Publisert

Syv 2021-nyheter fra Honda

Hele syv modeller innenfor områdene pendling, eventyr og roadster har fått nye oppdateringer for 2021-sesongen. Dermed fortsetter Honda å utvide sitt brede og mangfoldige utvalg for å tilby tohjulinger til førere i alle aldre, med ulik erfaring og kjørestil.

En av Europas allround-favoritter, Honda NC750X, er blitt kraftig oppgradert i 2021-modellen.

Oppdatering for eventyrere

Tidligere i år fikk CB500X og CRF1000L Africa Twin nye fargekombinasjoner. Nå får de to andre Honda-maskinene i Europas topp-ti bestselgende «on-off»-motorsykler – NC750X og X-ADV – omfattende oppdateringer til 2021.

NC750X

Hondas drivstoffeffektive, allsidige allrounder får forbedringer når det gjelder motor, chassis, styling og praktiske egenskaper.

Toppeffekten til den væskekjølte 750 kubikks parallelltwinen øker til 58 hestekrefter, med en 600 rpm-økning til rødmarkeringen. Vektreduksjon på 6 kilo og kortere utveksling på de tre første girene gir en mer sportslig følelse, det samme gjør skarpere designlinjer og forbedret aerodynamikk.

Tre ulike kjørenivåer (pluss ett brukerkonfigurerbart) opererer gjennom Throttle by Wire og gjør at føreren kan justere motorens karakter og respons med hvert kjørenivå (Sport, Rain og Standard) som kobles til passende Dual Clutch Transmission-mønstere når det gjelder skifte av gir.

NC750X sine velkjente praktiske løsninger er forbedret med en økning av oppbevaringsrommet til 23 liter, ny vindskjerm, LCD-basert instrumentering i farger, USB-port og en 30 mm lavere sal. Honda Selectable Torque Control byr nå på mer finkornet kontroll. Emergency Stop Signals er en tilleggsfunksjon, og drivstofføkonomien forblir på attraktivt lave 0,35 liter per mil.  

Honda X-ADV har fått en kraftig oppdatering.

X-ADV

Med sin robuste stil har X-ADV skapt en unik plass i motorsykkellandskapet etter at den kom på markedet i 2017. Til 2021 får X-ADV en stor oppgradering med forbedringer av motor og chassis, sammen med et skarpere utseende og ny teknologi.

X-ADV deler mange av oppdateringene fra NC750X, en mer sportslig kjøring med 4 flere hestekrefter (til 58 hestekrefter), optimalisert girutveksling, omarbeidet ramme og 3 kilo vektreduksjon, pluss forbedret teknologi i form av nye kjørenivåer via Throttle by Wire, samt forbedringer til innstillingene for Dual Clutch Transmission og Honda Selectable Torque Control.

Designoppdateringen gir et enda mer robust og samlet utseende med et nytt karakteristisk preg av doble LED-kjørelys. Det praktiske er også forbedret med mer værbeskyttelse fra en ny vindskjerm, nytt hanskerom på 1,2 liter og et større (22 liter) oppbevaringsrom under salen som nå også huser en USB-port. 

X-ADV får også det nye Honda Smartphone Voice Control-systemet som standard. Denne teknologien – som først ble innført på den nye Forza 750 – gjør at førere kan bruke knapper på styret og (via headset) talekommandoer for å administrere viktige funksjoner på sin smarttelefon som innkommende samtaler, navigasjon, musikk og meldinger ved hjelp av en app. All informasjonen vises på den nye 5 tommers TFT-skjermen. 

Neo Sports Café-serien utvikles videre

Neo Sports Café-familien brakte en ny identitet til Hondas nakne motorsykler i 2017 –  med en unik blanding av café-racer-inspirasjon og et fremtidsrettet ultra-minimalistisk utseende.

Det er allerede lansert oppgraderinger for mellomvekteren CB650R, men også to andre familiemedlemmer får markante oppdateringer til 2021.

