Beskrivelse
CBR500R kom til 2022 med store ytelsesfokuserte forbedringer ledet av Showa 41mm Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) USD-gaffel, doble skivebremser og radialmonterte kalipere. Fordekkgrepet ble forsterket med mer forovervekt; håndteringen ble ytterligere forbedret av den nye svingarmen, som er lettere med mer sidefleks. Optimalisert innsprøytning forbedrer motorkarakteren og kraftigere frontlykt gir bedre synlighet. Til 2023 er CBR500R mekanisk uforandret.
CBR500R er populær blant de som ønsker å bevege seg opp fra en mindre maskin. Den leverer spenning og kjøreglede på hver tur, men gir også fornuftige driftskostnader – noe som gjør den til en flott sykkel å både pendle gjennom arbeidsuken og nyte i helgen. Den har også vekket interesse hos erfarne førere som ønsker å gå ned i størrelse, mens de fremdeles vil oppleve hyggelig motorsykkelkjøring.
I 2016 fikk CBR500R skarpere styling og LED-belysning i tillegg til oppgradert støtdemping foran. I 2019 fikk den en enda mer aggressiv makeover, med en ny form og kjørestilling som viste økt fokus på sportslighet. Motoren fikk også oppgraderinger for å gi sterkere ytelse fra bunnen og videre gjennom hele turtallsområdet til rødmarkeringen, akkompagnert av herlig hylende eksostoner. Til 2022 fikk den en omfattende oppgradering i form av Showa 41 mm SFF-BP USD-gaffel av høy kvalitet, pluss doble bremseskiver, nye lette hjul og svingarm, pluss andre detaljoppdateringer – inkludert en slående ny farge.
Toppytelse i mellomsegmentet
CB500F sin 35kW-motor (47 hestekrefter) er produsert for førerkortklassen A2 og drar nytte av 2019-oppgraderingene som tilførte 4 prosent mer kraft og dreiemoment mellom 3-7 000 rpm sammenlignet med forrige modell. Den interne motorarkitekturen har mange likheter med råskinnet CBR1000RR Fireblade. Optimalisert PGM-FI innsprøytning leverer nå en bedre dreiemomentfølelse og karakter uten å gå på kompromiss med ytelsen.
Den 8-ventilers væskekjølte parallelltwinen leverer en velproporsjonert balanse mellom fysisk størrelse og villig, fornøyelig kraftuttak. Toppeffekten inntreffer ved 8 600 rpm og maksimalt dreiemoment på 43 Nm leveres ved 6 500 rpm. Hjelpe- og slureclutch ble introdusert i 2019 og forenkler oppgiringer samt jevner ut harde nedgiringer.
Allsidig og kvikkstyrt
Salhøyden er på lave 785 mm, som gjør CBR500R letthåndtert. Den nøytrale sittestillingen passer komfortabelt til førere i alle høyder. Akselavstanden på 1 410 mm gir en kvikk, men likevel tillitsvekkende styring. LCD-instrumenteringen inneholder girindikator og varsling når det er på tide å gire opp. Den kjøreklare vekten er 192 kilo.
Bensintanken rommer totalt 17,1 liter, og med motorens utmerkede lave forbruk kan man kjøre hele 485 kilometer per tank. Man kan justerer forspenningen på den nye gaffelen foran, også enkeldemperen bak kan justeres når det gjelder forspenning – her i fem ulike nivåer.
Stylingen ble oppdatert med en ny forskjerm, hentet fra CBR650R, samt sportslige fothvilere i aluminium. Frontlykten – som også er hentet fra storebror CBR650R – leverer en bredere lysstråle.
Tilbehør
Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for 2023-utgaven av CBR500R.
35 liters toppboks, bagasjebærer, tankveske, salveske, høy vindskjerm, varmehåndtak, 12V/USB Type C-uttak, saldeksel, hjulstriper og tankbeskyttelse.