Publisert

Lærerik kjøredag på Rudskogen

Alle som har motorsykkel bør prøve minst én organisert kjøredag på asfaltbanen på Rudskogen. Gevinsten er større trygghet i kjøringa, og et morsomt adrenalinkick på kjøpet.

– Opp med blikket. Se dit du skal. Husk å bremse ferdig før svingen. Da får dere bedre flyt i kjøringa.

I strålende solskinn på Rudskogen, ved Rakkestad i Østfold, gir instruktør Flemming Jensen sine formaninger til rundt 20 ivrig lyttende motorsyklister.

De er en del av en gruppe på 60 MC-førere som denne juni-dagen har booket seg inn på kjøredag på Rudskogen. Et svært praktisk trafikksikkerhetskurs i trygge, kontrollerte omgivelser på 3 237 meter med fristende asfaltbane.

– Dette er en av de beste måtene å bli bedre og tryggere på veien. Her kan du prøve deg fram og gjøre feil uten alt for store konsekvenser, sier Andre Pedersen fra MC-forhandler Alf Graarud Motor. De arrangerer èn kjøredag i juni og èn i august for kundene sine.

– Alle som har motorsykkel bør gjøre dette. Her får de god orientering om kjøreregler og forsiktighetsprinsipper, og masse morsom, utfordrende og lærerik kjøring, legger han til.

Får større spillerom

Instruktørene Flemming Jensen og Andreas Sacco Karlsen koser seg i varmen. De vet hvor nyttige disse kjøredagene er, uansett hvilket nivå de ulike MC-førerne er på. Deltagerne deles inn i tre grupper etter nivå og erfaring. En dedikert instruktør leder gruppa.

– Nybegynnerne lærer jo aller mest, men alle har et bra utbytte her. Alle lærer noe i løpet av dagen, sier Andreas Sacco Karlsen.

– Mange bremser for sent opp, for eksempel. På Rudskogen får du kjenne på slike ting, og kan justere. Etterhvert som teknikken og erfaringen kommer, oppnår du et større spillerom og mer kjøreglede, sier Flemming Jensen.

Kjøredag på Rudskogen Honda MC
GODKJENNING: Alle syklene må inn til støykontroll før de slipper ut på banen på Rudskogen. Deretter deles MC-førerne inn i tre grupper etter nivå på kjøreferdighetene.
Banedag på Rudskogen Honda MC
NY SYKKEL: Rune Sandnes har kjøpt en ny Honda VFR 800 og vil gjerne bli bedre kjent med den i kontrollerte omgivelser.
Kjøredag på Rudskogen Honda MC
JUSTERING AV FERDIGHETER: Elin Minge fra Son har en ny Honda 750 S. Hun tok MC-lappen for 30 år siden, men har ikke kjørt så veldig mye. På Rudskogen får hun verdifulle tips og lærerik erfaring.

Vil lære noe nytt

Rune Sandnes fra Bærum har en Honda VFR 800. Han har kjøpt ny motorsykkel hos Alf Graarud Motor og tok gladelig imot invitasjonen til en kjøredag.

– Jeg vil bli bedre kjent med sykkelen og lære noe nytt, lære mer, sier Sandnes.
Han slår av en prat med Marion Onstad fra Askim mens de venter på støykontrollen.

– Jeg synes det er morsomt å gasse litt på, da. Og jeg tenker at jeg blir bedre på å kjøre sykkel, blant annet på ting som riktig sporvalg, sier hun.

Lytter til MC-folket

Fra importøren av Honda, Aprilia og MotoGuzzi til Norge, AS Kellox og Loxkel AS, har Kenneth Hansen og Egil Bagge-Skarheim tatt turen. I tillegg til noen runder på banen, er de på plass for å svare på spørsmål og lytte til ønsker og innspill fra MC-folket, instruktørene og forhandlerne.

På banen bak oss dundrer gruppe 1 forbi, noen i opp mot 230 km/t.

– Vi har med noen sykler som vi lar instruktører og deltagere testkjøre for oss, om de ønsker. På Rudskogen kan du virkelig få testet de råeste sportssyklene våre, som Aprilia RSV4 RR og Honda CBR1000RR Fireblade . Men viktigst her er vel at alle kan få frisket opp kjøreferdighetene – uansett nivå og sykkel – og bli en bedre motorsyklist. I tillegg er det et skikkelig adrenalinkick, sier Hansen.
 

Se bildeserie fra kjøredagen på Rudskogen her: