Beskrivelse
MX2-klassen er ubarmhjertig nærkamp. Og Hondas CRF250R har vist seg å være et verdig våpen. Konkurranse har stadig drevet utviklingen videre, gjennom mange trinn, til en plattform som amatør-MX-entusiasten – så vel som profesjonelle – kan hente det ytterste ut av, hver meter i hver runde.
2022-utgaven fikk store oppgraderinger for å gjøre den til «The Strongest Ever», inkludert chassisoppgraderinger arvet fra 2021-utgaven av CRF450R, noe som forbedrer både kjøreegenskaper og smidighet, pluss sterkere dreiemoment ved lavt turtall for å utnytte det nye chassiset optimalt. En bonus er forbedret seighet og holdbarhet.
CRF250R er mekanisk uendret til 2023 bortsett fra en skarp ny grafisk behandling som har de nye redesignede ikoniske HRC-logoene, som representerer utvidelsen av HRCs racingaktiviteter.
Råsterk motor
Endringer av innsug og topplokk, pluss rett eksosport/nedrør har gitt gode resultater. En enkel lyddemper erstatter de doble lyddemperne fra forgjengeren, og totalt gir det opptil 10 prosent mer kraft og opptil 15 prosent ekstra dreiemoment.
Drivlinjen fikk også oppmerksomhet til 2022. For å forbedre utholdenhet, følelse og en lettere hendelbetjening, er clutchen utstyrt med en ekstra plate som sprer belastningen på friksjonsmaterialet. Også en ekstra friksjonsfjær, optimalisert smøring, friksjonsmaterialer – pluss et mer stivt clutchsenter – bidrar til høyere ytelse og en 21 prosent økning i utholdenhet. Clutch-hendelen er 4 prosent lettere å bruke enn hos forgjengeren.
For å håndtere belastningen som den nye clutchen påfører, samt maksimere driften fra et hvilket som helst turtall, har girkassen et oppsett som er revidert for ekstra styrke. Girutvekslingene er også justert noe.
HRCs Launch Control-systemet gir alle førere det beste alternativet for en sterk start og har tre moduser å velge mellom:
Nivå 3 – 10 000 rpm, gjørmete forhold / nybegynnere.
Nivå 2 – 11 750 rpm, tørre forhold / standard.
Nivå 1 – 13 000 rpm, tørre forhold / ekspert.
Engine Mode Select Button (EMSB) endrer motorens egenskaper, og tre moduser er tilgjengelige for å passe kjøreforhold eller førerpreferanser: Mode 1 (Standard), Mode 2 (Smooth) og Mode 3 (Aggressive).
Smidigere og lettere
Totalt 3 kilo er slanket bort fra CRF250R. Chassisdynamikken ble også ny til 2022: mens vridningsstivheten er opprettholdt, har sidestivheten blitt redusert med 20 prosent for å øke svinghastighet, trekkraft og styrenøyaktighet. Svingarmen har en ny stivhetsbalanse for å matche rammen. 49 mm Showa-forgaffelen har 5 mm ekstra vandring. Det er også optimalisert kompresjons- og returdemping foran og bak. Enkeldemperen bak gir nå raskere respons og jevnere støtabsorpsjon.
Salen er kortere, lettere og 10 mm lavere bak for å gi økt bevegelsesfrihet. Den er også enklere å fjerne og montere. Den nye maskinen er smalere med 70 mm (50 mm på venstre side, 20 mm på eksossiden) og plasten er tynnere, mens tankdekselet er fjernet.
Styrevinkel og forsprang er nå på 27,32 ° / 115 mm og akselavstanden er 1477 mm. Bakkeklaringen er på 333 mm, og egenvekten er 104 kg – altså hele 3 kg lettere enn forrige modell.