CB100R og CB1000R Black Edition

Flaggskipet i Neo Sports Café-familien, CB1000R, er oppdatert med ny og enda mer minimalistisk og målrettet «hunched forward» styling. Den karakteristiske runde frontlykten, som nå sitter i en dråpeformet innretning, er nå vinklet bakover. Øynene tar deg videre med bakover over de små sidedekslene til den redesignede oppover skrånende bakre underrammen. Nye og unike syv-eikede felger gir en ytterligere estetisk dybde. 

Nye CB1000R Black Edition forsterker den aggressive fremtoningen enda mer, og kompletterer de nye linjene med et håndlaget «custom»-utseende. Her finner vi Deep Graphite Black-lakk, svart frontlyktramme, gaffelrør, radiatordeksel, luftboksdeksel, eksos- og lyddemper-detaljer.

Den tilpassede CBR1000RR Fireblade rekkefirer-motoren byr på mykere kraftleveranse og respons fra oppdaterte innstillinger for drivstoffinnsprøytningen. Og både CB1000R og CB1000R Black Edition har Honda Smartphone Voice Control-systemet som kobles til en ny toppmoderne 5 tommers TFT-fargeskjerm. 

Hondas premium Neo Sports Café, CB125R, kommer i fire ulike fargekombinasjoner.

CB125R

2021-utgaven av CB125R byr på en ny 4 ventilers væskekjølt motor som nå leverer det maksimalt lovlige 11kW for A1-førerkortklassen, samt en økning på 1,2 Nm i dreiemoment. CB125R er dessuten verdens første lettsykkel som er utstyrt med Showas Separate Function front fork Big Piston (SFF-BP) USD som standard. Toppspesifikasjonene løftes ytterligere med LED-baserte lykter, LCD-instrumentering og ABS som jobber gjennom en IMU – med en 296 mm flytende bremseskive foran som holdes av en radialmontert firestemplet kaliper.

Oppdaterte pendlermaskiner

Hondas brede utvalg av drivstoffeffektive, miljøvennlige og teknologisk avanserte scootere og små motorsykler består nå av stilige sport/GT-modeller som Forza 350 og  Forza 125. De sitter sammen med den populære SH-familien, gledessprederen MSX125 Grom, den supereffektive CB125F og den alltid populære PCX125.

Les mer om lanseringen av nye Forza-scootere.

Dagens kunngjøring om tre modeller innenfor dette segmentet inkluderer et nytt modellnavn:

SH350i

En ny og kraftigere 350 kubikk eSP+-motor gjør at SH350i erstatter SH300i i spissen av SH-familien. I tillegg til den ekstra kapasiteten, gir forbedringer av både pusting og kjøling en bedre akselerasjon og klasseledende ytelse.

SH350i får en helt ny LCD-instrumentering og muskulære designlinjer. Andre nyheter består av Emergency Stop Signals og USB-ladeport, som sammen med Honda Smart Key og Honda Selectable Torque Control forbedrer sikkerhet og praktisk nytteverdi.

PCX125

Den nest mest solgte scooteren i Europa i år, PCX125, er i 2021 drevet av en kraftigere og drivstofføkonomisk eSP+-motor med fire ventiler. Den væskekjølte motoren har nå også fått Honda Selectable Torque Control (HSTC). 

Et helt nytt karosseri gir et futuristisk nytt utseende sammen med redesignet LED-basert frontlykt og den X-formede bakenden.

En ny og lettere stålramme gir kvikk håndtering, mens større bakdempere og nye hjul med større dekk gir en mer komfortabel tur. Praktiske løsninger er forbedret videre med større oppbevaringsplass under salen (opp 2,4 liter til 30,4 liter) samt en USB-ladeport.

Honda SH350i på veien
Honda SH350i har fått en ny og kraftigere motor til 2021-sesongen.
Honda PCX125 er mange pendleres favoritt, nå kommer den med splitter nytt karosseri.

Se alle 2021-nyhetene fra Honda MC her