Miljøtiltaket om vrakpant trer i kraft 1. oktober. Mange synes 1 000 kroner er for snaut.
Det etterlengtede miljøtiltaket om vrakpant trer i kraft 1. oktober. Noen synes 1 000 kroner er for snaut. Hvordan virker ordningen for deg?
Fra og med 1. oktober åpner ordningen for at alle båteiere som leverer inn fritidsbåter opp til 49,2 fot (15 meter) får utbetalt 1 000 kroner. Selv om alle kommuner får plikt til å opprette mottak for båter opp til 15 fot (4,5 meter), finnes det per i dag kun to godkjente mottak som kan ta imot båter opp til 49,2 fot.
Kan leveres inn gratis
Det er Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) som har lansert ordningen. Hver enkelt båteier har ansvaret for en forsvarlig håndtering av båten når den har blitt avfall og den nye ordningen skal gjøre det enklere å gjennomføre dette i praksis.
– I dag er det sånn at mange mottak tar betalt av båteierne, og noen kommuner nekter å ta imot båter. Nå har kommunene plikt til å sørge for at fritidsbåtene skal kunne leveres inn gratis til et mottak i kommunen eller i nærheten av kommunen. Båteierne skal ikke betale noe når de leverer inn båten og får en tusenlapp i bonus for å gjøre det, sier Helgesen.
Utbetalingen skjer ved at båteier dokumenterer til Miljødirektoratet at båten er levert inn til et godkjent avfallsanlegg.
LES OGSÅ: Gode tips til vedlikehold av båten
Mye positivt med ordningen
Båtbransjen har lenge jobbet for å få til en ordning om vrakpant, og for båt- og båtmotorimportøren AS Kellox er dette en positiv nyhet, men det er fremdeles skjær i sjøen. For levering av båter over 15 fot finnes det foreløpig kun to mottak i landet.
– 1 000 kroner i vrakpant for båter under 15 fot er veldig positivt for bransjen, sikkerheten og miljøet, men det er for lite når eierne selv må bekoste transporten av større båtvrak til Stavanger eller Møre, sier Per-Anton Vinje, administrerende direktør i båt- og båtmotorimportøren AS Kellox.
– Intensjonen er god, men for at eieren skal levere båten bør det være et null kost regnestykke, konkluderer Vinje.
Ønsker obligatorisk båtregister
I dag eksisterer ikke obligatorisk bevisførsel for båtens eierskap og det gjør ordningen sårbar for svindel. Båtbransjen har lenge ønsket seg en oversikt over båtenes eiere, slik de har i mange andre land og er i dialog med departementene for å få det til. Vinje i AS Kellox, har synspunkter på dette også.
– Mangelen på et obligatorisk register er årsaken til den lave vrakpanten. Tilskuddsordningen vil ikke fungere skikkelig før det kommer et register som viser hvem som eier hvilke båter, mener Vinje.
Gir tilskudd til mottakeren
Klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) tror utbetalingen på 1 000 kroner vil dekke kostnaden til transport i de fleste tilfeller.
– Den nye ordningen utgjør en stor forskjell for folk flest. Når det gjelder mangel på godkjente mottak for større båter, vil tilskuddet som gis til mottakene per kilo båt som håndteres, bidra til å skape et marked for slike mottak, avslutter Helgesen.
Mottak som får tilskudd for behandling av større fritidsbåter, skal ta imot båter opp til 1,1 tonn gratis. For båter som er tyngre, kan avfallsmottakene kreve delbetaling for å dekke kostnadene.