Publisert

Honda DCT – det beste fra to verdener

Honda DCT gjør motorsykkelkjøring tryggere, enklere og morsommere. Med flere ulike kjøremodus og mulighet til manuell giring med tommelen, får du det beste fra to verdener.

Siden lanseringen i 2010 har Hondas DCT-kasse vært gjennom en kontinuerlig utvikling og er i dag mer stillegående og smidig enn noen gang. Selve girkassen er styrt av to elektroniske clutcher som girer smidigere og raskere enn du noensinne ville klart på egen hånd. Med flere forhåndsprogrammerte modus kan du tilpasse giringen din egen kjørestil. Da kan du konsentrere deg om gass, brems og omgivelsene rundt deg.

Les mer om Honda DCT her

Africa Twin front

Hva er Honda DCT?

DCT står for Dual Clutch Transmission og er en unik teknologi utviklet av Honda. Det består av et clutchsystem som automatisk skifter gir, men samtidig beholder akselerasjonsevnen til manuell giring. DCT består av to clutcher – én for 1., 3. og 5. gir og én for 2., 4. og 4. gir. Honda DCT kommer med flere ferdigprogrammerte kjøremoduser tilpasset ulik kjørestil i tillegg til mulighet for overstyring med manuell giring.

– Kjøremodus for enhver smak

Jan Grimsgård har kjørt Honda DCT i snart ti år. Årlig legger han bak seg rundt 20 000 km på sin Africa Twin DCT. Han er helt sikkert på at alle snart kommer til å gjøre som ham.

– Norske motorsyklister er som bilistene var da automatgiret kom på bil – skeptiske. Da sa man at uten giring kjører man ikke ordentlig bil. I dag er det ingen som vurderer å kjøpe ny bil med manuelt gir.

Jan Grimsgård

Grimsgård har funnet sitt girmodus som han kombinerer med manuell giring. Han mener kjøringen er blitt mye morsommere med DCT sammenliknet med tungvint manuell giring med tommel og pekefinger. Han merker også at han kjører mye mer aktivt, spesielt i svinger, med DCT.

– Jeg har funnet ut at Sport 2-moduset passer meg. Og hvis jeg plutselig vil gjøre en forbikjøring, trykker jeg tommelen inn og girer enkelt ned. Ligger jeg nede i en sving, kan jeg gire ned og ut av svingen med full kontroll. Det er kult. Før ventet jeg til etter svingen med å gire.

Med flere ulike kjøremodus, finner alle sin favoritt. Jan Grimsgård velger Sport 2, men kompisen hans velger helst å kjøre i Drive.

– Det er litt av poenget. Det er så mange valgmuligheter med DCT at det er noe for enhver smak.

Ta en titt på Honda Africa Twin 2022 DCT

Fungerer DCT like godt på grus som asfalt?

Jan Grimsgård var i mange år leder for Honda Riders Club. Da tok han med seg en gjeng Honda-kjørere på langtur flere ganger årlig. Det ble turer på både grus og asfalt, og etter at Jan kjøpte sin Africa Twin er det blitt mer og mer gruskjøring. Hvordan fungerer DCT på grus?

– For alle som kjører på grus er DCT helt perfekt! Da står man mye oppreist. Da blir det bare plunder å gire med clutch og pedal. Med DCT bruker jeg kun tommelen eller pekefingeren, det er helt perfekt.

Grimsgård ser også at DCT er ypperlig for ferske, unge sjåfører.

– Uerfarne kjørere som ikke har alt i fingrene ennå vil ha stor glede av DCT. Halve turen er jo å nyte og fokusere på andre ting, og mye går av seg selv på en DCT-sykkel.


Relaterte artikler

Honda Roadshow 2024 er snart på veien!

19. april starter Honda MC Roadshow – Norges største motorsykkelturné. Her kan du teste nyhetene for 2024. Hold av datoen når vi kommer til en forhandler nær deg.

Kellox har blitt Miljøfyrtårn-sertifisert

Som importør og distributør av motoriserte fritidsprodukter tar Kellox sitt miljøansvar på alvor. For Kellox er sertifiseringen en annerkjennelse på det strukturerte arbeidet som er lagt ned, og det motiverer til å fortsette arbeidet.