Publisert

Seilbåt søker lang påhengsmotor

Selv en slank og flott seilbåt er et tungt fartøy. Påhengsmotoren må ha spesielle egenskaper.

Seilbåter trenger båtmotor med ekstra lang stamme, og seilbåtfolket er ekstra opptatt av letthåndterlige og stillegående motorer.

Selv en slank og flott seilbåt er et tungt fartøy. De trenger en motor med litt kraft i, både for sig og god skyvekraft og til revers og stopp inn mot brygge eller havn.

Veier bare 26 kilo

Tohatsu er har et bredt utvalg av mindre motorer og er spesialister på små påhengere som er lette i vekt, praktiske og effektive. I senere tid er en egen 6-hester kalt Sailpro Edition konstruert spesielt for seilbåter. Salgssjef for Norge og Sverige, Ole S. Melbye hos importøren Loxkel kjenner modellen godt og er begeistret:

– Denne firetakteren er helt rå og veier ikke mer enn 26 kilo. De seks hestekreftene og eksos gjennom propell gir god kraft og styring. Og det lange gasshåndtaket og den lange stammen på nærmere 70 centimeter gjør susen, sier Melbye selvsikkert.

Den lave vekten gjør motoren enkel å transportere med seg til og fra båt eller brygge. Noe som er et viktig praktisk element for mange. Til tross for at denne moderne firetakteren riktignok veier mer enn de gamle totakterne, er den svært smidig og stillegående i bruk.

– Vår erfaring er at seilbåtfolket er veldig opptatt av at påhengsmotoren skal være stillegående og har god drivstofføkonomi. Denne her er nærmest lydløs og gir behagelig og rolig gange. Samtidig bruker den lite bensin og er langt på vei luktfri, sier den erfarne motorentusiasten Melbye.

Han har jobbet med Tohatsu i en årrekke, mens Loxkel har samarbeidet med de ærerike og seriøse japanerne i over 40 år.

Kjekt med lading underveis

Den ekstra lange stammen gjør at propellen ikke kommer over vann når hekken løfter seg etter en bølge. Motoren har også en større propell tilpasset et tyngre fartøy. En gummijolle er lett, og skal gå fort, mens en seilbåt er tung, og går sakte.

Videre har motoren uttak for strøm lader på 12 V/5A. Det gjør at du kan lade båtens batterier mens motoren går. Det er kjekt om man har et kjøleskap, til lanterner og annet.

Sailpro Edition kommer derimot ikke med el-start. Melbye forklarer:

– Med el-start hadde vekta på motoren gått opp med 5-6 kilo. Den ulempen oppveier ikke fordelene.

KAMPANJE: Nå senker Totahsu prisene på alle sine motorer!

Seilbåtmotor bygget for å tåle en støyt

De første båtmotorene fra Tohatsu ble opprinnelig bygd for japanske yrkesfiskere med behov for solide, sterke og pålitelige maskiner som taklet ekstreme vær- og arbeidsforhold.

– Tohatsu sine små påhengere er inspirert av teknologien som er utviklet for å lage de største motorene, og på fabrikken i Japan har de søkt å videreføre mange av disse nyvinningene for å lage de minste motorer enda bedre, forteller Ole Melbye.

Relaterte
artikler

Kellox Marine team

Satser stort innen marine

Vi i AS Kellox utvider satsningen og vår posisjon innenfor marine ved oppkjøp av tre nye båtmerker.
Honda Marine

Trygghet på vannet

En viktig faktor når du skal ut på sjøen i sommer er å kunne sjøvettreglene.