Beskrivelse
Honda Monkey-sykkelen er kanskje mest kjent som et groovy ikon fra 1970-tallet, men den så dagens lys første gang i 1961. Den ble opprinnelig utviklet som en 49 kubikks barneleke for Tama Tech, en fornøyelsespark i Tokyo, og viste seg å være så populær at det ble utviklet en gatebasert versjon. Den ble opprinnelig eksportert til Amerika og Europa i 1963.
Dens popularitet var basert på en søt, umiddelbart sympatisk design, små dimensjoner og ultralett vekt – noe som gjorde det til en masse moro rundt i byen. I 1969 hadde hjulene økt til 8 tommer i diameter, og fra 1970 fikk den enda større popularitet, da tillegget av hurtigkoblet gaffel betydde at den ville passe inn i bagasjerommet på en liten bil.
I 1978 fikk sykkelen en drivstofftank i dråpestil, og med sin 3-trinns girkasse og sentrifugalclutch ga den tusenvis av førere sin første erfaring med å vri gassen på en motorisert tohjuling.
I 2018 kom Monkeys tid igjen. Inspirert av originalen, muntret en splitter ny utgave opp veiene i Europa. Til 2022 fikk Monkey en motoroppgradering, et ekstra gir i girkassen og forbedringer av støtdempingen.
Luftkjølt motor
Monkey har en ny 124 kubikks SOHC toventils luftkjølt motor (hentet fra MSX Grom) med 50 mm boring, 63,1 mm slaglengde og kompresjonsforhold på 10:0:1 Toppeffekten er på 9,4 hestekrefter ved 6 750 rpm, med maksimalt dreiemoment på 11 Nm ved 5 500 rpm.
Med sin 5-trinns girkasse byr den på avslappet cruising, og toppfarten er på 91 km/t. Manuell clutchbetjening gir en ekte motorsykkelopplevelse, mens 12-tommers hjul gir smidig respons rundt i byen. Naturligvis er de små dimensjonene og balanseegenskapene i lave hastigheter, med på å gjøre Monkey til en mester når det gjelder å manøvrere gjennom køer.
Det er også en økonomisk motor som kun bruker 1,5 liter/100 km (WMTC-modus) ved å bruke lavfriksjonsteknologier. Sofistikert PGM-FI garanterer høyeffektiv forbrenning.
Morsom, moderne og stilig
USD-forgaffelen har 100 mm vandring og har en førsteklasses Alumite-finish. De doble bakdemperne har to-trinns fjærer og revidert dempergummi, for forbedret kjørekvalitet på dårlige veier.
En enkel 220 mm bremseskive foran og 190 mm bak gir sikker stoppytelse, administrert av IMU-basert ABS. Fete dekk med blokkmønster er dimensjonert 120/80-12 65J foran, og 130/80-12 69J bak. Akselavstand er på 1 145 mm, og minste svingradius er på bare 1,9 m. Kjøreklar vekt er 104 kg, og salhøyden er på 775 mm.
Moderne teknologi er fullt ut til stede blant det klassiske utseendet. Den LCD-baserte instrumenteringen har speedometer, to tripptellere og drivstoffnivåindikator. All belysning er LED, og ABS-systemet arbeider med en IMU for å hindre at bakhjulet løftes under kraftig bremsing.
Den blanke 5,6 liters drivstofftanken, med utførelse i samme farge som rammen, svingarmen og demperne bak, bærer stolt en historisk 3D Classic Wing-design Honda-logo.
Til 2024 vil Monkey være tilgjengelig i Pearl Shining Black og oppdatert Banana Yellow og Pearl Nebula Red som alle har fargetilpasset ramme, gaffel, svingarm og bakfjærer. Det er også verdt å nevne det klassiske setetrekket og stilige tankdeksler som refererer til den klassiske Monkey-stilen fra slutten av 1960-tallet.