Sikkerhet, pris, komfort, vær, lufting og farge er blant vurderingene du bør ta stilling til. En godkjent MC-hjelm er faktisk det eneste sikkerhetsplagget som er påbudt ved MC-kjøring.
Når man snakker om scooterhjelm eller mopedhjelm, så har det ingenting med reduserte krav til godkjenning å gjøre. Forskjellen ligger i materialkvalitet og komfort. Her forteller vi deg litt om forskjellene, viser deg et par modeller og gir noen råd og vink det er lurt å tenke på når du skal velge hjelm.
Ta vare på din egen sikkerhet, ikke kjøp en brukt MC-hjelm
Du vet ikke hvordan den er blitt behandlet. Alt av MC-utstyr kan kjøpes brukt, men ikke hjelmen. Og det er for din egen sikkerhets skyld.
Sørg for at hjelmen er godkjent
Alle hjelmer som selges gjennom sertifiserte MC-forhandlere skal være godkjente. Sjekk at E-merket er sydd fast på hjelmens innside. Merk deg at alle – både barn og voksne – enten de er passasjer eller kjører motorsykkel, scooter eller moped, skal ha en slik godkjenning på hjelmen.
Gå for komfort
Du vil neppe angre på å velge mest mulig komfort i en hjelm. Sikkerhetstestene tester ikke komforten. Den må du prøve selv. Ta en liten tur og sjekk om den er behagelig å ha på, har bra ventilasjon og isolerer mot støy.
Hjelmen er faktisk det enkeltplagget som bidrar mest til kjørekomforten. Den holder hodet varmt, øynene tørre og håret på plass. Unngår du å krasje, er komfort hjelmens viktigste funksjon.
Materialvalg
De to mest brukte materialtypene i motorsykkelhjelmer er polykarbonat og glassfiber, og da er det ytterskallet vi snakker om. Polykarbonat-hjelmen er normalt noe tyngre og fordeler støt noe dårligere en glassfiberhjelmen, og regnes derfor for å være noe mindre sikker. En glassfiberhjelm, derimot, tar lettere skade av røff behandling. Har du mistet den i asfalten, bør du ikke bruke den lenger. Å lage en hjelm i polykarbonat krever først at man investerer i en ganske dyr støpeform, men deretter kan den enkelte hjelm produseres i stort antall. Skallet i en fiberhjelm håndlages i stor grad. Derfor egner en fiberhjelm seg best i små og mer eksklusive serier.
Riktig størrelse er svært viktig
Dette er svært viktig, og heldigvis har størrelse ingen innvirkning på prisen. En fornuftig huskeregel kan være å kjøpe en størrelse mindre enn den som føles komfortabel. Hjelmen utvider seg noe innvendig og blir mer behagelig etter noen timer. Merk imidlertid at forskjellen mellom kvalitetsprodusenter og røkla er at de beste også har flere forskjellige størrelser ytterskall å tilby for samme hjelm.
Farger gjør deg mer synlig
Her er det mye å velge i. Se også noen av modellene i denne saken. Det kan være verdt å tenke på er at en hjelm med skarpe farger gjør deg mer synlig i trafikken.
Innebygget solvisir kan være smart
Når du velger en helhjelm, må du tenke over hva slags visir du trenger. Visiret har enten klart eller farget glass. Det finnes også visir som egner seg bedre i regnvær, fordi det ikke dugger. Planlegger du å bruke flere typer visir på hjelmen, må det være enkelt å skifte det. Det er behagelig å kjøre med farget visir på dager med sterkt sollys, men kan være direkte farlig i mørket eller i regnvær, når sikten dårlig. Husk derfor å ta med et klart visir hvis du planlegger å kjøre i usikkert vær, eller hvis deler av turen skal foregå i mørket.
Mang en motorsyklist har opplevd ubehag ved å komme fra skarpt sollys og inn i en mørk vestlandstunnel. Det finnes både åpningshjlemer og halv- og helhjelmer med innebygget solvisir. Dette er en smart løsning.
En hjelm varer ikke evig
Som regel bør en MC-hjelm byttes omtrent hvert femte år. Selv om du behandler hjelmen din pent, varer den ikke evig. Sollyset bryter ned ytterskallet, og det støtabsorberende innermaterialet tæres av skitt, sminke, svette og varme.
Du får det du betaler for
En billig og lovlig halvhjelm kan koste helt ned mot 6-700 kroner, men spander gjerne mellom 1.500 og 2.000 kroner om du verdsetter ditt eget hode. Mer eksklusive hjelmer av høyere kvalitet kan du betale 5-7.000 kroner for, om du vil. Smarte løsninger og finesser er det som øker prisen på hjelmen. Det er liten direkte sammenheng mellom pris og hvor sikker hjelmen er om ulykken er ute. Mange MC-forhandlere selger fjorårets modeller til nedsatt pris.
Hold kontakten mens du er underveis
Planlegger du å montere intercom for å snakke med passasjeren eller andre MC-kamerater på tur, er det viktig å kjøpe en hjelm som har plass til dette.
Oversikt over hjelmtyper:
Helhjelm – den sikreste løsningen
Denne hjelmtypen er den mest vanlige og også den sikreste, da den dekker hodet og ansiktet. Den skjermer deg best for vær og vind, mens lufteluker sikrer god lufting. Helhjelmen er også mest effektiv mot støy. Helhjelmen er utstyrt med visir som kan åpnes og lukkes.
Halvhjelm – komfortabel og enkel i bruk
Dette er en lett og fin hjelmtype som tar liten plass. Den er komfortabel og er lett å ta av og på – og gir god synsvinkel. Den er praktisk til bykjøring og når man for eksempel skal på butikken eller ta seg en røyk. Luftingen er naturlig nok bedre enn på helhjelmer, men man er mindre skjermet for vær og vind og en halvhjelm har liten beskyttelse for ansikt. Hjelmtypen er ofte utstyrt med en skjerm (skygge) for å beskytte mot sol og brukes ofte sammen med briller eller MC-briller for å minske vind på øynene. Enkelte halvhjelmer fås også med visir.
Åpningshjelm – litt av begge deler
På denne hjelmtypen kan frontpartiet løftes opp, og er en god mellomløsning for dem som vil ha litt av både hel og halvhjelm. Slike hjelmer egner seg best til touring og hverdagskjøring. Det anbefales ikke å kjøre med åpen hjelm, fordelen kommer når du står i kø, stopper på en bensinstasjon eller for å ta en røyk – eller i regnvær – du slipper å ta av hjelmen. Det er viktig å investere i en god velfungerende og varig åpningsmekanisme, og velg gjerne en med enhånds-åpning. Åpningshjelm er som regel noe tyngre enn helhjelm. Denne hjelmtypen brukes av politiet.
Crosshjelm – når du skal kjøre offroad
Kjennetegnes ved framskutt hakebeskyttelse og skygge som beskytter mot grussprut. Egner seg best til offroadkjøring med tilpassede kjørebriller. Du finner også modeller med visir. Noen av gutta synes det er tøft og er opptatt av det som en greie. Det er trendy å bruke slike hjelmer på supermotarder og Adventure-sykler også, men de har praktiske ulemper. Blant annet er skyggen lite aerodynamisk, og kan få hjelmen til å vandre i fartsvinden. Selv med briller vil den slippe inn mer luft og vann til ansiktet. Siste trend er derfor offroad- og crosshjelmer med visir.