Beskrivelse
Enkel i bruk, morsom og funksjonell er kjennetegn på den originale og ikoniske Monkey-fritidssykkelen som Honda tok frem allerede i 1963. Deretter har den blitt redefinert for hver generasjon – med Dax, Ape og igjen Monkey i 2018.
Etter 6 år med suksess i det skjulte og flere små stilendringer, med øye på den neste bølgen av unge førere, kom en ny MSX125 på markedet i 2021. Den fikk da navnet MSX125 Grom, og var en enda kulere maskin enn tidligere.
Luftkjølt motor
MSX125 Grom er utstyrt med en luftkjølt motor med to ventiler. 125-kubikkeren har en toppeffekt på 7,2 kW som tilsvarer 9,7 hestekrefter. Toppeffekten kommer ved 7 250 rpm, mens maksimalt dreiemoment på 10,5 Nm inntreffer ved 5 500 rpm. Nye eiere vil også sette stor pris på at Grom har fem gir. Det gir større rom for å spre utvekslingen ytterligere, samt at det gir en mer avslappet cruising i høyere hastigheter. Topphastigheten har økt i 2021 fra 92 km/t til 94 km/t.
Motoren er drivstofføkonomisk ved å bruke lavfriksjonsteknologier. Sofistikert PGM-FI garanterer høyeffektiv forbrenning, og arbeider i samarbeid med både luftinntak og eksos for å levere en involverende opplevelse på gassen. Motoren oppfyller dessuten EURO5-miljøkravene.
Enkel, morsom og moderne
LCD-instrumenteringen er enkel å lese til tross for den kompakte størrelsen. Turteller og girindikator er inkludert – i tillegg til hastighetsmåler, dobbel trippteller, drivstoffmåler og klokke.
Bensintanken vokste litt til 2021 og rommer 6 liter. Samtidig ble den kjøreklare vekten redusert til 103 kilo. En lav salhøyde på 761 mm gjør at MSX125 Grom er svært enkel å håndtere i alle sammenhenger. Støtdempingen foran og bak er kvalitetsmessig godt over det som kan forventes. Helt fundamentalt for MSX Groms form og funksjon er de fem-eikede 12 tommers aluminiumsfelgene. Foran er det montert dekk i størrelsene 120/70-12, mens bakdekket har dimensjonen 130/70-12.
Det er en kul type særhet med MSX125 Groms utforming; en særegen individualitet som blander moderniteten til en slank LED-frontlykt, nedjustert sal og underramme med retrostilen til de superkompakte sidepanelene og tankdekslene. Og, påvirket av kundenes pågående innsats for å gjøre sykkelen sin unik, er MSX125 Grom designet rundt konseptet «easy customisation» – designelementene festes med seks bolter på hver side. En detalj fremhevet av store bolter for nok en unik design.