Beskrivelse
Den aller første Super Cub C100 ble introdusert i 1958. Nesten 60 år senere, i 2017, ble nummer 100 millioner av Super Cub bygget, og befestet dens status som det mest populære motorkjøretøyet verden noen gang har sett. Underveis har Super Cubs enkle egenskaper med unik styling, pålitelighet, nøysomhet og ren brukervennlighet aldri gått av moten.
Fram til slutten av 2018 hadde Super Cub-serien bare vært tilgjengelig i Japan, hvor den lenge har vært populær blant forretningsbrukere, inkludert det japanske postkontoret, og i Sørøst-Asia, hvor den beholder en viktig rolle i folks liv som privat transport. Velvitende om antallet urbane europeiske førere – på tvers av et bredt spekter av aldersdemografi – som ser etter troverdig retro-inspirert maskineri og hodesnuende stil, avduket Honda Super Cub 125 i 2018 som en moderne utvikling av det legendariske navnet.
Til 2022 får Super Cub 125 ytterligere fordeler for sitt europeiske publikum. Det tidløse utseendet er uendret, men en splitter ny EURO5-kompatibel motor og en rekke forbedringer driver den videre.
Klassisk stil og ny motor
En ny luftkjølt SOHC-motordesign, med optimaliserte ECU-innstillinger, innsug og eksos som matcher, oppnår Super Cub 125 overholdelse av EURO5-miljøkravene. Den produserer litt mer kraft enn tidligere, er mer effektiv, og gir en drivstofføkonomi på 1,5 liter/100 km (WMTC-modus). ACG-utgangen (vekselstrømgeneratoren) er også oppgradert.
Den nye motoren på 124 kubikk har en boring på 50 mm, slaglengde på 63,1 mm med kompresjonsforhold på 10,0:1. Toppeffekten på 9,8 hestekrefter kommer ved 7 500 rpm, med maksimalt dreiemoment på 10,4 Nm ved 6 250 rpm.
Girkassen forblir en 4-trinns enhet (med nøytral i bunnen) og – i ekte Super Cub-tradisjon – betjenes den via «automatisk» sentrifugalclutch, uten behov for en clutch-hendel. Ved stillstand velger føreren ganske enkelt giret som kreves med girpedalen, og når gassen åpnes, fungerer clutchen automatisk og gjør det gjennom hver utvekslingsendring, opp eller ned.
Super Cub C125-motoren gir en fantastisk drivstofføkonomi – 1,5 liter/100 km (66,7 km/l) (WMTC-modus) som gir en rekkevidde på opptil 250 km fra drivstofftanken som rommer 3,7 liter.
LED og Smart Key
All belysning er moderne LED, mens instrumentene fremhever dybden i designen med to felter – atskilt med doble kromringer. Den ytre ringen rommer det analoge speedometerets nål pluss varsellamper; den indre en diskré digital skjerm.
En moderne prikken over i-en er Honda Smart Key som også styrer startsperren som en ekstra tyverisikring, og er utstyrt med en «svar tilbake»-funksjon der blinklysene blinker ved å trykke på en knapp. Det gjør det enkelt å finne kjøretøyet på fulle og travle parkeringsplasser.
Morsom, enkel håndtering har alltid vært Super Cub sin styrke. Både styre og sal er gummimontert, og fothvilerne har også gummiinnlegg. Akselavstanden er på på 1245 mm og kjøreklar vekt er 110 kg. Teleskopgaffelen har nye fjærer som forbedrer kontrollen; de doble bakdemperne bruker også nye fjærer for en jevnere kjøring på humpete veier, mens elegante 17-tommers støpte aluminiumsfelger gir stabilitet og styrepresisjon. Slangeløse dekk er montert i størrelse 70/90-17 foran og 80/90-17 bak.
En 220 mm bremseskive og enstemplet kaliper foran matches av en 110 mm trommelbrems bak.