Monkey 125 2022

Varenr. Z125MAN

kr 44 990

Etter den populære re-introduksjonen i 2018, får Hondas ikoniske Monkey en helt ny luftkjølt motor til 2022. Den får også 5-trinns girkasse og overholder EURO5-miljøkravene. To-trinns fjærer for de doble bakdemperne gjør turene begagelige, og en bagasjebærer er nå standardutstyr.  

Finn forhandler

Beskrivelse

Honda Monkey-sykkelen er kanskje mest kjent som et groovy ikon fra 1970-tallet, men den så dagens lys første gang i 1961. Den ble opprinnelig utviklet som en 49 kubikks barneleke for Tama Tech, en fornøyelsespark i Tokyo, og viste seg å være så populær at det ble utviklet en gatebasert versjon. Den ble opprinnelig eksportert til Amerika og Europa i 1963. 

Dens popularitet var basert på en søt, umiddelbart sympatisk design, små dimensjoner og ultralett vekt – noe som gjorde det til en masse moro rundt i byen. I 1969 hadde hjulene økt til 8 tommer i diameter, og fra 1970 fikk den enda større popularitet, da tillegget av hurtigkoblet gaffel betydde at den ville passe inn i bagasjerommet på en liten bil. 

I 1978 fikk sykkelen en drivstofftank i dråpestil, og med sin 3-trinns girkasse og sentrifugalclutch ga den tusenvis av førere sin første erfaring med å vri gassen på en motorisert tohjuling.
I 2018 kom Monkeys tid igjen. Inspirert av originalen, muntret en splitter ny utgave opp veiene i Europa. Nå, til 2022, får Monkey en motoroppgradering, en større girkasse, forbedringer av støtdempingen, en helt ny farge- og detaljforbedringer, som utvider «smil»-faktoren ytterligere og bygger inn ekstra brukervennlighet.

Ny luftkjølt motor
Monkey har en ny 124 kubikks SOHC toventils luftkjølt motor (hentet fra MSX Grom) med 50 mm boring, 63,1 mm slaglengde og kompresjonsforhold på 10:0:1 Toppeffekten er på 9,4 hestekrefter ved 6 750 rpm, med maksimalt dreiemoment på 11 Nm ved 5 500 rpm. 

Den nye 5-trinns girkassen, som erstatter den eldre 4-trinns, sprer girforholdene lenger fra hverandre for å forbedre ytelsen på lengre kjøreturer, og gi en mer avslappet cruising. Toppfarten er 91 km/t. Manuell clutchbetjening gir en ekte motorsykkelopplevelse, mens 12-tommers hjul gir smidig respons rundt i byen. Naturligvis er de små dimensjonene og balanseegenskapene i lave hastigheter, med på å gjøre Monkey til en mester når det gjelder å manøvrere gjennom køer.   

Det er også en økonomisk motor som kun bruker 1,5 liter/100 km (WMTC-modus) ved å bruke lavfriksjonsteknologier. Sofistikert PGM-FI garanterer høyeffektiv forbrenning. 

Morsom, moderne og stilig
USD-forgaffelen har 100 mm vandring og har en førsteklasses Alumite-finish. De doble bakdemperne har nå to-trinns fjærer og revidert dempergummi, for forbedret kjørekvalitet på dårlige veier.

En enkel 220 mm bremseskive foran og 190 mm bak gir sikker stoppytelse, administrert av IMU-basert ABS. Fete dekk med blokkmønster er dimensjonert 120/80-12 65J foran, og 130/80-12 69J bak. Akselavstand er på 1 145 mm, og minste svingradius er på bare 1,9 m. Kjøreklar vekt er 104 kg, og salhøyden er på 775 mm.

Moderne teknologi er fullt ut til stede blant det klassiske utseendet. Den LCD-baserte instrumenteringen har speedometer, to tripptellere og drivstoffnivåindikator. All belysning er LED, og ABS-systemet arbeider med en IMU for å hindre at bakhjulet løftes under kraftig bremsing.

For 2022 er en stilig bagasjebærer – praktisk egnet for tyngre last på opptil 3,0 kg – standardutstyr. Den blanke 5,6 liters drivstofftanken, med utførelse i samme farge som rammen, svingarmen og demperne bak, bærer stolt en historisk 3D Classic Wing-design Honda-logo. 2022-utgaven kommer dessuten i en helt ny farge: Pearl Glittering Blue.

Tilleggsinformasjon

ColorDescription

Banana Yellow, Pearl Glittering Blue, Pearl Nebula Red

Cubic

124

CylindersQty

1

HP

9.4

TransferPim

Yes

KW

6.9

LicenceClass

A1

TransmissionType

manual

Consumption

0.15

SeatHeight

775

RpmMax

6750

TorqueMax

11

RpmMaxTorque

5500

Height

1030

Length

1710

Width

755

Weight

104

EngineType

Luftkjølt ensylindret med to ventiler

DriveTrainType

Kjede

GearsQty

5

FueltankVolume

5.6

BrakesFront

220 mm skive. IMU-basert ABS

BrakesRear

190 mm skive

SuspentionFront

USD teleskopgaffel, 100 mm vandring

SuspentionBack

Dobbel, 102 mm vandring

TyresFront

120/80-12M/C 65J

TyresBack

130/80-12M/C 69J

  • Ny luftkjølt motor
  • Girkasse med 5 gir
  • Møter EURO5-kravene
  • Kan kjøres med A1-sertifikat
  • USD-gaffel  
  • Kul design i retrostil
  • 12-tommers hjul
  • Bagasjebærer er standard
  • Digital instrumentering 
  • Ny farge: Pearl Glittering Blue

Monkey 125

Moderne teknologi i nostalgisk innpakning

interessert i denne?

LES MER OM VÅRE BETINGELSER