Beskrivelse
Honda har alltid trivdes med å utforske nye grenser – både i design og utvikling. I 2018 brakte CB1000R, CB300R og CB125R en frisk identitet til det nakne motorsykkelutvalget. Det ble en spennende blanding av café racer-inspirasjon og et fremtidsrettet ultra-minimalistisk utseende under designtemaet Neo Sports Café.
Ett segment ventet fremdeles på at den nye estetikken skulle komme til uttrykk: det enormt konkurransedyktige mellomsegmentet for nakne motorsykler. I 2019 påtok CB650R seg denne rollen. Honda bygget videre på suksessen, og til 2021 fikk CB650R en stor oppgradering av støtdempingen foran – i tillegg til detaljforbedringer når det gjelder komfort, brukervennlighet og praktisk funksjonalitet.
2024 er et viktig år for CB650R, og selv om oppdatert stil og funksjonalitet vil få oppmerksomhet, vil denne sykkelen – sammen med CBR650R – gå inn i historien som den første Hondaen som er utstyrt med Honda E-Clutch-teknologi. Nyvinningen er designet for å gjøre motorsykkelkjøring enda morsommere – og enda mer spennende. Modellens nye farger er Matt Laurel Green Metallic med detaljer i Matt Vulcan Silver Metallic og Pearl Smokey Gray med detaljer i Matt Crypton Silver Metallic. Fargene Candy Chromosphere Red og Matt Gunpowder Black Metallic får detaljer i Matt Crypton Silver Metallic-utførelse.
Verdens første med Honda E-Clutch
Honda E-Clutch tar elementer av teknologien og ytelsen til quickshiftere, manuelt betjente clutcher og Hondas Dual Clutch Transmission-teknologi for å skape en unik blanding av disse velprøvde tilnærmingene. Med det åpner Honda opp for et helt nytt aspekt av motorsykkelopplevelsen for alle førere, uavhengig av type og ferdighetsnivå. Selve clutchen og girkassen er ikke forskjellig fra en konvensjonell motorsykkel, men har det ultrakompakte systemet som kun veier 2 kilo.
I drift er Honda E-clutch enkelheten selv, og fjerner behovet for å bruke clutchhendelen for å gjøre et skift enten opp eller ned i girkassen. Føreren kan enkelt betjene girpedalen for ultraraske, konsekvente girskift, noe som gir ekstra glede til sporty kjøring. Clutchhendelen er heller ikke nødvendig når du akselererer eller stopper. Systemet aktiverer seg så snart motoren slås på, og styrer begge scenariene jevnt, samtidig som det hindrer at motoren stopper når den er i drift og gir ekstra bekvemmelighet og trygghet til bykjøring med hyppig start og stopp.
I tillegg til glede og komfort, gir Honda E-clutch god fleksibilitet. Hvis føreren ønsker det, kan de betjene clutchhendelen som normalt når som helst. Når clutchhendelen brukes, vil Honda E-clutch-systemet aktiveres igjen etter mindre enn et sekund over et bestemt motorturtall; etter 5 sekunder ved lavere motorturtall. Skulle føreren ønske å slå av systemet for en bestemt tur, er dette også mulig via koblingsutstyret på venstre styre. Endringen til manuell drift indikeres med en bokstav «M» på instrumentpanelet.
Honda E-clutch lar også føreren velge en «operasjonsfølelse» for å stille inn styrken på kraften som kreves på girpedalen for å skifte gir. Tre innstillinger er tilgjengelige: HARD, MEDIUM og SOFT, som kan velges uavhengig for opp- og nedgiring. Teknologien vil også råde føreren til å gire ned – via et symbol på instrumentpanelet – hvis den oppdager at motorsykkelen er i et høyt gir ved en viss hastighet.
Honda E-clutch styrer inn- og utkobling av clutch basert på avlesning av parametere, inkludert kjøretøyhastighet, gassåpningsvinkel, motorturtall, trykk på girpedalen, vinkel på reduksjonsgir for clutchmotor, motorens mellomakselhastighet og girposisjon. Clutchen betjenes gjennom en aktuatorenhet med to motorer plassert inne i høyre motordeksel. Når clutchen kobles inn eller ut, kontrolleres også motorens tenningstidspunkt og drivstoffinnsprøytning, noe som resulterer i jevn, støtfri giring i enhver situasjon.
Junya Ono, prosjektleder, Honda E-Clutch: «Vår Honda E-Clutch er designet for å tilby motorsyklister en ny type opplevelse som kan gjøre kjøringen deres enda morsommere og spennende. Det gir også trygghet og komfort til bykjøring eller den daglige pendlingen. Vi håper at mange førere vil prøve det nye systemet vårt for å nyte den unike blandingen av sportslighet og fleksibilitet det tilbyr.»
