste tur for HRCN

Siste dag opprant som tidligere dager. Denne dagen skulle vi i retning øst. For bilister er E134 eneste alternativ. For oss er dette eneste uaktuelle alternativ. Derfor valgte vi Arabygdi, Rauland, Tinnoset og Jondalen til Kongsberg. Vi kommer jo fra ulike steder i Norge, så dette var dagen da det stadig forsvant folk underveis. Vemodig avskjed med Per og Ståle i Rauland. Hans, Stig, Arild, Karin, Lars, Rolf og Lars fikk sine velfortjente klemmer i Kongsberg.

Stor enighet om at dette var vår beste tur til nå, og like stas som alltid å motta meldinger fra samtlige av årets pinsevenner om at de var vel hjemme.

Her er ruta mandag.

Takk til dere som var med på tur og bidro til at dette ble så fint.

Neste tur med HRCN går til Fjellbacka 15.-17. juni.

Påmeldingsfrist er 1. juni. Fortsatt ledige plasser, meld deg på!

Jan.

 

01 mai 18

Da er vi i ferd med å forlate Åmli

02 mai 18

Fjellet mellom Sauda og Røldal

03 mai 18

Her har vi det fint!

04 mai 18

Høiland Gardshotell, Årdal i Rogaland.

05 mai 18

Klar for avgang til Årdal

06 mai18

Lysefjorden

07 mai 18

Matpakke blir aldri feil!

08 mai 18

Mye høl i veien på denne årstida! Africa Twin koste seg.

09 mai 18

Såpass benk må vi faktisk ha

10 mai 18

Utsikt fra Høiland Gardshotell

11 mai 18

Vi okkuperer nesten hele ferja

12 mai 18

Vindfjelltunet kjører man ikke forbi. Her stopper man.