CB650R er utstyrt med en 41 mm Showa Separate Function Big Piston USD-framgaffel. Dette er støtdemping av ypperste klasse som gir sykkelen en utmerket håndteringsevne. Gaffelen gir høy ytelse samtidig som den er lett. Ved bruk av et stort stempel oppnås forbedret følelse, støtabsorpsjon og kontroll. På enkeldemperen bak kan forspenningen justeres i hele ti trinn.
Radialmonterte kalipere med fire stempler kniper godt rundt de to 310 mm store bremseskivene foran. Bakbremsen består av en skive på 240 mm som arbeider med en enstemplet kaliper. ABS-løsningen er basert på to kanaler. Den kjøreklare vekten er 207 kilo og akselavstanden er på 1 450 mm. En praktisk USB-C-kontakt er lokalisert under salen. Salhøyden er for øvrig 810 mm.
Motorglede, stil og ny instrumentering
Evolusjonen i Neo Sports Café-stilen til CB650R har den karakteristiske kompakte trapesformede utførelsen med en ny skarpere bakpart og kort overheng, samt en ny skråstilt LED-frontlykt. All annen belysning er LED-basert, og en ny baklykt passer sømløst inn i resten av utformingen.
Fra fronten, via de nye radiatordekslene bakover, er det generelle utseendet slynget og mer dynamisk. Den lange drivstofftanken er fortsatt et nøkkelmotiv i familiedesignet. En 35 graders styrevinkel gjør det enkelt å utføre trange svinger og U-svinger ved lave hastigheter. Formen på salen har blitt revidert for å matche den nye bakparten.
En helt ny 5-tommers fullfarge TFT-skjerm – bruker optisk binding for å forbedre synligheten i sterkt sollys. Ved å forsegle gapet mellom dekkglasset og TFT-skjermen med resin, reduseres gjenskinn, og sikten forbedres. Selve skjermen kan tilpasses mellom Bar, Circle og Simple visningsalternativer og tilbyr også, for første gang på CB650R, smarttelefontilkoblingen til Honda RoadSync. Systemet kommer med en ny forenklet, brukervennlig, bakbelyst 4-veis bryter på venstre styrehalvdel og tillater enkel, sving-for-sving-navigasjon på skjermen samt muligheten (via et Bluetooth-headsett) for føreren å ringe, lytte til musikk eller motta stemmetilbakemelding om værforhold.
Den DOHC-baserte motoren med 16 ventiler og fire sylindere er optimalisert for å levere den reneste og mest underholdende ytelsen som er mulig å oppdrive i mellomsegmentet. Toppeffekten på villige 95 hestekrefter oppnås ved 12 000 rpm. Det maksimale dreiemomentet på 63 Nm inntreffer ved 9 500 rpm.
Motoren bruker en kompakt intern arkitektur med en sekstrinns girkasse og sylindere som er montert skrånende fremover med 30 grader. Honda Selectable Torque Control (HSTC) er på plass for å forhindre hjulspinn, men kan deaktiveres helt.
Tanken rommer 15,4 liter, og rekkevidden mellom tankfyllingene er på over 300 underholdende kilometer.
Tilbehør
Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for 2024-utgaven av CB650R, både som individuelle produkter og gruppert i pakker – som er klare til å festes rett på sykkelen:
Style Pack er designet for å komplementere utseendet og stilen til CB650R ved å legge til høykvalitets aluminiumsinnsatser, frontskjermpaneler, radiatordeksler, sidedekselpaneler og tanksideklistremerker for ekstra grep og beskyttelse. En rød oljenivåmåler med Honda-logoen gir et innslag av farger og kontrast.
Sport Pack forbedrer dynamikken og sportsligheten til motorsykkelen ved å ha vindskjerm for økt vindbeskyttelse, deksel for passasjersal med en dedikert aluminiumsplate, underdeksel som forbedrer det sporty utseendet og til slutt en praktisk tankbeskytter.
Comfort Pack er designet for å øke førerens komfort. Å kjøre i kaldt vær er forbedret med tillegg av 5-trinns oppvarmede grep med minnefunksjon, pluss en fleksibel tankveske med en gjennomsiktig lomme for smarttelefoner. Dessuten følger det med en salveske på 17 liter som kan utvides til å romme 22 liter.
Serien kompletteres med hjulstriper tilgjengelig i forskjellige farger. Alt tilbehøret i pakkene kan også kjøpes individuelt.